עבור לתוכן העמוד
Menu

צבא עיראק מבקש להצטייד במערכות נשק עיקריות

בימים אלה מתקיימת תערוכת אמצעי לחימה בהשתתפות יותר מ-50 חברות בינלאומיות מ-7 מדינות ובהן ארה"ב, בריטניה, צרפת, סין וקוריאה הדרומית. שר ההגנה של עיראק, סעדון אל-דלימי, מסר כי הממשלה תעניק עדיפות בחתימת חוזים לרכישת אמצעי לחימה עם החברות המשתתפות בתערוכה. אמצעי הלחימה המוצגים בתערוכה משקפים את תחומי העניין של הצבא העיראקי, ובכללם מטוסי קרב, מסוקים, […]

בימים אלה מתקיימת תערוכת אמצעי לחימה בהשתתפות יותר מ-50 חברות בינלאומיות מ-7 מדינות ובהן ארה"ב, בריטניה, צרפת, סין וקוריאה הדרומית. שר ההגנה של עיראק, סעדון אל-דלימי, מסר כי הממשלה תעניק עדיפות בחתימת חוזים לרכישת אמצעי לחימה עם החברות המשתתפות בתערוכה.

אמצעי הלחימה המוצגים בתערוכה משקפים את תחומי העניין של הצבא העיראקי, ובכללם מטוסי קרב, מסוקים, אמצעי תצפית, אמצעים לאיתור ולטיפול במטעני נפץ ומכוניות תופת, אמצעים לפיזור הפגנות ועוד.

הצבא העיראקי, שהיה הגדול ביותר במזרח התיכון עד שנת 2003, איבד את מחלפותיו הקרביות במלחמת המפרץ השנייה, והוא עבר תהליך של בנייה מחדש, שהתבסס בשלב הראשון על הקמת כוחות לשמירה על ביטחון הפנים. בשנים האחרונות מבקשת עיראק לרכוש מערכת נשק עיקריות, הנתפסות כבעלות חשיבות עליונה עבור הצבא. צבא עיראק רכש מסוקי קרב ונחתמו חוזים לרכישת 36 מטוסי אף – 18 אשר יועברו עד עד שנת 2018.

עיקר המבט של הצבא העיראקי מופנה כלפי פנים, לאור התגברות הפעילות החתרנית של הארגונים האסלאמיים הסוניים הקיצוניים, החותרים להקים מדינה אסלאמית נפרדת מעיראק. ארגון המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה (שלוחה של אלקאעידה) מוביל את המאבק המזוין נגד השלטון השיעי בבגדאד, והוא מנצל את התנאים הגיאוגרפיים והדמוגרפיים, אהדת התושבים המקומיים וחולשת הצבא העיראקי כדי להשליט את מרותו באזורים נרחבים בצפון ובמערב עיראק, ולפגוע בממשל המקומי באמצעות פיגועי תופת – כולל בבירה בגדאד – פיגועים שגבו בשנתיים האחרונות אלפי הרוגים ופצועים.

ההתעצמות הצבאית מתרחשת במקביל לסיוע שמעניקה עיראק (לצידה של איראן וחיזבאללה) למשטר אסד בדיכוי המרד של האוכלוסיה, בעטיו נהרגו בשלוש השנים הראשונות של מלחמה האזרחים למעלה מ-140 אלף איש. למעשה, הסיוע העיראקי למשטר אסד בא לידי ביטוי בהעברת שיירות סיוע וכוח אדם לוחם של המליציה המוכרת בשם אבו פדל עבאס, שחבריה לוחמים לצד החיילים הסורים.

הצבא העיראקי רחוק מאוד מיכולותיו תחת משטר סדאם חוסיין, ותהליך ההצטיידות הצבאית ייארך שנים ארוכות עד שירכוש מחדש יכולות התקפיות. עם זאת, הנכונות של המערב לעצום עין מהמעורבות של עיראק בפשעי המלחמה ובפשעים נגד האנושות, שמבצע המשטר הסורי, והברית ההדוקה בין בגדאד לטהראן, תאפשר לחזק את רצועת הסהר השיעי במזרח התיכון באופן שעלול להציב איום הולך וגובר על נסיכויות הנפט הסוניות – ובראשן סעודיה – החוששת מפני שאיפות ההתפשטות האיראניות, ובפרט אם וכאשר תצליח איראןלרכוש נשק גרעיני.