עבור לתוכן העמוד
Menu

הברית האסטרטגית בין ארה"ב למצרים מגיעה לקיצה

ניסיונו של קרי להשפיע על מדיניות המצרים בביקורו הקרוב צפוי להיכשל. כתוצאה מכך השפעתה של רוסיה במצרים תגבר, ונראה כי פוטין צפוי לבקר במצרים בקרוב.

מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, מגיע השבוע לעוד סבב שיחות במזה"ת שיכלול גם את ישראל והרשות הפלסטינית.

בשורה התחתונה, קרי מבקש להציל את מדיניות ארה"ב באזורנו, אבל לא כפי שניתן היה לצפות – על ידי תיקון שגיאות קשות שנעשו במרוצת כהונתו של הנשיא אובאמה . החשש הוא שקרי הולך לבצע בדיוק את ההפך – להעמיק את המשבר. עקרו של שורש האסון הדיפלומטי שגרמה ארה"ב לאזור נעוץ במדיניות הושטת היד לאסלאם, שאותה חנך הנשיא אובאמה מיד אחרי היבחרו לנשיאות. למרבה האכזבה אין כל סימן או זכר לבחינה מחודשת של מדיניות זו, אלא להפך, יש לחשוד כי קרי אץ לקהיר במאמץ נוסף לשכנע את הגנרל אלסיסי לשחרר את הנשיא המודח מוחמד מורסי, או למצער לדחות את משפטו העומד להיפתח בקרוב. אין סיכוי שאלסיסי יסכים לכך, וקרי צפוי לעמוד בפני כישלון נוסף.

ארה"ב עדיין מכירה במורסי כנשיא הנבחר של מצרים והנשיא אובאמה מסרב לשוחח עם אלסיסי או עם הממשלה שמינה. המגעים עם ההנהגה המצרית החדשה הם בבחינת הכרה דה פקטו, ולא דה יורה.

המשבר בין מצרים לארה"ב רק ילך ויחריף, היות ואלסיסי מכין את עצמו להיבחר לנשיא. הפעם מצרים לא תאפשר לקרטר או לאירופים "להשקיף" על הבחירות, כלומר: לסייע לאחים המוסלמים להיבחר, והם גם לא ישתתפו בבחירת אלה. אם לשפוט על פי העבר, אני מניח כי אובאמה לא יצלצל לאלסיסי לברך אותו, בעוד פוטין יצלצל וגם יוזמן לבקר בקהיר. הברית האסטרטגית שנכרתה בין ארה"ב למצרים ב-1973 תבוא לסיומה ורוסיה תחזור לארץ הנילוס.