עבור לתוכן העמוד
Menu

סוריה ממשיכה לנוע לכיוון האסלאמי

סוריה הופכת להיות יותר ויותר אסלאמית והיא נעה בין הקוטב של האחים המוסלמים, המבקש ליישם את חוקי השריעה בהדרגה, לבין הקוטב של ג'בהת אל-נוסרה, שמיישם ואוכף כבר עתה את חוקי השריעה. במציאות הקיימת לא ניכרים במחנה המורדים ניצנים של ארגונים בעלי אידאולוגיה ליברלית דמוקרטית על פי הפרשנות המערבית. היריבות בין ארגוני האופוזיציה על עמדות ההשפעה עשויות להגיע לכלל עימותים אלימים גם לאחר הפלת משטר אסד, ועלולה לגרור את סוריה לשלב נוסף של מלחמת אזרחים עד לייצובו של שלטון מרכזי.

הקמת "צבא האסלאם" השבוע מסמל את המגמה הנמשכת מזה זמן רב של אסלאמיזציה של המאבק נגד המשטר הסורי העלאווי בהנהגתו של בשאר אסד. 43 ארגונים לוחמים בסוריה חברו יחדיו כדי להקים את "צבא האסלאם" בפיקודו של השייח' זהראן עלוש. לא עברו ימים רבים וכבר הצטרפו למסגרת הצבאית החדשה שבעה ארגונים נוספים.

המטרה המידית של הקמת "צבא האסלאם" (בתחילה נשקל השם "צבא מוחמד") הייתה לאחד את הכוחות הלוחמים תחת מסגרת פיקודית אחת לצורך תיאום המאמץ המלחמתי, ניהול מצבת כוח האדם, אמצעי הלחימה והתחמושת.

מעבר להיבטים הטקטיים, נועד מהלך זה לבנות כוח צבאי מרכזי לקראת השלב של עיצוב סוריה החדשה לאחר הפלת משטר אסד. הכוחות המורדים שולטים כיום בחלקים נרחבים של סוריה, והם נמצאים בעמדות מאיימות על הבירה דמשק והמובלעת העלאווית במערב המדינה. להערכת המורדים, גורלו של משטר אסד נחרץ ושלטונו יגיע לקיצו במוקדם או במאוחר, בין אם תהיה התערבות צבאית של המערב ובין אם לאו.

ביסוס שלטון המורדים באזורים נרחבים של סוריה – בעיקר בצפון באזור עיר המחוז חאלב, בדיר אל-זור במזרח ובדרעא בדרום – מחדד את חשיבות יציקת מצע רעיוני למאבק. "הקואליציה הלאומית", שזכתה להכרה בינלאומית כנציגת העם הסורי, אינה אהודה על המורדים, הרואים בה גוף חיצוני שנכפה עליהם ואינו ראוי לאמון משום נכונותו ליטול חלק במו"מ על עתידה של סוריה(על הפרק כינוס ז'נבה 2), בתנאים הנחשבים בעיניהם כוויתורים מפליגים על יעדי ההתקוממות.

מספר ארגוני מורדים מרכזיים הודיעו בשבוע שעבר על התנערותם מ"הקואליציה הלאומית" ואליהם הצטרפה הקצונה הבכירה של הצבא הסורי החופשי, שאף הודיעה רשמית על אי קבלת מרותו של המפקד הכללי סלים אידריס.

הארגונים האסלאמיים המזוהים עם אלקאעידה, בראדשם ג'בהת אל-נוסרה ואחראר אל-אסאלם, מהווים כוח צבאי עצמאי וחזק, שאינו מקבל את מרותה של הנהגת החוץ הסורית וכבר עתה הם פועלים ליישום האג'נדה האסלאמית הקיצונית בשטחים המשוחררים.

באזורים בשליטתם הכריז ארגון ג'בהת אל-נוסרה על הקמת המדינה האסלאמית וייסוד בית דין שרעי, וכבר החל ליישם את החוק האסלאמי. במקביל, פועל הארגון לחזק את התמיכה הציבורית בו ובמצע הרעיוני שלו באמצעות סיוע לאוכלוסייה (אספקת מזון, תיקון מערכות חשמל שקרסו, הפעלה של כוח שיטור מקומי לשמירה על החוק והסדר, השקעה בחוגי לימוד לילדים ולנערים של האסלאם, קמפיינים של יחסי ציבור ועוד).

הפעילות העצמאית של ג'בהת אל-נוסרה גרמה להתנגשויות חמורות בינה לבין הארגונים הכורדים, החוששים מהאסלאם הקיצוני ודורשים לשמור על האוטונומיה שלהם בצפונה של סוריה. בעימותים אלה נהרגו עשרות משני הצדדים.

כוח נוסף בעל משקל במחנה המורדים הוא "רשות ההגנה על האזרחים", שהיא למעשה מסגרת צבאית, המזוהה כזרוע הצבאית של האחים המוסלמים בסוריה, אשר חזרו רשמית לפני מספר חודשים למדינה לאחר יותר משלושה עשורים, בניסיון ליטול תפקיד מוביל ב"יום שאחרי".

"צבא האסלאם" מנסה אפוא לתפוס את עמדת ההנהגה של המורדים ולבסס את כוחה של ההנהגה המקומית (ולא הנהגת החוץ) כנציגה הבלעדית של העם הסורי מול הקהילה הבינלאומית. הנהגת "צבא האסלאם" רואה בכל הארגונים הלוחמים, כולל אלה המזוהים עם אלקאעידה, עמיתים לג'יהאד ואין היא שוללת ברית אפשרית איתם. בימים אלה שוקדת הנהגת "צבא האסלאם" על גיבושו של מצע רעיוני פוליטי שישרטט את חזונה לגבי עתידה של סוריה.

סוריה הופכת להיות יותר ויותר אסלאמית והיא נעה בין הקוטב של האחים המוסלמים, המבקש ליישם את חוקי השריעה בהדרגה, לבין הקוטב של ג'בהת אל-נוסרה, שמיישם ואוכף כבר עתה את חוקי השריעה. במציאות הקיימת לא ניכרים במחנה המורדים ניצנים של ארגונים בעלי אידאולוגיה ליברלית דמוקרטית על פי הפרשנות המערבית. היריבות בין ארגוני האופוזיציה על עמדות ההשפעה עשויות להגיע לכלל עימותים אלימים גם לאחר הפלת משטר אסד, ועלולה לגרור את סוריה לשלב נוסף של מלחמת אזרחים עד לייצובו של שלטון מרכזי.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה