עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מנסה להתקרב לאיראן

התחברות מצדה של חמאס עם איראן והתייצבות לצידה היא אופציה ממשית, או לפחות איום בהתחברות כזאת, עשויה אולי לסייע לחמאס בריכוך יד הברזל של מצרים כלפיה.

מוסא אבו מרזוק, סגנו של חאלד משעל בראשות הפוליטביורו של חמאס, העניק לפני כמה ימים ראיון בערוץ הטלוויזיה התומך באסד, "אל-מיאדין", ובו אמר דברים שלא זכו לתשומת לב. כאשר נשאל על מעורבות חמאס בסכסוכים הבינערביים, הוא כמובן הכחיש מעורבות שכזו, אך הוסיף כי הערבים חייבים להפסיק להפנות את נשקם אלה מול אלה, אלא כלפי האויב הציוני והכוחות הזרים שפלשו ל"טריטוריה שלנו", דהיינו: טריטוריה ערבית או מוסלמית.

אבו מרזוק לא אמר כי חמאס תפנה את נשקה כלפי ארה"ב ובעלות בריתה המערביים במאבקים בעיראק ובאפגניסטן, אבל, ככל הזכור, זאת פעם ראשונה שנציג כל כך בכיר של חמאס מדבר במונחים של מאבק במערב.

הנושא הזה היה שנוי במחלוקת בחמאס בימי שייח' אחמד יאסין, כאשר בכירים בחמאס היו מעורבים במלחמה באפגניסטן, והיו להם קשרים עם קבוצות אסלאמיות מיליטנטיות באירופה, אבל שייח' יאסין הכריע נגד מעורבות כזאת וקבע כי המאבק של חמאס הוא רק במסגרת התחומה של המאבק הפלסטיני.

מדוע אבו מרזוק אומר דברים אלה דווקא עכשיו? היה זה איתות לאיראן, דרך כלי תקשורת פרו-איראני, כי חמאס שוקלת להצטרף לרשת הבינלאומית של תאי הטרור הפרוסה בכל רחבי העולם.

אחרי נפילת משטרו של מורסי במצרים והזעזועים העוברים על סודאן נקלעה חמאס למצוקה ממשית. מצרים נלחמת בה בצורה כזו או אחרת, אסד הודיע כי חמאס בגדה בו, ירדן לא מתירה לחמאס לפעול בתחומה, בגדה היא נרדפת בידי ישראל והביטחון הפלסטיני, ולמעשה התנועה הגיעה למבוי סתום.

התחברות עם איראן והתייצבות לצידה היא אופציה ממשית, או לפחות איום בהתחברות כזאת, עשויה אולי לסייע לחמאס בריכוך יד הברזל של מצרים כלפיה.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה