עבור לתוכן העמוד
Menu

אובמה מפגין חוסר רצון להיכנס לביצת הדם הסורית

האם יחליט אובאמה לתקוף את סוריה? קשה לדעת. בראיון האחרון שלו העביר אובאמה מסר שלא היה נחרץ, ואפילו שלילי. הוא הקרין חוסר רצון ברור להיכנס לביצת הדם הסורית.

האם יחליט אובאמה לתקוף את סוריה? קשה לדעת. בראיון האחרון שלו העביר אובאמה מסר שלא היה נחרץ, ואפילו שלילי. הוא הקרין חוסר רצון ברור להיכנס לביצת הדם הסורית. כל עוד הוא דבק במנדט מטעם האו"ם, הוא איננו מתכוון לפעול כי האו"ם לא ייתן לו מנדט כזה, ופעולה מחוץ למסגרת האו"ם סותרת את מדיניות החוץ של הושטת יד לעולם השלישי, ובראשו מדינות ערב והאסלאם. אם ייגרר לכך המצב, אובמה ינסה קודם לכן לתאם עם רוסיה מהלך של יציאה ידי חובה, שלא יגרור התלקחות אזורית בעקבותו.

מעבר לחוסר רצונו של אובאמה לפתוח במלחמה בכלל, אחרי שמדיניותו הנוכחית היא התנערות מחובותיה של ארה"ב להיות "השוטר של העולם", קיימים גם שיקולים מדיניים אחרים, נקודתיים יותר: הוא מבין כי מהלך שיתחיל בסוריה עלול לגלוש למלחמה מול איראן. מדיניותו כעת היא הפוכה: הוא רוצה לנצל את בחירתו של רוחאני למהלך פיוס גורף עם איראן. אנו רואים זאת בכורדיסטן: בחודש הבא ייפתח באירביל כנס גדול על עתיד הכורדים, וישתתפו בו גם נציגים מאיראן, מטורקיה ומבגדאד השיעית. פירוש הדבר הוא, שהשאלה הכורדית עשויה להחזיר את היחסים המעורערים בין טורקיה לאיראן לתקנם. ישנם דיווחים על מעורבות אמריקנית מאחורי הכנס הזה, דהיינו ארה"ב מעוניינת בפיוס טורקי-איראני מסיבות השמורות עמה.

אם אכן יוחלט על מהלך צבאי בסוריה הוא יהיה בהיקף ובאופי שלא יקטע את מהלך הפיוס הזה, וכנראה לא יהיה מהלך צבאי בכלל.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה