עבור לתוכן העמוד
Menu

פתיחת המו"מ: סיבוב נוסף במשחק האשמות מכור?

היומון המזרח ירושלמי, 'אל-קודס', פרסם אתמול ידיעה שחמקה מתשומת ליבם של כלי התקשורת הישראליים. על פי הידיעה, בשיחות שהתקיימו בין מזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, ובכיר הנושאים ונותנים הפלסטינים, סאיב עריקאת, הבטיח קרי כי אם בתום המו"מ לא יגיעו הצדדים להסכם, תפרסם ארה"ב מי לדעתה הוא האשם בכישלון – ובכל מקרה הפלסטינים לא יוקעו […]


היומון המזרח ירושלמי, 'אל-קודס', פרסם אתמול ידיעה שחמקה מתשומת ליבם של כלי התקשורת הישראליים. על פי הידיעה, בשיחות שהתקיימו בין מזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, ובכיר הנושאים ונותנים הפלסטינים, סאיב עריקאת, הבטיח קרי כי אם בתום המו"מ לא יגיעו הצדדים להסכם, תפרסם ארה"ב מי לדעתה הוא האשם בכישלון – ובכל מקרה הפלסטינים לא יוקעו כאשמים לבדם – או שישראל תואשם, או שהאשמה תהיה על שני הצדדים.

ישראל חייבת לברר עם ארה"ב אם אכן ידיעה זו נכונה. יש לקחת בחשבון את העובדה כי עריקאת חייב להסביר לחבריו הזועמים בפתח כי הרשות הפלסטינית מצליחה לחולל משבר בין ישראל לארה"ב. אבל גם הסבר זה מעורר דאגה – האם פני הפלסטינים להסכם עם ישראל או שמטרתם היא לחבל ביחסי ישראל עם ארה"ב?

המתכונת שהכינה ארה"ב לשיחות גם היא מעוררת בעיות. המלווה האמריקני לשיחות, מרטין אינדיק, ידוע בעמדותיו הקרובות יותר לצד הפלסטיני מאשר לצד הישראלי. אם אכן הוא יהיה זה שיחליט מי הוא האשם בכישלון השיחות, הסכנה כי יחליט נגד ישראל גדולה יותר מן הסיכוי שיחליט בעדה. אם הידיעה שפירסם 'אל-קודס' אכן נכונה, הרי שמשחק ההאשמה, Blame Game, כבר מכור.

בנוסף לכך, תפקיד פעיל מצידו של אנדיק מפחית מרושם השיחות הישירות. למעשה, שוב מדובר בגרסא של שיחות הקרבה, שאותם הנהיג הנשיא אובאמה בקדנציה הקודמת שלו.

יחד עם זאת, כפי שהדברים נראים כעת, ארה"ב לא תמהר לפרסם את דעתה. היא מחויבת להמתין תשעה חודשים, כאשר בינתיים אבו מאזן לא יכול לממש את איומו לרדוף את ישראל בטריבונלים הבינלאומיים.

מדוע ארה"ב לא מעוניינת בכך שהפלסטינים יפנו שוב לאו"ם? משתי סיבות: האחת, מהלכים חד-צדדיים ישמיטו ממנה את "תפקיד המוביל" של תהליך השלום. ושנית, זה יחייב אותה לנקוט עמדה אנטי-פלסטינית, בעוד שהם מעוניינים לנקוט עמדות בעדם.