עבור לתוכן העמוד
Menu

אלקאעידה מתעמתת עם הפלסטינים

בהרצאה שנשא אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, הוא ציין כי ארגון הטרור המסונף לאלקאעידה, ג'בהת אל-נוסרה, התחיל לגייס בירדן פלסטינים כדי לשלחם לגדה המערבית

בהרצאה שנשא אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, הוא ציין כי ארגון הטרור המסונף לאלקאעידה, ג'בהת אל-נוסרה, התחיל לגייס בירדן פלסטינים כדי לשלחם לגדה המערבית.

על פניו נראה כי הכוונה היא למעשי טרור בישראל, ויש כמובן להיערך לסכנה הזאת. אבל אחד מתוצרי הלוואי של המלחמה בסוריה הוא למעשה עימות מזוין בין ג'בהת אל-נוסרה לבין הפלסטינים. מה שעומד על הפרק הוא גורלו של מחנה הפליטים הגדול "אל-ירמוכ" בעיבורי דמשק. ארגון הטרור השתלט על המחנה ומתוכו הוא משגר פיגועים ללב דמשק. עם זאת, עד שכבש את המחנה, היה מצוי הארגון בקרבות קשים עם כוחות של אחמד ג'יבריל, מנהיג המפקדה הכללית הנאמן לאסד.

ואולם, ארגון פתח החליט להיכנס למערכה לצד כוחותיו של אחמד ג'יבריל ושיגר למחנה "אל-ירמוכ" כוחות פתח ממחנות הפליטים בלבנון. משלחת של אבו מאזן הגיעה לדמשק ונועדה עם אנשיו של אסד כדי להבטיח את מעמד אש"ף במחנה מול כוחות אלקאעידה. מפקד פתח בלבנון, מוניר מקדח, שבאופן רגיל מותח ביקורת על אבו מאזן, הפעם הזאת גייס את הכוחות הדרושים למערכה מול אלקאעידה במחנה "אל-ירמוכ".

באופן כללי, ארגון אלקאעידה לא שם את ישראל כמטרה. הוא רואה את עצמו ככוח גלובאלי הנאבק בארה"ב וברוסיה וישראל נחשבת בעיניו כגורם פעוט ולא חשוב. בסיני למשל, מטרתם האמיתית של כוחות אלקאעידה הפועלים נגד ישראל איננה ישראל אלא מצרים: הם רוצים לסבך את יחסי מצרים עם ישראל. ג'בהת אל-נוסרה מקורה בקרב גורמים פלסטינים בירדן, ואולי להם יש דווקא עניין לפגוע גם בישראל, ויש לקחת זאת בחשבון. אבל, כרגע מאבקה המיידי של אל-נוסרה הוא עם הפלסטינים ולא עם ישראל, ולפיכך יכול מאוד להיות שגיוס מחבלים מהגדה נועד לפגוע ברשות הפלסטינית בתגובה למעורבותה נגדם בסוריה.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה