עבור לתוכן העמוד
Menu

אזרח קנדי שהתגייס לגדודי אל-קסאם נהרג בעזה

קנדה "ייצאה" בשנים האחרונות עשרות מוג'אהידין שלחמו בחזיתות הג'יהאד, ובין היתר בסומליה, הקווקז, סוריה, לבנון, בולגריה, מאלי, אלג'יריה, לוב ואפגניסטן. לרשימה זו נוספת גם רצועת עזה וגדודי אל-קאסם. גדודי עיז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, שהוכרזה ע"י קנדה כארגון טרור, הודיעה רשמית, כי חוסאם סמיר סאלח אל-המס (حسام سمير صالح الهمص), שנמנה על פעיליה […]

קנדה "ייצאה" בשנים האחרונות עשרות מוג'אהידין שלחמו בחזיתות הג'יהאד, ובין היתר בסומליה, הקווקז, סוריה, לבנון, בולגריה, מאלי, אלג'יריה, לוב ואפגניסטן. לרשימה זו נוספת גם רצועת עזה וגדודי אל-קאסם.

גדודי עיז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, שהוכרזה ע"י קנדה כארגון טרור, הודיעה רשמית, כי חוסאם סמיר סאלח אל-המס (حسام سمير صالح الهمص), שנמנה על פעיליה ונהרג בתקיפה ישראלית בנובמבר 2012 היה אזרח קנדה.

אתר האינטרנט של גדודי אל-קסאם מפרט את קורות חייו של חוסאם אל-המס בפרק מיוחד שהוקדש לזכרו. חוסאם נולד ב-21 במרץ 1976 במסקט בירת עומאן למשפחה ממוצא פלסטיני בת חמישה ילדים (שם אחד מאחיו מוחמד). לאחר מספר שנים עברה משפחתו להתגורר בדובאיי, ובה שהה עד שנת 1993.

הסיפור של משפחתו של חוסאם

בהיותו בגיל 17 עקרה חוסאם עם משפחתו לקנדה כדי להשיג אזרחות קנדית. לאחר שעלה בידיהם הדבר עברה משפחתו בשנת 2000 לרצועת עזה והשתקעה ברפיח. חוסאם שנשאר בקנדה הצטרף לבני משפחתו שהתגוררה בשכונת תל אל-סולטאן ברפיח כעבור שנתיים. חוסאם ניצל את האזרחות הקנדית כדי לבקר בירושלים ובגדה המערבית, כפי הנראה בין השנים 2000 ל-2002.

חוסאם מתואר כבעל מודעות דתית אסלאמית שניטעה בו עוד בצעירותו עת למד במכללה האסלאמית באמירת עג'מאן (المعهد العلمي الإسلامي). את לימודי התיכון הוא השלים בקנדה, ובמהלך שהותו בה התעניין בתחום תחזוקת המחשבים, עסק במכונאות רכב, ועבד במפעל לייצור פלסטיק, במפעל לאריזת בשר ובחברה קבלנית לקרמיקה. כמו כן, עסק בפעילות גופנית, שכללה ריצה, שחייה, טניס ופיתוח גוף.

ברצועת עזה למד חוסאם במכללה הטכנולוגית ניהול רשתות מחשב, ולאחר מכן פתח חנות לשירותי תחזוקה וטיפול במחשבים. בשלב מאוחר השלים לימודי תואר ראשון במנהל עסקים.

חוסאם נישא, כפי הנראה ברצועת עזה, ונולדו לו שלוש בנות יארא (يارا), שזה (شذا) ופאטימה (فاطمة). לא נמסר אם אשתו היא אזרחית קנדית, ואם בנותיו אף הן קיבלו אזרחות קנדית.

זמן לא רב לאחר הגעתו לרצועת עזה בשנת 2002 הצטרף חוסאם לשורות חמאס, ובשלב מאוחר יותר נשבע אמונים לתנועת האחים המוסלמים. חוסאם מונה למדריך של קבוצת "דעווה", בה מילא תפקיד של מורה דרך ומחנך לחברי הקבוצה בנושאי דת ואמונה. בתקופה זו גילה חוסאם עניין רב בהצטרפות לגדודי אל-קסאם, ומועמדתו אושרה בשנת 2005.

במסגרת פעילות בגדודי אל-קסאם עבר חוסאם הכשרה צבאית, שובץ בעמדות קדמיות וביחידת הנ"ט, היה שותף לחפירת מנהרות ששימשו לצרכים מבצעיים של גדודי אל-קסאם, הטמין חביות נפץ ומטעני נפץ, ובסופו של דבר שובץ ביחידת הנ"מ, שתפקידה היה ליירט כלי טיס (וגם כלי שיט) של צה"ל בירי במקלעים בינוניים וכבדים.

במקביל להיותו פעיל מן המניין בגדודי אל-קסאם שימש חוסאם קצין בכוח ההתערבות והשמירה על הסדר של המשטרה הפלסטינית, הכפופה למשרד הפנים של ממשלת חמאס, השולטת בעזה.

חוסאם צבר ניסיון רב בלחימה. הוא נטל חלק במארבים ובעשרות רבות של פעולות ירי לעבר כלי טיס וכלי שיט ישראליים, השתתף בלחימה נגד כוחות צה"ל במהלך המבצעים "עופרת יצוקה" (דצמבר 2008 – ינואר 2009) ועמוד "עמוד ענן" (נובמבר 2012). במהלך הימים האחרונים ללחימה (17 בנובמבר 2012) תקף כלי טיס ישראלי את עמדת הנ"מ בה הוצב חוסאם עם עמיתו לגדודי אל-קסאם מוח'ליס עדוואן (مخلص عدوان). עדוואן נהרג במקום ואילו חוסאם נפצע אנושות, והועבר דרך מעבר רפיח לבית חולים במצרים, שם מת מפצעיו ב-29 בנובמבר 2012.

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג