עבור לתוכן העמוד
Menu

המתקפה בסוריה: שבירת קו-אדום ישראלי

  המתקפה שמיוחסת לישראל בסוריה היא קודם כל בעלת משמעות צבאית, אבל מכיוון שישראל כבר מעורבת בסוריה, היא חייבת לקחת בחשבון גם ההשלכות המדיניות שיש לדבר. על פי מה שניתן ללמוד מן התקשורת, ישראל פגעה בציוד צבאי איראני, שאמור היה לעבור ללבנון והיה בו משום שבירת קו-אדום ישראלי לגבי חימושו של חיזבאללה בנשק שובר שיוויון. […]

 

המתקפה שמיוחסת לישראל בסוריה היא קודם כל בעלת משמעות צבאית, אבל מכיוון שישראל כבר מעורבת בסוריה, היא חייבת לקחת בחשבון גם ההשלכות המדיניות שיש לדבר. על פי מה שניתן ללמוד מן התקשורת, ישראל פגעה בציוד צבאי איראני, שאמור היה לעבור ללבנון והיה בו משום שבירת קו-אדום ישראלי לגבי חימושו של חיזבאללה בנשק שובר שיוויון. מגודל הפיצוצים שליוו את דמשק בשעת מעשה, ניתן להעריך כי גם נפגעו מחסני נשק אסטרטגי, בין אם של חיזבאללה ובין אם של צבא סוריה.

אבל אפילו אם השיקול המידי היה שיקול צבאי, הרי למעשה גם מסר מדיני אשר יש לפתח אותו. המסר המדיני הוא: שבכל פתרון עתידי בסוריה ישראל לא תסבול את המשך הקשר בין איראן, סוריה, שעתידה לקום, וחיזבאללה. את המסר הזה חייבים לחדד מכיוון שעל פי המהלכים המתרחשים כעת מאחורי הקלעים למציאת פתרון למשבר בסוריה, יועד לאיראן תפקיד, השאלה היא רק איזה תפקיד עתידי יהיה לה.

האחים המוסלמים, הכוח הפוליטי החשוב באופוזיציה הסורית, הם לא בהכרח נגד איראן. גם תנועת חמאס היא לא נגד איראן, וגם נשיא מצרים, מוחמד מורסי, מנסה למצוא דרך להדק את יחסיו עם איראן. כל הנוסחאות המובילות כיום לפתרון הבעיה בסוריה הן בשיתופה של איראן ותוך שמירת מקום לאיראן גם בהסדרים העתידיים. מכאן חשיבות המסר של ישראל – ישראל לא תסבול את המשך המצב הקיים גם בסוריה לעתיד לבוא.

ישנה נוסחא פוליטית לגבי הפתרון בסוריה שמשום מה איש לא התייחס אליה אבל בה טמון הפתרון, לא רק לבעיותיה של ישראל אלא גם לייצוב המצב של סוריה בעתיד, והוא הפתרון הקונפדרטיבי. סוריה מדינה רבת עדות ודתות, הדרך היחידה שכולן יחיו בשלום היא לתת לכל אחת את הפינה שלה. למעשה,הנשיא הסורי, בשאר אסד, חותר לפתרון הזה. מי שעוקב אחר מפת הקרבות של צבאו רואה כי הוא חותר בכל כוחו ליצור מסדרון בין הר הדרוזים, דמשק ובקעת הלבנון אל חבל העלאווים בצפון, על מנת ליצור רצף טריטוריאלי בין השיעים לבין העלוואים. הטבח הנורא שצבאו עושה בדרום הר העלאווים הוא בבחינת פשעים נגד האנושות, ועל כך יש לבוא עמו חשבון בבוא היום, אבל הוא מעיד מהי תוצאת המלחמה האמתית של אסד.

מכאן שפה אולי טמון גם הפתרון לבעיית הנשק הכימי. כרגע, אסד שומר על הנשק הכימי, וישראל די רגועה. הבעיה בנשק הכימי היא לא שהוא בידיים של אסד אלא שהיא חלילה תיפול בידיים של חיזבאללה, אלקאעידה או האחים המוסלמים.

אם יבטיחו לעדות בסוריה את הפתרון הקונפדרטיבי והעלאווים יתמקמו בסופו של דבר לאורך חוף הים, הרי לאסד עצמו יהיה אינטרס שהנשק הכימי לא יפול בידי אויביו הסונים והוא ישמיד אותו בעצמו.