עבור לתוכן העמוד
Menu

המוסלמים כ"קורבן" של המערב

המוסלמים כ"קורבן" של המערב: פיגוע הטרור בלונדון, במהלכו נרצח ונערף ראשו של חייל בריטי, היכה גלים בעולם כולו. תמונות הרוצח, האוחז סכין קצבים בידיו המגואלות בדם והמסביר ומצדיק לעיני המצלמה את הרצח הברברי, המחישו פעם נוספת את האיום הטמון באסלאם הרדיקלי לעולם החופשי. עבור הישראלים תמונות אלה הזכירו את עבד אל-עזיז סאלחה, אחד ממשתתפי  הלינץ' […]

המוסלמים כ"קורבן" של המערב: פיגוע הטרור בלונדון, במהלכו נרצח ונערף ראשו של חייל בריטי, היכה גלים בעולם כולו. תמונות הרוצח, האוחז סכין קצבים בידיו המגואלות בדם והמסביר ומצדיק לעיני המצלמה את הרצח הברברי, המחישו פעם נוספת את האיום הטמון באסלאם הרדיקלי לעולם החופשי.

עבור הישראלים תמונות אלה הזכירו את עבד אל-עזיז סאלחה, אחד ממשתתפי  הלינץ' בשני חיילי צה"ל ברמאללה באוקטובר 2000, אשר צולם מניף את ידיו נוטפות הדם מחלון תחנת המשטרה, בו נרצחו השניים באכזריות רבה.

עבור הטרוריסטים בלונדון, הרצח שביצעו הוא אך ורק תגובה טבעית למלחמה המתנהלת נגד המוסלמים בכל העולם. בעיניהם המוסלמים הם הקורבן והרצח הוא בבחינת מימוש הזכות להגנה עצמית.

הלוגיקה הזאת מקבלת ביטוי גם בזירות אחרות. כך למשל, הפלסטינים נהגו לכנות חיסול חוליות מחבלים, שהיו בדרכן לביצוע פיגוע הרג המוני בישראל, כ"טבח" שביצעה ישראל, ובתגובה שיגרו טילים לעבר ישובים ישראליים.

תפיסת "הקורבן" מוצאת ביטויה גם בקנדה. כך למשל, אברהם איאצ'ה (Abraham Ayache), יו"ר המועצה המוסלמית של קלגרי (Muslim Council of Calgary), התייחס לסוגיה בהפגנה שהתקיימה בשנה שעברה במחאה על הסרט על הנביא מוחמד. "בכל רחבי העולם המוסלמים הם קורבן, שמו אותם למטרה בכל מקום ובכל דרך", אמר איאצ'ה. "חלק מהמדינות מהן באנו עשירות במחצבים, ואולם האחים האחיות שלנו שם עדיין נאבקים כדי להשיג את צורכיהם הבסיסיים. מדוע? אחינו ואחיותינו החפים מפשע נשחטים בכל מקום. לשם מה? כדי שהעשירים יוכלו להיות עשירים יותר?".[1]

לאיאצ'ה ולארגונו אין כמובן קשר כלשהו, ישיר או עקיף, לפיגוע הטרור בלונדון. לצד זאת, תפיסת המוסלמים כ"קורבן" בלבד הנתון בידיהם של גורמים חיצוניים, ובמשתמע מכך למדינות המערב העשירות, עשויה ללמד על היעדר נכונות אמיצה לבצע חשבון נפש כן ונטייה לאמץ רטוריקה השמה על ספסל הנאשמים רק צד אחד.

בערוץ היוטיוב הרשמי של המועצה המוסלמית של קלגרי הועלה סרטון אנימציה, המסביר את העמדה האסלאמית ביחס לטרור באמצעות דיאלוג בין מוסלמים לצעירה בשם פטרישה, המקשה בשאלותיה על הקשר בין האסלאם לטרור. להלן קטעים מהשיח:[2]

מר ח'אן: בניגוד לסברה הרווחת ברוב התרבויות המערביות, האסלאם הוא דת שלום, המטיפה לשלום ולסובלנות. כן, פטרישה.
פטרישה: אם האסלאם הוא באמת דת המטיפה לשלום הכיצד רוב המקומות הבעייתיים, כמו הגדה המערבית, אפגניסטן, פקיסטן ועיראק מוכים בטרור אסלאמי?
מר ח'אן: הדבר תלוי בהגדרה שלך את הטרור. יש שיטענו שהפלישה האמריקנית למדינות כמו עיראק ואפגניסטן היו אף הן מעשה של טרור…
ריאז: מר ח'אן צודק. לדעתי, כאשר אנו מדברים על טרוריסטים צריך לומר, כי הטרוריסטים הגדולים ביותר בעולם הם המעצמות הלבנות.
דובר לא מזוהה בשם: זה לא רציני.
ריאז: לא. ברצינות, עצרו וחשבו על כך.
פטרישה: הסבר את מתקפת ה-11 בספטמבר.
ריאז: בסדר. האם את יודעת כמה אנשים נהרגו במתקפת התאומים?
פטרישה: כ-3,000.
ריאז: האם יש לך מושג כמה אנשים נהרגו בהפצצות באפגניסטן? נחשי ניחוש פרוע. יותר מ-15 אלף אנשים נהרגו, וזו רק הערכה שמרנית. כ-50 אלף טון של פצצות הושלכו על גברים, נשים וילדים חפים מפשע.
פטרישה: כן, אבל זה היה בגלל הטליבן.
ריאז: מכיוון שאת העלית זאת, האם את יודעת שהטליבן הוקם ע"י ה-CIA כדי להילחם ברוסים?
דובר לא מזוהה בשם: מה זה משנה? הם העניקו מחסה לטרוריסטים.
ריאז: כן, נכון, טרוריסטים שמעולם לא נמצאו…
ריאז: מה שאני מנסה לומר הוא, שהעובדה שאתה אמריקני, שלובש חליפה יקרה ומכנה את עצמך הנשיא, אינה הופכת אותך להיות פחות טרוריסט. אני אומר, כי אם לא תפסיקו להתערב בענייני מדינות של עמים אחרים אתם צפויים להתמודד עם תגובת נגד.
פטרישה: אם מוסלמים כמוך מרגישים כמוך, מדוע אינכם עוזבים את המדינה שלנו?
ריאז: אנו נעשה כן, ברגע שאתם תבטיחו לעזוב את המדינות שלנו".

באתר האינטרנט של המועצה המוסלמית של קלגרי ישנם עשרות של ספרים הניתנים להורדה אונליין. רבים מהם חוברו על ידי כותבים מוסלמיים סלפיים וחלקם עוסקים בג'יהאד. אחד הספרים נכתב בידי השייח' הסלפי יליד סוריה, מוחמד בן ג'מיל זינו, וכותרתו: "כיצד עלינו לחנך את ילדינו?". בעמוד 14 של הספר, בפרק "הג'יהאד והאומץ", נכתב כדלהלן: "עלינו להטמיע בילדינו את החשיבות של הנקמה ביהודים וב(כוחות) הדיכוי, ו(את התחושה) שהדור הצעיר שלנו ישחרר את פלסטין ואת ירושלים כאשר הם ישובו ויאמצו את ציוויי האסלאם ואת הג'יהאד בדרכו של אללה. אז הם יהיו המנצחים".

מסרים מעין אלה אינם מסייעים למאבק בתופעת הקיצוניות האסלאמית, ובקרב גורמי שוליים הם עלולים אף להתפרש כמתן לגיטימציה למצע אידאולוגי המבוסס על שנאה למערב או ליהודים. על כל הנהגה מוטלת אחריות רחבה משום יכולת השפעתה על הציבור, ובמקרה דנן, ההנהגה המוסלמית צריכה לשדר מסר ברור וחד משמעי נגד הקיצוניות הדתית.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה


[1]    https://www.youtube.com/watch?v=OgU-U7VTm9E

[2]    https://www.youtube.com/watch?v=WAd7Pp8fQYQ