עבור לתוכן העמוד
Menu

הירי על אילת: המאבקים בין עזה לרמאללה

ארגון סלפי לא מוכר המזוהה עם אלקאעידה, שנטל לעצמו את השם "אריות השורא של ירושלים", לקח אחריות על ירי הגראדים על אילת. אף על פי שארגון זה איננו מוכר, מן השם שלו אפשר לקבוע די בוודאות כי מדובר בקבוצה פלסטינית. ארגון אלקאעידה אינו מתעניין בירושלים. בניגוד לאחים המוסלמים, שמעלים את ירושלים על ראש שמחתם, הסלפים […]

ארגון סלפי לא מוכר המזוהה עם אלקאעידה, שנטל לעצמו את השם "אריות השורא של ירושלים", לקח אחריות על ירי הגראדים על אילת. אף על פי שארגון זה איננו מוכר, מן השם שלו אפשר לקבוע די בוודאות כי מדובר בקבוצה פלסטינית.

ארגון אלקאעידה אינו מתעניין בירושלים. בניגוד לאחים המוסלמים, שמעלים את ירושלים על ראש שמחתם, הסלפים מתנגדים עקרונית למקומות קדושים, ובכלל בירושלים, ובראשית דרכם בקושי הכירו בקדושתן של מכה ומדינה.

שמה של הקבוצה הסלפית החדשה מזכיר את שם הקבוצה הסלפית מח'אן יונס, שהכריזה על אמירות סלפית בדרום רצועת עזה, ובתגובה לכך ממשלת חמאס בעזה הרסה את המסגד שלהם והרגה את מנהיגם עם יתר החללים שהפילה בהם.

מאז, הסלפים בעזה מקפידים לשמור על יחסים תקינים עם תנועת חמאס. הסלפים הפלסטינים, בניגוד לסלפים האחרים, כן מתייחסים אל ירושלים, ויש להעריך כי אותה הקבוצה שירתה על אילת קשורה לאותה הקבוצה שמוטטה החמאס, רק שבפעם הזאת ירי הגראדים על אילת נעשה בעצה אחת עם חמאס.

מדוע תנועת החמאס מעוניינת בפעולה כזו בעיתוי הזה? מכיוון שיש כמה מהלכים בהם רוצה התנועה לחבל. ראשית כל, חידוש התהליך המדיני בהנהגת ארה"ב מעמיד את רמאללה במרכז העניינים ולא את עזה, וגרוע מכך, מפעיל לחצים על תנועת חמאס בעזה לתת אור ירוק למהלכים מדיניים שרמאללה תהיה מעורבת בהם. שנית, כוונתו של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לבקר בעזה בחודש הבא רק החריפה את רצונה של חמאס לחבל בתהליכים המדיניים המתרחשים כעת, מכיוון שבין היתר רוצה ארדואן לדחוק את רגליה של איראן מהרצועה, אבל גם ברצועת עזה איראן היא בבחינת "מסמר בלי ראש", דהיינו אי אפשר להוציא אותה בדיפלומטיה. היא מחזיקה את תנועת חמאס בצבת והיא לא תאפשר לחמאס לערוק כפי שערק חאלד משעל מדמשק לקטאר.

אם כך, התחדשה המוטיבציה של ה"ספויילרים" לחבל בתהליכים המדיניים הקשורים בארה"ב ובטורקיה. ולדאבוננו, במקום שהפלסטינים ירו אחד על השני, הם יורים עלינו.