עבור לתוכן העמוד
Menu

פלסטיניים נמלטים מסוריה – פליטים פלסטיניים או פליטים סוריים?

  לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא אובמה שוב מתגברים הדיבורים על הבעיה הפלסטינית, אבל יש לשים לב לתמורות חשובות הקורות כעת בסוגיה הזו, כתוצאה מן הסערה בעולם הערבי. בראש ובראשונה יש לשים לב למתחולל במחנות הפליטים הפלסטיניים בסוריה ובלבנון. ועוד לפני כן, יש לשים לב כי מספר הפליטים הסוריים כבר מגיע למיליון, כאשר מספר הפליטים […]

 

לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא אובמה שוב מתגברים הדיבורים על הבעיה הפלסטינית, אבל יש לשים לב לתמורות חשובות הקורות כעת בסוגיה הזו, כתוצאה מן הסערה בעולם הערבי. בראש ובראשונה יש לשים לב למתחולל במחנות הפליטים הפלסטיניים בסוריה ובלבנון. ועוד לפני כן, יש לשים לב כי מספר הפליטים הסוריים כבר מגיע למיליון, כאשר מספר הפליטים העיראקיים אף הוא נע סביב המספר הזה, וכבר יש לנו בעיה של פליטים ערבים שאינם פלסטיניים. גם בתוך גלי הבריחה של הפליטים מסוריה, יש פלסטינים רבים שנמלטו ממחנות הפליטים בסוריה וכעת לא ברור האם הם פליטים פלסטיניים או פליטים סוריים.

מדינות ערב מנסות להבדיל בין הפליטים הפלסטיניים לבין הפליטים הסוריים, ולפני זה הפליטים העיראקיים, אבל ידם קצרה מלהושיע. בתוך סוריה יש מחנה פליטים של פלסטיניים שלמעשה גורשו מעיראק, בירדן יש מחנה פליטים פלסטיניים שברחו מסוריה והלבנונים שולחים את הפליטים הפלסטיניים מסוריה אל מחנות הפליטים בלבנון.

גרוע מכך: מחנה הפליטים הגדול ירמוכ שבשמשק נמצא כעת בשליטת אלקאעידה, וכך כנראה מחנות פליטים נוספים בסוריה. בימים אלה מתחוללים קרבות קשים בתוך מחנות הפליטים בלבנון, שבחלקם הם ניסיונות השתלטות של אלקאעידה.

השאלה היא האם הפרמטרים שנדונו בעבר על אישור בעיית הפליטים תקפים עדיין היום? נניח ואכן יהיה הסכם לישוב הפליטים הפלסטיניים במדינה הפלסטינית, איך ניתן יהיה לאתר אותם? איך ניתן יהיה להבדיל בינם לבין פליטים סוריים או עיראקיים? ויותר חמור, האם לאחר השתלטות אלקאעידה על מחנות הפליטים בסוריה ובלבנון יהיה זה בטוח לישב פליטים פלסטיניים אפילו בגדה המערבית ליד ישראל וירדן?