עבור לתוכן העמוד
Menu

פתח מציינת את יום השנה להיווסדה בעזה

  בסוף השבוע האחרון קיימה תנועת פתח עצרת גדולה לציון היווסדה. המיוחד היה שהפעם הזאת העצרת התקיימה בעזה. רוב המשקיפים ציינו כי העובדה שחמאס אפשרה את קיום העצרת הגדולה בעזה מעידה על כך שתנועות חמאס ופתח מתקרבות לפיוס המיוחל שיאחד שוב את הרשות הפלסטינית. אבל התבוננות מעמיקה באירועים יש בה כדי להפריך את ההנחה הזאת. הראשית כל, […]

 

בסוף השבוע האחרון קיימה תנועת פתח עצרת גדולה לציון היווסדה. המיוחד היה שהפעם הזאת העצרת התקיימה בעזה. רוב המשקיפים ציינו כי העובדה שחמאס אפשרה את קיום העצרת הגדולה בעזה מעידה על כך שתנועות חמאס ופתח מתקרבות לפיוס המיוחל שיאחד שוב את הרשות הפלסטינית. אבל התבוננות מעמיקה באירועים יש בה כדי להפריך את ההנחה הזאת.

הראשית כל, תנועת פתח הסכימה לקבל את מרות חמאס על האירוע, כלומר הייתה זו הכרה פורמאלית ראשונה של פתח בכך שחמאס היא הממשלה הלגיטימית בעזה. יותר מאשר התקרבות לפיוס הייתה בכך משום השלמה שפלסטין מחולקת בין חמאס בעזה ופתח בגדה, ולמעשה מדובר כאן בהסכמה בין שתי ישויות נפרדות.

שנית, למרבה ההפתעה ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, פרסם ימים אחדים לפני הכנס את כוונתו לחוקק חוקה לפלסטין. על רקע הויכוח המר המתחולל במצרים בין האחים המוסלמים מצד אחד לבין החילונים מצד שני על החוקה המצרית החדשה, ברור לגמרי כי אבו מאזן עצמו הניח את היסוד החוקתי לפיצול הסופי בין שני חלקי פלסטין, שכן החוקה שבדעת אבו מאזן לחוקק ברמאללה תהיה חוקה חילונית, כאשר חמאס תרצה לאמץ, אם בכלל, חוקה הקרובה יותר לחוקה של מורסי במצרים. במילים אחרות, אחרי שתנועת פתח הכירה בריבונות של חמאס בעזה היא מפנה את פניה חזרה על מנת להשתית יסודות לחוקה חילונית, הנבדלת לגמרי מהתשתית הדתית של עזה.