עבור לתוכן העמוד
Menu

אירופה מול האיום הצפון אפריקאי

עם פתיחת המתקפה הצרפתית נגד הכוחות הג'יהאדיסטים במאלי, מדינה אפריקנית שלה גבול עם אלג'יריה, הצהיר מנהיג אחת משלוחותיה של אלקאעידה במגרב האסלאמי (AQIM) כי ארגונו "יתקוף בלב צרפת". לאחרונה פעל הארגון נגד שגרירויות צרפתיות ונגד מתקן גז באלג'יריה, שבה נחטפו עשרות בני ערובה מערביים. אך האם השלוחה הצפון-אפריקנית של אלקאעידה מוכנה להעתיק את מלחמתה נגד […]

עם פתיחת המתקפה הצרפתית נגד הכוחות הג'יהאדיסטים במאלי, מדינה אפריקנית שלה גבול עם אלג'יריה, הצהיר מנהיג אחת משלוחותיה של אלקאעידה במגרב האסלאמי (AQIM) כי ארגונו "יתקוף בלב צרפת". לאחרונה פעל הארגון נגד שגרירויות צרפתיות ונגד מתקן גז באלג'יריה, שבה נחטפו עשרות בני ערובה מערביים. אך האם השלוחה הצפון-אפריקנית של אלקאעידה מוכנה להעתיק את מלחמתה נגד המערב גם ליבשת אירופה?

האירופאים מאוד מודאגים. לאחר שבשנה שעברה השתלטו כוחות ג'יהאד על שני השלישים הצפוניים של מאלי, התכנסו ראשי המדינות של האיחוד האירופי באוקטובר 2012 ופרסמו הצהרה שהגדירה את המשבר במאלי כ"איום מיידי" על אירופה עצמה. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמר כי הוא מאמין שאלקאעידה במגרב האסלאמי מתכוון להשתמש במאלי כקרש קפיצה לתקיפה על אדמת צרפת. החודש הצטרפה קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לעמדה זו ביחס למשבר במאלי, באומרה כי "טרור במאלי או בצפונה הוא איום לא רק על אפריקה, אלא גם על אירופה".

מומחי מודיעין צרפתים התחקו אחר עליית הכוחות הגי'האדיים במאלי ובשאר צפון אפריקה. מתברר שמטיפים פקיסטנים ואפגנים החלו להגיע למאלי ולניז'ר השכנה ב-2003-2002 עם אנשי ג'יהאד בינלאומי שנמלטו מאפגניסטן בשל המעורבות הצבאית של ארה"ב. ב-2007 כבר התבסס אלקאעידה במגרב האסלאמי כשלוחה קיצונית של "הקבוצה האסלאמית החמושה" (GIA), שהשתתפה בשנות ה-90 במלחמת האזרחים באלג'יריה. מ-2009 הנוכחות הגוברת של הג'יהאד במערב אפריקה זולגת גם לניז'ר, שהיא במקרה גם היצרנית השישית בגודלה בעולם של עופרות אורניום.

הרעיון לבצע תקיפות נגד המערב כבר הוצע בעבר על ידי מי שהיה התשתית לאל-קאעידה במגרב האיסלאמי, ה-GIA. ב-24 בדצמבר 1994 חטפו ארבעה מחבלים מה-GIA מטוס איירבוס של אייר פראנס, שהמריא מאלג'יריה בדרכו לפאריס. במה שנראה כחזרה גנרלית לקראת הפיגוע בבנייני התאומים (אף שאין קשר בין האירועים), תיכננו הארבעה להשתמש במטוס הצרפתי על כל נוסעיו כטיל ולהתרסק לתוך מגדל אייפל. יחידת ז'נדרמריה צרפתית הסתערה וחיסלה את צוות ה-GIA. ב-1995 ה-GIA הרג שמונה אנשים ופצע 100 אחרים בפיגוע ברכבת התחתית בפאריס.

העובדה שארגונים אסלאמיים קיצוניים מחפשים מטרות במערב אינה אמורה להפתיע. עניין זה היה שכיח בכתביהם, בייחוד בקרב האחים המוסלמים, ששם צמחו רבים ממנהיגי אלקאעידה. חסן אלבנא, מייסד האחים המוסלמים, כתב כי לאחר הקמתה של המדינה האסלאמית במצרים המאבק נגד המערב חייב להימשך: "לא נעצור בשלב זה, אלא נרדוף את כוח הרשע הזה עד לאדמותיו שלו, נפלוש לליבת המערב…" יורשיו המשיכו באותו הקו.

הנקודה שחוקרים מערבים מתקשים להבין היא השנאה העיוורת השוררת בקרב ארגוני הג'יהאד הקשורים לאלקאעידה כלפי המערב כולו. לא פעם מקווים באירופה כי באמצעות נקיטת עמדה ביקורתית יותר כלפי ישראל, יוכלו דיפלומטים אירופאים להנמיך את להבות הזעם של האסלאם הקיצוני נגדם.

אולם מדיניות זו נכשלת משום שהנחישות של הג'יהאדיסטים לתקוף את המערב נובעת משאיפה להשמיד את הציוויליזציה המערבית ולהחליפה בח'ליפות עולמית. העובדה שהם איום מבחינת אירופה לא תשתנה בשל הצהרות של קתרין אשטון בעד או נגד ישראל.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"