עבור לתוכן העמוד
Menu

ההנהגה ברמאללה מתרפסת אל מול חמאס

בשולי האירועים הדרמטיים המתחוללים סביב משבר עזה הייתה אנקדוטה שמן הראוי לשים אליה לב: שרי החוץ של הליגה הערבית, יחד עם שר החוץ של טורקיה, באו לבקר את ראש ממשלת החמאס, אסמעיל הנייה, בעזה. מתברר כי גם שר החוץ של רמאללה, ריאד אלמלאכי, ביקש להיות חלק מן המשלחת הערבית. מקורות פלסטיניים דיווחו כי איש חמאס, […]

בשולי האירועים הדרמטיים המתחוללים סביב משבר עזה הייתה אנקדוטה שמן הראוי לשים אליה לב: שרי החוץ של הליגה הערבית, יחד עם שר החוץ של טורקיה, באו לבקר את ראש ממשלת החמאס, אסמעיל הנייה, בעזה. מתברר כי גם שר החוץ של רמאללה, ריאד אלמלאכי, ביקש להיות חלק מן המשלחת הערבית. מקורות פלסטיניים דיווחו כי איש חמאס, סמי אבו זוהרי, פסק כי שר החוץ של רמאללה הוא בבחינת אישיות בלתי רצויה בעזה ואסר על כניסתו. רק בלחץ הליגה הערבית הואילה ממשלת חמאס להתיר לאלמאלכי להצטרף למשלחת, אבל לא כשר החוץ של רמאללה אלא כחבר במשלחת הכלל ערבית.

סביב האנקדוטה הזאת מתעוררות שאלות חשובות: עד כמה יכול היה שר החוץ של רמאללה לגלות רפיסות ונמיכות קומה עד כי הוא ביקש להצטרף למשלחת כלל ערבית כאילו הוא מבקר במדינה זרה, הלא משרד החוץ של רמאללה מתכנן את כל הקמפיין הבינלאומי להכרה במדינה הפלסטינית באו"ם? שאלה אחרת היא איך ישראל יכולה לסמוך על רמאללה כצד שיכבד הסכמים אם במקרה הזה של אלמאלכי אין להנהגה ברמאללה שום עמוד שדרה? כיצד ישראל יכולה להפקיד את ביטחונה בידי אנשים הנעים מצד אל צד ל פי כיוון הרוח?

האירוע הוא גם לקח עבור רמאללה. מיד אחרי פרוץ העימות בין ישראל לחמאס בעזה ביקשה הממשלה ברמאללה לחדש את שיחות הפיוס עם חמאס. מן הסתם ביקש אלמלאכי לברר בעזה את הסיכויים לחדש את שיחות הפיוס. סטירה הלחי שהוא ספג אמורה להיות התשובה. ובאותו עניין, בכיר אחר בפתח, נביל שעת, התפאר בריאיון שהעניק לסוכנות "מען" הפלסטינית כי מנהיג חמאס, ח'אלד משעל, עדכן אותו בפרטי המו"מ על הפסקת אש.

כיצד יכולה ישראל לסמוך על אישים מסוגם של אלמלאכי ושעת המלקטים פירורים משולחנו של חמאס?

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה