עבור לתוכן העמוד
Menu

איראן משנה את עמדתה וקוראת לרגיעה באיזור

הסיכויים להפסקת אש, והלוואי ולא נתבדה, השתפרו היום לאחר שאיראן שינתה את עמדתה. לאחר שאתמול היא התבטאה בעד המשך הלחימה בעזה, פרסמה היום סוכנות הידיעות הרשמית פארס הודעה ובה נמסר כי נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, התקשר לנשיא מצרים, מוחמד מורסי, על מנת להביע הוקרה על מאמציו להביא להפסקת "התוקפנות הישראלית" ולייצוב את האיזור. אחמדינג'אד הוסיף […]

הסיכויים להפסקת אש, והלוואי ולא נתבדה, השתפרו היום לאחר שאיראן שינתה את עמדתה. לאחר שאתמול היא התבטאה בעד המשך הלחימה בעזה, פרסמה היום סוכנות הידיעות הרשמית פארס הודעה ובה נמסר כי נשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, התקשר לנשיא מצרים, מוחמד מורסי, על מנת להביע הוקרה על מאמציו להביא להפסקת "התוקפנות הישראלית" ולייצוב את האיזור. אחמדינג'אד הוסיף ואמר כי הצלת חיים היא מצווה דתית.

איראן, ידועה דווקא כ"משביתת שמחות". עד אתמול היא עוד המשיכה בדרכה הידועה בקלקול שמחות של אחרים. מדוע שינתה את עמדתה? ישנן מספר סיבות אפשריות לכך: ייתכן כי נותרו בעזה כמויות של טילי פג'ר 5 הנחוצות לאיראן לצורך מלחמתה שלה בישראל על רקע תוכנית הגרעין שלה, והיא לא רוצה לבזבז את המאגרים שנשארו על מה שמבחינתה הוא מלחמת סרק.

אך ייתכן שהדבר נעשה גם מתוך נסיבות אחרות, כמו הלבירינט הגדול של הפוליטיקה הביזנטית של מזרח התיכון. ייתכן שאיראן תעזור למורסי בעזה ובתמורה מורסי יעזור לאיראן בסוריה. כידוע, הקואליציה של חיזבאללה, צבא סוריה וכוחות איראניים נלחמים בסוריה נגד יחידות של האחים המוסלמים ואנשי אלקאעידה. מצרים איננה שותפה בהתארגנות בסוריה ואיראן מבקשת לחולל בקיעים בתוך המערך הסוני נגדה. הנשיא מורסי כבר יזם בעבר תוכנית מדינית ובה הציע לאיראן להסכים להדחת אלאסד, כאשר בתמורה לכך השפעתה בסוריה תיוותר כשהייתה. בזמנו דחתה איראן את היוזמה, אבל ייתכן כי כעת היא מעריכה שהמנהיג החדש של האופוזיציה הסורית, איש האחים המוסלמים, מועאז אל-חטיב, דווקא ישמר את השפעתה של איראן בסוריה. לפני ימים אחדים הוא התראיין לרשת 'אלערביה' ובה הבטיח להמשיך את המלחמה בישראל ותקף את משטרו של אלאסד כי זנח את החזית מולה.

סיבה אפשרית נוספת היא שמצרים ואיראן חברו יחד כדי להקטין את מעמדה של קטאר. ההסתבכות האחרונה בעזה התחילה עם ביקורו של אמיר קטאר, חמד בן ח'ליפה, בעזה. מצרים כעסה עליו מכיוון שהתעלם ממנה ובא לבקר בעזה דרך אלעריש ולא דרך קהיר. איראן חשדה בו, ובצדק, כי הוא מבקש לנתק את הקשר בין עזה לאיראן. על מנת לסכל זאת, יזמו הגורמים הפרו-איראניים בעזה את ההסתבכות האחרונה. בנוסף לכך, קטאר יזמה את כנס האופוזיציה האחרון בדוחא, כאשר היא מתעלמת ממצרים ומאיראן גם יחד, אחרי שהנשיא מורסי הציע קבוצת עבודה בעניין סוריה שתכלול את מצרים, איראן, סעודיה וטורקיה – בלי קטאר. הלבירינט הביזנטיני של המזרח התיכון טומן בחובו סכנות גדולות, אבל אולי יתסמן מתוך המקרה הספציפי של המשבר הנוכחי בעזה פתרון כלשהו.

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, יגיע בימים הקרובים לישראל וייתכן והפעילות הדיפלומטית הנעשית כעת מאחורי הקלעים תסייע לו להכין נוסחה לפתרון.