עבור לתוכן העמוד
Menu

כורדיסטן: ההתלקחות הבאה בין טורקיה, עיראק והמשבר בסוריה

לאור ההתפוררות המתמשכת של משטרו של אסד, פעילי אופוזיציה סוריים דיווחו כי מספר ערים בחלק הצפוני של סוריה, במחוז הכורדי, עברו במהלך יולי 2012, ללא מאבק, לידיים מקומיות של קבוצה שקוראת לעצמה "הצבא הכורדי החופשי". וכך, לראשונה בהיסטוריה הכורדית המודרנית, נוצר מצב בו קיימת מובלעת בשליטה כורדית, הגובלת בעיקר עם האיזורים הכורדיים של טורקיה. אחרי […]

לאור ההתפוררות המתמשכת של משטרו של אסד, פעילי אופוזיציה סוריים דיווחו כי מספר ערים בחלק הצפוני של סוריה, במחוז הכורדי, עברו במהלך יולי 2012, ללא מאבק, לידיים מקומיות של קבוצה שקוראת לעצמה "הצבא הכורדי החופשי". וכך, לראשונה בהיסטוריה הכורדית המודרנית, נוצר מצב בו קיימת מובלעת בשליטה כורדית, הגובלת בעיקר עם האיזורים הכורדיים של טורקיה. אחרי שלא לקחו חלק פעיל במיוחד במהלך המהפכה הסורית, נראה כי קבוצות פוליטיות של המיעוט הכורדי באיזור הצפון-מזרחי של סוריה החליטו לפעול בנחישות ולדרוש שליטה בערים בהן יש אוכלוסיה כורדית.

"הצבא הכורדי החופשי" נוצר מאיחוד מפלגת "האיחוד הדמוקרטי" (PUD) עם מפלגת "הפועלים של כורדיסטן", ה-PKK. יש לזכור שה-PKK, נחשב לארגון טרור הן בטורקיה ובארה"ב, שנלחם בממשל הטורקי להשגת אוטונומיה כורדית. על פי דיווחים, הכורדים מרכזים את מירב מאמציהם בהשגת שליטה על קמשלי, העיר הכורדית הגדולה ביותר, מידי השלטון הסורי. הכוחות הכורדיים כבשו כבר את העיר עין אל-ערב שבמחוז חאלב, שם הם הניפו את דגלם.

הטורקים, שנלחמים ב-PKK כבר עשרות שנים, עוקבים בדאגה הולכת וגוברת אחר ההתפתחויות בסוריה. אחד הכותבים בעיתון הטורקי "הורייט דיילי ניוז" כתב בשלהי יולי: "רק לפני שבוע היה לנו 'גבול כורדי' של 400 קילומטר. כעת, נוספו לו 800 קילומטרים". הממשלה הטורקית הזהירה במפורש כי "לא נאפשר לארגון טרור להקים מחנות בצפון סוריה ולאיים על טורקיה". ראש הממשלה, רג'פ טאיפ ארדואן, הבהיר כי טורקיה תהיה מוכנה לנקוט בכל צעד שידרש נגד נוכחות טרוריסטית בצפון סוריה.

פרשנים טורקים העירו כי הגיאופוליטיקה של המזה"ת מתעצבת עתה מחדש, כשלא ניתן לראות עוד בעלייתה של "מדינת כורדיסטן" אפשרות קלושה, דבר שיציב אתגרים עצומים לכל המדינות בהן קיימים ריכוזים גדולים של אוכלוסיה כורדית: טורקיה, עיראק, סוריה ואיראן. כורדיסטן עשויה להוות ראש גשר יבשתי עבור רבים מהקונפליקטים שמתפרצים באיזור זה. היא מהווה גישה קרקעית לתמיכה מכורדיסטאן העיראקית לכורדים בסוריה, בשעה שהם מנסים להשיג אוטונומיה רחבה יותר מדמשק. אבל השימוש בגשר היבשתי תלוי במי ששולט באיזור משולש הגבולות בין עיראק, סוריה וטורקיה. באותה מידה גם איראן תוכל להשתמש באיזור זה להעברת אספקה לבני חסותה בסוריה ואף לחיזבאללה בלבנון. ייתכן וזו הסיבה בגינה רבים רואים בכורדיסטן את האיזור החדש הנתון לפורענות ולהתלקחות במזה"ת.

השאלה הכורדית מציבה מדינות מערביות רבות בעמדת צביעות, בייחוד לאור המאמצים שהן משקיעות ללא הרף בסוגיה הפלסטינית. מיליוני כורדים מפוזרים כיום ברחבי טורקיה, איראן, סוריה וארמניה, ואינם יכולים לממש את זכותם להגדרה עצמית, זכות שהוענקה להם לפני יותר מ-90 שנה, אחרי מלחמת העולם הראשונה. נכון להיום, הכורדים הינם הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בעולם לה אין מדינה משל עצמה.