עבור לתוכן העמוד
Menu

לקחי בנגאזי חורגים מגבולות לוב

ההתנקשות בשגריר האמריקני בלוב, ג'יי כריסטופר סטיבנס, ובשלושה אזרחים אמריקנים נוספים, הפכה למרכזו של ויכוח פוליטי סוער בארה"ב, ואף מצאה את דרכה לעימות הנשיאותי בין הנשיא ברק אובאמה והמושל מיט רומני. אך לאירוע בבנגאזי יש השלכות משמעותיות החורגות הרבה מעבר לפוליטיקה הפנימית בארה"ב. למעשה, ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית שפכה אור על לא מעט התפתחויות לא […]

ההתנקשות בשגריר האמריקני בלוב, ג'יי כריסטופר סטיבנס, ובשלושה אזרחים אמריקנים נוספים, הפכה למרכזו של ויכוח פוליטי סוער בארה"ב, ואף מצאה את דרכה לעימות הנשיאותי בין הנשיא ברק אובאמה והמושל מיט רומני. אך לאירוע בבנגאזי יש השלכות משמעותיות החורגות הרבה מעבר לפוליטיקה הפנימית בארה"ב. למעשה, ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית שפכה אור על לא מעט התפתחויות לא צפויות ומפתיעות בלוב, שהיו תוצאה ישירה של נפילתו של השליט הקודם, מועמר קדאפי.

עוד לפני ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית דיווח ה"וושינגטון פוסט" ב-2 באוקטובר 2012 על סדרה של פגישות חשאיות שערך הבית הלבן בנושא לוב. פגישות אלו היו תוצאה של חשש מהכוח שצובר ארגון אלקאעידה במגרב האסלאמי (AQIM) לאחר השתלטותו על השטח הצפוני של המדינה האפריקנית מאלי, שם ייסד מקלט בטוח לפעילות טרור בסגנון אפגניסטן. משם הארגון החל להרחיב את השפעתו ברחבי מדינות הסהרה. מקור החימוש של AQIM היה לוב של עידן פוסט-קדאפי, שהארסנל המאסיבי שלה נתן זריקת מרץ לשלוחות אלקאעידה ממרוקו ועד סיני. מקורות ישראליים ציינו שנשק לובי, כולל טילי כתף נ"מ, הגיע גם לרצועת עזה ואף נעשה בו שימוש לפני כמה ימים.

בסוף חודש ספטמבר חשף העיתונאי האמריקני אלי לייק, שעל פי מחקר ממשלתי אמריקני עדכני, המנהיגות של אלקאעידה בפקיסטן היא ששלחה מפקדים בכירים לצפון אפריקה כדי לסייע בבניית התשתית החדשה של ארגון אלקאעידה. מדברים אלו עולה דפוס פעולה שקיים גם במקומות אחרים. לדוגמה, שני פלסטינים סלפים שחוסלו על ידי צה"ל ב-13 באוקטובר היו חלק ממאמץ של אלקאעידה לארגן מחדש ולחזק את הרשת של הארגון ברצועת עזה. אחד ההרוגים היה קשור לרשתות במצרים ובירדן ולחם בשורות אלקאעידה בעיראק. הרשתות הללו מחזקות את יכולותיהן כדי לפעול בעיקר בסיני.

בעוד רק מעטים מחברי AQIM היו מעורבים בהתקפה על הקונסוליה בבנגאזי, הרי סוכנויות הביון האמריקניות האזינו בתוך שעות ספורות לשיחות שהתקיימו בין חברי אנצר אל-שריעה (ארגון המשתייך לאלקאעידה; ד"ג), המיליציה המרכזית שעמדה מאחורי ההתנקשות המדוברת, ואלקאעידה במגרב.

ב-2011, כאשר החלה המהפכה בלוב, הונף דגל אלקאעידה מעל בית המשפט בבנגאזי. לאחר ההתקפה על הקונסוליה האמריקנית הונף הדגל השחור של אלקאעידה פעם נוספת. אך עלייתם של הגורמים הקיצוניים הללו במזרח לוב לא אמורה הייתה לבוא כהפתעה.

ב-2007, כאשר צבא ארה"ב התחקה אחר המקומות שמהם מגיעים הלוחמים הזרים לעיראק, התברר שהלובים היו הקבוצה השנייה בגודלה אחרי הסעודים. הרוב המוחלט של המתנדבים הלובים בעיראק הגיעו משתי ערים במזרח לוב: דרנא ובנגאזי. כיום הפעילים האסלאמים בלוב חוזרים לשדה הקרב בשורות האופוזיציה החמושה בסוריה.

לסיכום, יש סימנים רבים המעידים על כך שגורמים הקשורים לאלקאעידה נמצאים במגמת התחזקות בחלקים רבים של המזרח התיכון ולא רק במזרח לוב ובבנגאזי. קבוצות אלו מתחילות את דרכן כמיליציות מקומיות ברצועת עזה, בלוב ובשטחים הנרחבים של הסהרה, ואז נוצר קשר עם רשתות ג'יהאד בינלאומיות, שמספקות להן נשק והדרכה. משום כך, אין להתייחס למתקפה בבנגאזי כאל אירוע מקומי אלא כתופעה שמשקפת מגמה אזורית.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"