עבור לתוכן העמוד
Menu

השקר כשיטה דיפלומטית

לפני כשבועיים צוטט בעיתון "אל-חיאת" ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, פריידון עבאסי, בהודאה נדירה שלפיה הממשל באיראן סיפק מידע כוזב במטרה להגן על תוכנית הגרעין. כדי להצדיק את מדיניות השקרים לקהילה הבינלאומית האשים עבאסי את סוכנות הביון הבריטית, ה-MI-6, בריגול באיראן. במטרה להגביר את המבוכה בקרב אנשי מודיעין במערב, ציין עבאסי כי לעיתים האיראנים הציגו […]

לפני כשבועיים צוטט בעיתון "אל-חיאת" ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית באיראן, פריידון עבאסי, בהודאה נדירה שלפיה הממשל באיראן סיפק מידע כוזב במטרה להגן על תוכנית הגרעין. כדי להצדיק את מדיניות השקרים לקהילה הבינלאומית האשים עבאסי את סוכנות הביון הבריטית, ה-MI-6, בריגול באיראן. במטרה להגביר את המבוכה בקרב אנשי מודיעין במערב, ציין עבאסי כי לעיתים האיראנים הציגו חולשות שלא היו באמת קיימות או לחלופין הציגו עצמם כבעלי יכולת שלא הייתה ברשותם.

הודאתו של עבאסי לא הייתה אמורה להיות הפתעה, שכן מדיניות הטעיה משמשת זה זמן אבן פינה של הדיפלומטיה האיראנית. היה זה האייתוללה חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית, שכתב בספרו "הממשלה האסלאמית", שיצא לאור במקום גלותו בנג'ף שבעיראק בשנת 1970, כי "שימור האסלאם השיעי" דורש מהמאמינים לקיים את "עקרון התאקיה". משמעותו המעשית של המושג היא "הטעיה" והוא נגזר מהשורש בערבית שפירושו "לשמור" או "להגן". היסטוריונים של המזרח התיכון כתבו כי באמצעות התאקיה הצליחו שיעים נרדפים להגן על קהילותיהם מפני סכנות חיצוניות מכיוון הרוב הסוני. חומייני הפך את מה שפעם נחשב כורח המציאות, למעלה.

עבאסי למעשה יישם עבור הרפובליקה האסלאמית חלק מהמורשת האידיאולוגית של חומייני כדי להגן על תוכנית הגרעין. הוא כנראה היה עד להצלחה המדהימה של מדיניות זו עד כה, שכן מה שאפיין את יישומה הוא הסירוב של המערב להכיר בכך שהולך שולל.

במשך שנים עושים האיראנים שימוש באותן הטכניקות במטרה להחליש את הנחישות המערבית להתמודד איתם בצורה אפקטיבית. ב-2003 הייתה האיגרת אל הנשיא בוש באמצעות השגריר השוויצרי באיראן, שכללה מפת דרכים כביכול לנרמול היחסים עם ארה"ב. האותנטיות של ההצעה הוכחשה על ידי המעגל הקרוב למנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי. מאוחר יותר צפה הטענה כאילו חמינאי פרסם פתווה שבה הצהיר כי נשק גרעיני מנוגד לאסלאם. אך בשנת 2005, כאשר סגן מזכ"ל סבא"א ביקש עותק של הפתווה מהשגריר האיראני, טהראן לא סיפקה לו דבר בכתב.

הסיבה המרכזית לכך שהאיראנים עושים שימוש נרחב בטקטיקה זו היא שהיא מוכיחה את עצמה. במקרה הספציפי של הציטוט של עבאסי ל"אל-חיאת" תיתכן סיבה נוספת. בעבר איראן חשפה מרכיבים בתוכנית הגרעין שלה, כמו ב-2009 אז חשפה את מתקן ההעשרה בפורדו כאשר חשבה שגילויו מתקרב ממילא. לפעמים האיראנים משנים באופן חד-צדדי את הכללים של הפיקוח, כמו ב-2007 כשהודיעו שהם חייבים לחשוף מתקן גרעיני רק משעה שהוא מכיל חומר גרעיני ולא משעת בנייתו. בצורה זו האיראנים מנסים למסמס את התחייבויותיהם בלי לשבור את הכלים כמו הצפון-קוריאנים.

השימוש בטכניקות אלו מעלה בקרב ארה"ב ובקרב בעלות בריתה את החשד כי לאיראן מתקני גרעין שעליהם טרם הצהירה. אין לשלול את האפשרות כי עבאסי פרסם הצהרה שתכשיר את הקרקע לתירוץ מדוע איראן לא דיווחה בצורה מדויקת לפקחי סבא"א על חלקים מסוימים מתוכניתה הגרעינית.

בשורה התחתונה, המוטיבציה של האיראנים אינה חשובה במקרה הזה. חשובה יותר העובדה המשמעותית שכל עוד מדיניות ההטעיה היא חלק מהותי במדיניות הדיפלומטית של טהראן, כל הסדר עתידי בין המערב לאיראן, אם יושג אחד כזה, יהיה חייב במהותו להתבסס על אפשרויות פיקוח נוקשות ובלתי ניתנות לערעור.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"