עבור לתוכן העמוד
Menu

הגדה המערבית הולכת לבחירות מוניציפאליות

לא רק ישראל הולכת לבחירות, גם הפלסטינים ילכו לקלפיות ב-20 באוקטובר, והפעם לבחירות לעיריות. כמו הבחירות למועצה המחוקקת, גם הבחירות לעיריות נדחו ובעצם הן אינן מתקיימות במועדן החוקי אלא באיחור של שנתיים. לבחירות לעיריות ברשות הפלסטינית יש משמעות פוליטית חשובה: הבחירות יערכו בגדה המערבית בלבד, בלי עזה. יהיה זה צעד פורמאלי ראשון לניתוק הרשמי והסופי […]

לא רק ישראל הולכת לבחירות, גם הפלסטינים ילכו לקלפיות ב-20 באוקטובר, והפעם לבחירות לעיריות. כמו הבחירות למועצה המחוקקת, גם הבחירות לעיריות נדחו ובעצם הן אינן מתקיימות במועדן החוקי אלא באיחור של שנתיים. לבחירות לעיריות ברשות הפלסטינית יש משמעות פוליטית חשובה: הבחירות יערכו בגדה המערבית בלבד, בלי עזה. יהיה זה צעד פורמאלי ראשון לניתוק הרשמי והסופי בין הגדה המערבית לבין רצועת עזה.

הבחירות לעיריות הן באיחור כפול: שנתיים מעבר למועדן החוקי וגם שנה מעבר לבחירות שתוכננו לשנה שעברה אבל בוטלו. מדוע בוטלו הבחירות לפני שנה לאחר שנקבע להן מועד? משתי סיבות: ראשית, חמאס התנגדה להן, כפי שהיא מתנגדת גם היום, ולפני שנה עדיין טיפחו ברמאללה אשליה שמא בכל זאת ניתן לאחות את הקרע עם עזה. הסיבה השנייה, והלא פחות חשובה – הבחירות לעיריית שכם היו מאוד מסוכנות למוקטעה ברמאללה מכיוון שארגון פתח של שכם סירב לציית להוראות של המועצה המרכזית של פתח ואיים להתמודד ברשימה עצמאית מול "פתח הרשמי". הסכנה הייתה ש"פתח העצמאי" יחבור עם חמאס, חרף הודעת חמאס שלא ירוץ לבחירות, ורשימת "פתח העצמאי" תביס את רשימת "פתח הרשמי". רמאללה ניצבה בפני סכנה, חמאס עלולה הייתה להביס אותה בבחירות לעיריית שכם, ולמרות שרשימת חמאס החרימה את הבחירות היא הייתה מסייעת לרשימת פתח המתנגדת למוקטעה.

המצב היום לא השתנה. פתח של שכם הודיע כי לא יציית להוראות הוועדה המרכזית ויריץ רשימה משלו ברשות ראש העירייה הקודם רסאן שקעה. ההבדל בין השנה הנוכחית לבין שנה שעברה הוא כי הפעם ברור שחמאס באמת לא תשתתף בבחירות ולא תסייע לשום רשימה מרשימות פתח הנאבקות זו בזו. ההשלכה הפוליטית כאן היא רבת משמעות: ייתכן כי חמאס ויתרה על הגדה המערבית. היא מבקשת לבצר את מעמדה בעזה, וכשם שאיננה מעוניינת שארגון פתח יתערב בעניינה בעזה, גם היא לא מתערבת בענייני פתח בגדה המערבית. אם כך, הבחירות הנפרדות בגדה מהוות צעד משמעותי בפיצול הסופי בין שני חלקי הרשות הפלסטינית, הן תערכנה רק בערי הגדה המערבית וחמאס באמת לא תיקח בהן חלק.

אם מהלך זה יצליח ייתכן שיהיה לו המשך והבחירות הכלליות לנשיאות ולמועצה המחוקקת אף הן יתקיימו רק בגדה המערבית, ובכך יקיץ הקץ על האחדות הפלסטינית באופן סופי וגמור.