עבור לתוכן העמוד
Menu

ההתקפות על נציגויות ארה"ב: תגובה זועמת או פעולה מתוכננת?

ארה"ב אחרי 9/11: נלחמת בטרור האסלאמי שתי ההתקפות על נציגויות ארה"ב בקהיר ובבנגזי התקיימו בזמן בו ארה"ב ציינה את יום השנה ה-11   לפיגועי ה-11 בספטמבר 2001 שנעשו בשם האסלאם והביאו למותם של למעלה מ-3,000 אזרחים אמריקאים ואחרים. נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' וו. בוש, הכריז בתגובת מלחמה על הטרור האסלאמי – מלחמה שעוד לא נסתיימה. הנשיא […]

ארה"ב אחרי 9/11: נלחמת בטרור האסלאמי

שתי ההתקפות על נציגויות ארה"ב בקהיר ובבנגזי התקיימו בזמן בו ארה"ב ציינה את יום השנה ה-11   לפיגועי ה-11 בספטמבר 2001 שנעשו בשם האסלאם והביאו למותם של למעלה מ-3,000 אזרחים אמריקאים ואחרים. נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' וו. בוש, הכריז בתגובת מלחמה על הטרור האסלאמי – מלחמה שעוד לא נסתיימה. הנשיא אובמה המשיך במאבק ואף העצים אותו בהפעלת מטוסים ללא טייס שפגעו קשות במחבלי אלקאעידה באפגניסטאן, בפקיסטאן ובתימן. הריגתו של אוסמה בן לאדן הייתה שיאה של הפעולה האמריקאית.

עיוורון אידיאולוגי בבית הלבן: אובמה משכתב את ההיסטוריה

אלא שבמקביל לפעולה בשטח התרחש בבית הלבן מהפך אידיאולגי. הנשיא אובמה התחיל לחזר אחרי מדינות ערב והאסלאם כפי שראינו בנאומיו באנקרה ובקהיר. הוא אף לא היסס לעוות את ההיסטוריה של ארה"ב כאשר קבע, בניגוד לעובדות, כי האסלאם תרם לפיתוחה ולקידומה של ארה"ב. יתרה מכך הוא הכריז כי אין טרור אסלאמי וכי ארה"ב נלחמת נגד "פושעים" מבלי לנקוב בזהותם ובמטרותיהם. בהתאם לכך נוקו כל ספרי ההדרכה של הצבא האמריקאי, של ה-CIA ושאר ארגוני הביטחון מכל אזכור המתייחס לטרור האסלאמי. זאת למרות שמבצעי הטרור מכריזים מדי יום כי הם פועלים בשם האסלאם ובמטרה להפלתה של הדמוקרטיה, אשר מהווה את אויבם המרכזי. ומי אם לא ארה"ב הוא סמל הדמוקרטיה היום?

השאלה המתבקשת והמטרידה היא כיצד ניתן לנהל מלחמה יעילה באויב אכזר ועיקש כמו הטרור האסלאמי תוך התעלמות מזהותו וממטרותיו? ניתן לומר כי אובמה הכניס את ארה"ב למלכודת. מצד אחד הוא ממשיך לנהל מלחמה קשה בטרוריסטים "עלומי זהות" בתוך מדינות ערב והאסלאם, ומצד שני הוא עושה כל מאמץ לפייס את בעלי האידיאולוגיה האסלאמית שהולידה את הטרור הרצחני הזה.

התקפת נציגויות ארה"ב: תולדה של המדיניות הדו-משמעית של אובמה

התוצאות החמורות של ההתקפות על נציגויות ארה"ב בקהיר ובבנגזי הן במידה מסויימת תולדה של מדיניות דו-משמעית זו המתכחשת למציאות. נראה שאובמה סבר כי הדיאלוג עם ארגוני האחים המוסלמים שהוא מקיים, הסיוע הפוליטי שנתן למצרים להפיל את מובארק והסיוע של נאט"ו לסלק את קדאפי יחסנו את ארה"ב מפני פעולות טרור. הוא מסרב לקבל כי האסלאם נלחם נגד ערכי ארה"ב ונגד ערכי הדמוקרטיה וכל מה שהיא מייצגת: פלורליזם, חופש הביטוי, שיוויון לנשים חופש דת וכו'.

אחרת, כיצד ניתן להסביר את אי תיגבור אמצעי הביטחון מסביב לנציגויות ארה"ב בעולם, ובמיוחד במדינות ערב, לקראת ציון יום השנה לפיגועי 9/11? כל מתמחה בחקר הטרור הערבי/ אסלאמי יודע כי ימי זכרון לפעולות טרור משמשים עילה לפעולות טרור נוספות. בישראל ראשי כוחות הביטחון נוהגים להגביר עירנות כל אימת שמתקרב תאריך המציין את ביצועה של פעולת טרור גדולה.

התראות מוקדמות לאירועי התקיפה האחרונים

בהקשר לפעולות בקהיר ובבנגזי היו התראות מוקדמות. היומון המצרי "אלפגר" פירסם ב-10 בספטמבר הודעה של כמה קבוצות ג'יהאדיסטיות כגון הג'יהאד האסלאמי, הגמאעה האסלאמית ואחרות, כי הם מתכוונות לשרוף את שגרירות ארה"ב בקהיר ולקחת כבני ערובה את אלה מחברי סגל השגרירות שישארו בחיים אם ארה"ב לא תשחרר מיד את הטרוריסטים הג'יהאדיסטים הכלואים בגואנטנמו וגם את השייח' העיוור עומר עבד אל רחמן – האמיר (או התיאולוג) של הגמאעה האסלאמית שהתיר דמו של סאדאת, הניח את הבסיס האידיאולוגי לביצוע הפיגוע הראשון במגדלי התאומים ב-1991 ואשר נשפט למאסר עולם. אם היה דיווח עיתונאי על כך, הרי לארגוני הביון של מצרים וארה"ב היו בוודאי אפילו פרטים נוספים.

זאת ועוד, ב-11בספטמבר בבוקר נתקבלו הודעות אצל מוסדות ציבור בקהיר כי קבוצות של אסלאמיסטים יקיימו בשעה חמש אחר הצהרים הפגנה מול שגרירות ארה"ב כדי להביע את זעמם על סרט שמעליב את הנביא מוחמד. גם הודעה זו לא הביאה לתיגבור השמירה מסביב לשגרירות ארה"ב . נשאלת השאלה מדוע על רקע כל המידע הזה הנשיא אובמה לא התקשר למורסי לדרוש ממנו חיזוק השמירה על השגרירות ומדוע מורסי לא עשה זאת מבלי שאובמה ביקש. במהלך ההפגנה התברר כי כוחות הביטחון המצרים נהגו ברכות ואיפשרו למפגינים חדירה לחצר השגרירות ואף הניחו לאחד המפגינים לטפס על חומת השגרירות ולהוריד את הדגל, שלאחר מכן נרמס ונשרף. להזכירכם, מי שעשה זאת עם דגל ישראל בהתקפה על שגרירותנו זכה לשבחים ולתואר גיבור האומה.

בבנגזי נשרפה הקונסוליה האמריקאית ונהרגו ארבעה אמריקאים, ביניהם שגריר ארה"ב בלוב, שמושבו בטריפולי אך שהה בבנגזי בגין ביקור עבודה. התברר כי הייתה זו פעולה מתוכננת היטב בעלת אופי צבאי בה לקחו חלק כ-20 טרוריסטים שנשאו נשק כבד כגון אר.פי.ג'י. פעולה מסוג זה דורשת הכנות מוקדמות ותיאומים וקשה להניח כי לשלטונות הלובים או למודיעין האמריקאי לא היה כל מידע על כך.

מותר להניח כי העיוורון האידאולוגי של הנשיא אובמה הוא אשר מנע ממנו להורות על חיזוק אמצעי הביטחון ליד שגרירויות ארה"ב ביום טעון זה של 9/11 ותיאום עם כוחות הביטחון המקומיים. יצויין כי סגן שר הפנים של לוב שדיווח על הפיגוע ועל רציחתו של שגריר ארה"ב, האשים את האמריקאים באי נקיטת האמצעים הדרושים לשמירת בנין הקונסוליה והכנת דרכי מילוט.

תגובת ארה"ב: גינוי הסרט ומפיקיו

גם תגובת הממשל האמריקאי אחרי הפיגועים הייתה מוזרה ובלתי מובנת. עוד לפני ההפגנה, שגרירות ארה"ב בקהיר פירסמה בטוויטר ציוץ המגנה את יוצרי הסרט האנטי אסלאמי, ששימש כביכול עילה להפגנה. שרת החוץ, הילארי קלינטון, גם היא גינתה את יוצרי הסרט. אבל בעיקר ראויה לציון התבטאותה הפתטית כי אינה מבינה כיצד לובים הרגו את שגרירה של ארה"ב לאחר שהיא סייעה לעם הלובי להפיל את הדיקטטורה של קאדאפי. שוב התעלמות מן האסלאם ומטרותיו.

הנשיא אובמה גם הוא גינה את מפיקי הסרט, אך הסתפק בגינוי קצר של הרג השגריר בלוב והבטיח לשתף פעולה עם שלטונות לוב למען תפיסת "הפושעים".

אם כן, כל הדוברים גינו יותר את יוצרי הסרט מאשר את התוקפים, אף כי לא ברור לגמרי כי הסרט היה המניע לפיגועים, בכך בעצם הם פגעו בעקרון חופש הביטוי המובטח על ידי החוקה האמריקאית. נוצר מצב אבסורדי בו מנהיגי ארה"ב התנצלו מול הטרוריסטים שפגעו בהם ובכך הסכימו כי מדינתם, ארה"ב, אשמה בייצור הסרט ובהעלאת חמתם של האסלאמיסטים. בהתאם לדברי הנשיא מורסי הבוקר, הוא אשר לחץ על אובמה להביע התנצלות על הפקת הסרט.

חופש ביטוי סלקטיבי

אשר לסרט, הנושא את השם "תמימות האסלאם", התברר כי הופק על ידי קבוצה של קופטים, כלומר  מצרים נוצרים שהגרו לארה"ב בשל הרדיפה של עדתם בארץ מולדתם וזו, בין השאר, דרכם לפגוע באלה התוקפים את בני עמם, הורגים בהם ושורפים את כנסיותיהם. אף כי מדובר בסרט הממחיש את דמותו של הנביא מוחמד ומציגו באור שלילי, הפקת סרט כזה נמצאת במסגרת חופש הביטוי המובטח לאזרחי ארה"ב על ידי החוקה, אם כי רבים סבורים כי יש לגנותו. יוזכר כי המוסלמים בארה"ב מנצלים את חופש הביטוי הזה לתקוף את הן ערכיה הדמוקרטיים של ארה"ב והן להפצת מסרים אנטישמיים בוטים, אך איש עדין לא הפעיל אלימות נגד כל אותם גורמים.

בינתיים, גורמים אסלאמים ברחבי העולם הערבי ממשיכים להסית את ההמונים כביכול נגד הסרט, אך בעיקר נגד ארה"ב, וההפגנות התפשטו כבר לתימן ולעיראק.

האביב הערבי הביא לתחייה האסלאמית

האביב הערבי שרבים סברו כי ישא את העולם הערבי לעבר הדמוקרטיה והקידמה הביא דווקא לתחייה אסלאמית. דמוקרטיה וליברליזם אינם במסורת האסלאמית או הערבית. נראה כי העולם הערבי צועד לעבר דיקטטורה דתית בה האחים המוסלמים והכוחות האסלאמים האחרים כגון הסלפים יגררו אותו לעבר תקופה של קיצוניות ואי יציבות. סימן שאלה מרחף סביב תגובתו של המערב ובמיוחד זו של ארה"ב הנראית בעייתית ביותר.