עבור לתוכן העמוד
Menu

באן קי-מון באיראן: ראיון עם דורי גולד בגלי צהל

דורי גולד מתארח בתוכנית "בוקר טוב ישראל" ומדבר על השתתפותו של מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, בועידת המדינות הבלתי מזדהות באיראן   ש: איזה משמעות אתה מיחס לחילופי המהלומות התכופים שאנחנו רואים בין טהראן לירושלים בימים האחרונים? האם זו עליית מדרגה במתיחות? ת: ההצהרות הבעייתיות ביותר של איראן בתקופה האחרונה הן בעצם דברים שכבר שמענו, קודם כל מהנשיא של איראן, […]

דורי גולד מתארח בתוכנית "בוקר טוב ישראל" ומדבר על השתתפותו של מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, בועידת המדינות הבלתי מזדהות באיראן

 

ש: איזה משמעות אתה מיחס לחילופי המהלומות התכופים שאנחנו רואים בין טהראן לירושלים בימים האחרונים? האם זו עליית מדרגה במתיחות?

ת: ההצהרות הבעייתיות ביותר של איראן בתקופה האחרונה הן בעצם דברים שכבר שמענו, קודם כל מהנשיא של איראן, מחמוד אחמדינג'אד ב-2005, והמשכנו לשמוע כל השנים, לא רק עכשיו. זה מגיע מכל ההנהגה האיראנית, מהמנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, ממפקדי הצבא וממפקדי המהפכה.

ש: האם זה מעיד משהו על הבאות ככל שהאוזן שלך יכולה לזהות או להעריך?
ת: אני חושב שאתה חייב לקחת ברצינות את הכוונות שמדינה כמו איראן מכריזה עליהן.

ש: למרות שבינתיים בימים האחרונים אנחנו בעיקר שומעים זלזול שלהם ביכולות של ישראל?
ת: זו הדרך שבה האיראנים פועלים, אבל הם חייבים להבין שיש פה מדינה מאוד רצינית. אבל מה שיותר חמור הוא שבתקופה כזאת, כששומעים את ההצהרות שבעצם קוראות להשמדה – אין לזה מילה אחרת ומשפטנים קובעים את זה –  מחליט מזכ"ל האו"ם לנסוע לוועידת המדינות הבלתי מזדהות בטהראן?! הדבר הזה הוא לא הגיוני.

ש: ניתן באמת היה לחשוב שהוא יוכל להימנע מהשתתפות בכינוס הזה בו בעצם מיוצגות רוב המדינות באו"ם, כשני שליש מהמדינות?
ת: 120 מדינות מתוך 193 חברות בארגון של המדינות הבלתי מזדהות. נכון, זה הרוב. אבל תביני את המצב האבסורדי שאנחנו נמצאים בו – רק אתמול בזמן שבאן קי-מון או הדובר שלו הצהיר כי הוא ישתתף בוועידה הזו, בו זמנית הפקיד הבכיר ביותר שעוסק במדיניות החוץ של האו"ם, ג'ף פלדמן, מודיע שהאיראנים מפרים את כל ההחלטות של מועצת הביטחון על ידי כך שהם מספקים נשק לבשאר אסד בסוריה. אז איך אתה יכול מצד אחד לגנות מדינה שמפרה החלטות חשובות ביותר של מועצת הביטחון ומצד שני להשתתף בכנס שלהם בטהראן?

ש: אתה שואל וזה אולי בדיוק ממחיש את חוסר היכולת של האו"ם לקחת צד ומכאן גם את חוסר היכולת של הגוף הזה להוות גורם שיהיה משפיע?
ת: הוא חייב לקחת צד נגד מדינות וארגונים בעייתיים שמתריסים בפני מועצת הביטחון, זה מה שהייתי מצפה. יש לפחות חמש-שש החלטות של מועצת הביטחון שקוראות לאיראן להפסיק את העשרת האוראניום והם מתעלמים מכל דבר, הם אפילו לא מקבלים את הלגיטימיות של ההחלטות הללו. ואז מזכ"ל האו"ם נוסע לטהראן?! זה לא הגיוני, ולהערכתי הוא פשוט פוגע באו"ם בעצמו, כי מי ייקח את האו"ם ברצינות – ואני לא מדבר על הישראלים, אני מדבר על הבריטים, על הצרפתים, על האמריקאים.

ש: אבל אתה לא חושב שמזכ"ל אחר היה נוהג אחרת?
ת: יש פה מצב מאוד ייחודי. אני יודע שקופי ענאן, שהיה מזכ"ל האו"ם כשאני הייתי שגריר, גם ביקר בטהראן, אבל לא הגענו למצב שיש לנו היום. יש לנו גם הפרעות בנושא הגרעין, יש לנו גם סיוע אקטיבי של איראן לרצח שקורה בסוריה ועוד כמובן, יותר מזה, הקריאות להשמדת ישראל – הכל ביחד ואז הוא נוסע לטהראן? זה לא הגיוני.

ש: בשנים האחרונות אתה עומד בראש מאמץ בינלאומי שמטרתו היא לגרום למדינות החברות באו"ם לנקוט צעדים משפטיים כאלה או אחרים נגד נשיא איראן על בסיס הסתה. היית אומר, אחרי כל מה שדברנו שמאמץ הזה כמו יתר המאמצים הדיפלומטיים נגד איראן, נכשלו בנקודת הזמן הזו?
ת: לא. אני יודע שגורמים בכירים במספר מדינות עברו על הטיעונים המשפטיים, לא רק שלנו אלא של אחרים שגם השתתפו במאמץ הזה. אני מדבר על מדינות כמו קנדה, הולנד אוסטרליה. והיועצים שלהם ובכירים אצלם דיברו על כך שצריכים לראות את השפה של אחמדינג'אד ושל בכירים איראניים אחרים כהסתה לרצח עם, שזה דווקא מנוגד לאמנה נגד רצח עם מ-1948. הם יודעים את זה, אם הם יפעלו אני לא יודע אבל הרבה אנשים מדברים על הנושא הזה וזה לא נושא שנשכח.