עבור לתוכן העמוד
Menu

אבו מאזן לבדו: מצרים ואיראן מתחרות על ליבה של חמאס

יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יצא בעור שיניו ממשבר בועידת המדינות הבלתי מזדהות הנפתחת בטהראן, כאשר רק ברגע האחרון איראן הכריזה כי הוא המיצג את המדינה הפלסטינית ולא חמאס. עד הרגע האחרון לא היה ברור מי יצא לטהראן: ראש ממשלת חמאס בעזה, אסמאעיל הנייה, או אבו מאזן מרמאללה. איראן הזמינה את שני האישים, ובעוד הנייה הכין עצמו לנסיעה, הודיע אבו מאזן כי לא יבוא […]

יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, יצא בעור שיניו ממשבר בועידת המדינות הבלתי מזדהות הנפתחת בטהראן, כאשר רק ברגע האחרון איראן הכריזה כי הוא המיצג את המדינה הפלסטינית ולא חמאס. עד הרגע האחרון לא היה ברור מי יצא לטהראן: ראש ממשלת חמאס בעזה, אסמאעיל הנייה, או אבו מאזן מרמאללה. איראן הזמינה את שני האישים, ובעוד הנייה הכין עצמו לנסיעה, הודיע אבו מאזן כי לא יבוא אם גם יריבו מעזה יהיה נוכח אף הוא. בסופו של דבר, כאמור, הודיעה איראן כי הזמינה את אבו מאזן, ואסמאעיל הנייה ביטל את ביקורו.

אבל מן המידע המתפרסם הבוקר מתברר כי שמחתו של אבו מאזן מוקדמת מידי. התברר כי איראן שינתה את עמדתה רק בלחץ המדינות הבלתי מזדהות, שאינן ערביות או מוסלמיות. הן הודיעו לאיראן כי אם אבו מאזן לא יבוא הם יכריזו על כשלון הפסגה. בעקבות זאת, הבטיחה איראן לאסמאעיל הנייה כי תזמין אותו לביקור ממלכתי בטהראן במועד אחר על מנת להבטיח את הצלחת הועידה.

מדוע כל כך חשוב לאבו מאזן לצאת לטהראן? אש"ף מתכונן עכשיו להגשת הבקשה לעצרת הכללית של האו"ם להיות מוכר כמדינה לא חברה. אש"ף מבקש שאת הפנייה לאו"ם לא יעשה אבו מאזן לבדו אלא גוש מדינות גדול התומך בפנייה. בשנה שעברה נכשל אבו מאזן לשכנע את הליגה הערבית להגיש בקשה קבוצתית למועצת הביטחון, ובסופו של דבר הגיש את הבקשה למזכיר האו"ם לבדו, כאשר אף מדינה ערבית לא ניצבת לימינו. הוא ידע כי אין שינוי בעמדה הערבית והוא מקווה כי בספטמבר הקרוב יעמדו לצידו נציגי המדינות הבלתי מזדהות. אבל על פי מה שמתברר מעמדתה של איראן, לפחות גוש המדינות המוסלמיות והערביות לא יעמדו לצידו בעת הגשת הבקשה, ומה יועילו לו מדינות כמו ונצואלה או פקיסטן?

לפיכך, אבו מאזן הולך לטהראן ברגשות מעורבים, ויש לשים לב כי עד לרגע זה, למרות שאיראן הודיע כי הוא המוזמן היחיד והנייה הודיע כי לא יבוא, עדיין לא ברור אם גם בתנאים החדשים אבו מאזן יטריח עצמו לטהראן. בהנחה כי יבוא, הוא יקבל כתף קרה מאיראן ובכך תמשיך איראן את מדיניותה העוינת לבעיה הפלסטינית מאז תקופת יאסר ערפאת, אשר לטענת איראן לאחר "ירח הדבש", מיד לאחר המהפכה החומייניסטית, בגד באיראן ועבר לצידו של סדאם חוסיין.

ובתוך כך מתרגשת על אבו מאזן בעיה חדשה: מצרים של מורסי מבקשת לכונן הסדרי גבול חדשים עם חמאס, שיחליפו את הסכם המעברים של קונדוליסה רייס, ובכך תגורש הרשות הפלסטינית סופית מעזה. אם כך, לקראת ההליכה לאו"ם בספטמבר עזה נושרת סופית מן הקשר עם רמאללה ומצרים ואיראן מתחרות ביניהן על ליבה של חמאס.