עבור לתוכן העמוד
Menu

התפטרותו של קופי ענאן: דורי גולד בראיון ברשת ב'

דורי גולד מדבר על התפטרותו של קופי ענאן כשליח המיוחד של האו"ם לסוריה בתוכנית "בוקר חדש" עם אריה גולן ברשת ב' יש כאן לקח בסיסי שקופי ענאן עצמו מודה אליו: כאשר במועצת הביטחון יש חילוקי דעות קשים, המועצה מפולגת ואין קונצנזוס אי אפשר לסמוך על האו"ם ועל המועצה לעצור מלחמות פנימיות וחיצוניות. ברור היום כי […]

דורי גולד מדבר על התפטרותו של קופי ענאן כשליח המיוחד של האו"ם לסוריה בתוכנית "בוקר חדש" עם אריה גולן ברשת ב'

יש כאן לקח בסיסי שקופי ענאן עצמו מודה אליו: כאשר במועצת הביטחון יש חילוקי דעות קשים, המועצה מפולגת ואין קונצנזוס אי אפשר לסמוך על האו"ם ועל המועצה לעצור מלחמות פנימיות וחיצוניות. ברור היום כי מי שחושב שכוחות בינלאומיים או שהצבא של כוח האו"ם יכול לסייע לביטחון הבינלאומי, לא למד שום לקח מההיסטוריה.

השליחות של קופי ענאן גרמה נזק רב. ברגע שהוא קבל את המינוי מעצמות רבות אמרו כי הן תומכות בשש הנקודות של ענאן ולא עשו כלום, דהיינו, הן כל הזמן העבירו את האחריות לטיפול בסוריה לשליחות של ענאן, אבל ברור שהוא לא יכול היה לעשות שום דבר ולכן הן לא עשו שום דבר. אבל עכשיו, ברגע שאנחנו יודעים כי אין שליחות של האו"ם, שהאו"ם לא ירים אצבע בשביל העם הסורי, אז מדינות אחרות יצטרכו לפעול.

אריה גולן: האם זהו כשלון אישי של קופי ענאן, חוסר יכולת שלו לעשות את זה?

דורי גולד: הבוקר ב"ניו-יורק טיימס" דיברו על קופי ענאן כדיפלומט מנוסה. אני קצת הופתעתי מהתיאור הזה כי אני מכיר את הרקורד שלו. הוא איש נעים הליכות ואני בטוח ששגרירים לאו"ם לשעבר שנפגשו איתו נהנו מהשיחות איתו, אבל אחד הדברים הכי גרועים בהיסטוריה שלו זה רואנדה. הוא היה תת-מזכ"ל האו"ם וקבל בקשה מהמפקד המקומי של כוחות האו"ם ברואנדה לאישור לסכל את רצח העם שעמד לקרות שם והוא לא נתן אישור לכוחות שלו לפעול. גם אחר כך יש לנו שורה של אירועים בהם הוא לא טיפל כראוי, מדרפור ועד עיראק, ולכן זה לא מפתיע שהוא נכשל גם בסוריה.

אריה גולן: אם לא קופי ענאן ולא האו"ם, מי יכול להביא איזשהו שקט לסוריה ולהדיח את אסד?

דורי גולד: בהיעדר קונצנזוס במועצת הביטחון רק ארה"ב יכולה להוביל קבוצה של מדינות, כפי שפעל ביל קלינטון בבוסניה ובקוסבו – גם כאן היה מצב של וטו רוסי שמנע פעולה אפקטיבית של האו"ם. קלינטון פשוט לקח את נאט"ו והתערב. אם ארה"ב לא תוביל מהלך לעצור את שפיכות הדמים אני לא רואה מישהו אחר שכן יעשה זאת. ישנו דבר חדש שמתרחש בשבועות האחרונים, בעקבות ההתעוררות של הכורדים בצפון סוריה וזיקתן של המפלגות הכורדיות שם ל-PKK, שזו בעיה טורקית, ארדואן וההנהגה הטורקית מדברים על התערבות בצפון סוריה, אבל חוץ מזה אין מועמד אחר.

אריה גולן: היית אומר שאולי אלו חדשות טובות עבור ישראל שהאו"ם מנוטרל?

דורי גולד: מה שחשוב הוא שלפחות גילו את האמת לגבי האו"ם. כאן, בדיון הציבורי אנשים אומרים "אנחנו נכניס כוח בינלאומי בבקעת הירדן", ואפילו "בירושלים עצמה". אנשים צריכים להתעורר ולראות מה קורה כשנותנים אחריות לאו"ם ולביטחון הבינלאומי – זה לא עובד. מה שבן גוריון לימד אותנו – שישראל צריכה להגן על עצמה בכוחות עצמה – נכון עוד יותר עתה.