עבור לתוכן העמוד
Menu

סיפורה של קנדית-סורית שהצטרפה למורדים ותומכת בשלום עם ישראל

ת'וייבה כנפאני, אזרחית קנדית בת 41, ילידת דמשק ואם לשניים, המתגוררת בדאונטאון טורונטו, מהנדסת ובעלת חברת ייעוץ בתחום האנרגיה הסולארית, הודיעה בתחילת חודש יולי על הצטרפותה לשורות הכוחות המורדים הנלחמים להפלתו של משטר אסד. "לא יכולה לשתוק נוכח הזוועה" בסרטון וידאו, שהועלה ליוטיוב (.7.12), כשהיא לובשת בגדים צבאיים ואוחזת נשק לצד פעילים חמושים נוספים, הסבירה כנפאני […]

ת'וייבה כנפאני, אזרחית קנדית בת 41, ילידת דמשק ואם לשניים, המתגוררת בדאונטאון טורונטו, מהנדסת ובעלת חברת ייעוץ בתחום האנרגיה הסולארית, הודיעה בתחילת חודש יולי על הצטרפותה לשורות הכוחות המורדים הנלחמים להפלתו של משטר אסד.

"לא יכולה לשתוק נוכח הזוועה"

בסרטון וידאו, שהועלה ליוטיוב (.7.12), כשהיא לובשת בגדים צבאיים ואוחזת נשק לצד פעילים חמושים נוספים, הסבירה כנפאני את הסיבות שהביאו אותה לחזור לסוריה ולהירתם למערכה לשחרור המדינה מידי השלטון העלאווי.

להלן תרגום דבריה:

"נולדתי בסוריה והגעתי מקנדה כהיענות לקריאתה של המולדת, ואני מכריזה בזאת על התנדבותי לצבא החופשי ועל הצטרפותי לגדוד חללי חאלב של חטיבת ניצי אל-שאם [סוריה הגדולה].

ברצוני לפנות לבני החורין שבסוריה ולקרוא להם להתנדב ללא דיחוי לשורות הצבא החופשי כדי לפעול יד ביד עם אחינו המוג'אהידון, ולהילחם בכנופיות של אסד, אשר התירו את דמנו וידם קלה על ההדק בביצוע פשעים, תוך שהם לא מבחינים בין ילד, זקן, גבר או אישה.

הו, בני החורין של סוריה, הענו לקריאה, היו חברי לנשק והעבירו את המסר הבא לעולם: 'איננו מבקשים הרג או נקמה, אנו שוחרי שלום, המהפכה שלנו היא מהפכה של גאווה וכבוד, מהפכה נגד אי הצדק והעריצות. איננו טרוריסטים, אין לנו כוונות תוקפניות נגד איש. הכנופיה של אסד והתומכים בה הם ברוני הטרור וההיסטוריה מוכיחה זאת. אנו רוצים להביא למימושו של שלום חברתי עבור עמנו בסוריה ואנו פועלים להשיג יציבות אזורית ובינלאומית. אנו רוצים להפוך את סוריה לסמל של שלום ולחלק בלתי נפרד מהמארג הדמוקרטי של העולם, אשר ממלא אחר החוק והנוהג הבינלאומי'.

לבסוף, ברצוני לומר למצפון הבינלאומי ולכל אלה אשר מטיפים לזכויות אדם, כי כל מעשי הטבח, ההרג, האונס והעינויים, שבוצעו בסוריה על ידי הכנופיה של אסד, הם פועל יוצא של השתיקה שלהם, אשר מעודדת את הכנופיה הזו לבצע פשעים נוספים. אשר על כן, אני קוראת להם לעמוד לימינו של העם הסורי, לתמוך בו בכל האמצעים, כולל נשק להגנה עצמית. אף לא מדינה אחת סייעה לנו ועמדה לצידנו בהתמודדות הקשה בה אנו נמצאים. היו איתנו ואנו נהיה איתכם. תחי סוריה חופשית וגאה. אללה אכבר".

הגיעה לסוריה כדי לסייע לכוחות המורדים

העיתון "נשיונל פוסט" (12.7.12) שוחח באמצעות הסקייפ עם כנפאני, שציינה כי היא עמדה בקשר לאורך זמן עם פעילים בצבא סוריה החופשי משום שחשה שישיבה באפס מעשה היא בבחינת השלמה עם הפשעים המבוצעים בידי משטרו של אסד. "כאשר אתה רואה את ילדים נהרגים בדרך זו, נשים נאנסות, גברים ונשים נהרגים, אינך יכול לשבת בחוסר מעש. אני חשתי בוערת כאשר ישבתי על הכיסא וראיתי את הדברים, לא יכולתי עוד להתעלם מכך", אמרה כנפאני.

את דרכה לשורות המורדים בסוריה עשתה מגבול טורקיה. "כאשר הגעתי מצאתי אנשים אמיצים, אנשים טובים, והחלטתי להצטרף אליהם", סיפרה והוסיפה כי היא מסייעת בקו החזית בתפקיד של חיילת בזכות הידע בשימוש בנשק אותו רכשה בבית הספר בסוריה, ובמתן עזרה ראשונה.

בימים אלה נמצאת כנפאני בעיר ארטקיה שבטורקיה (110 ק"מ צפונית לחאלב), על פי דבריה, בניסיון לתאם בין כוחות המורדים כדי לאחד את הכוחות ובניסיון לעודד אותם להקים משרד פוליטי שייצג אותם. כנפאני מתכוונת לחזור לקנדה בעוד כחודשיים, ועד אז, היא אומרת ל"נשיונל פוסט", כי תקוותה היא שהמהפכה תושלם.

המורדים מתנערים מכנפאני משום היותה אישה ואי הקפדתה על חוקי השריעה

בכוחות המורדים לא שרר קונצנזוס בעניינה של כנפאני. דובר מטעם "ניצי אל-שאם" פרסם הודעה בסרטון וידאו שהועלה ליוטיוב, ובו הוא מודיע רשמית על התנערות מכל קשר עם כנפאני או עם אישה אחרת כלשהי בשורות הארגון ומותח ביקורת על דרך התנהגותה, המנוגדת לשריעה (ההלכה האסלאמית).

בהודעה נאמר כדלהלן:

"אין בשורותינו אישה, ברשותנו מספיק גברים, היכולים להגן על עצמם, ולא הגענו למצב בו נזדקק לאישה בתחום הפעילות הצבאית. בנוגע לדיווחים העיתונאיים אודות ת'וייבה כנפאני, שהודיעה על הצטרפותה לגדוד ניצי אל-שאם, ברצוני להדגיש כי איננו מכירים בה ולא מתקיים קשר כלשהו בינה לבין ניצי אל-שאם. אנו מעריכים כל פעולה מהפכנית של כל אזרח סורי בן חורין, אך בה בעת איננו שבעי רצון מהדרך שבה הופיעה האישה הנזכרת. איננו מונעים מאישה בת חורין כלשהי לבצע פעולות ג'יהאדיסטיות ומהפכניות, אם אלה הולמות אותה ועולות בקנה אחד עם ההלכה האסלאמית".

כנפאני לא נשארה שותקת על דברים אלה. בעמוד הפייסבוק שלה ציינה כי הודעתה על ההצטרפות לשורות המורדים נעשתה לאחר שקיבלה הסכמה לכך מהמפקדים הצבאיים, ותקפה בחריפות את הגורמים האסלאמיסטים הקיצוניים.

"ברצוני להבהיר כי המהפכה שלנו אינה מונופול של המוסלמים בלבד והיא פתוחה לכל הדתות והעדות, שכן אנו היום איננו קוטעים ראש של אישה משום אינה חובשת חיג'אב, וכיצד אנו רוצים שהעולם המערבי יסייע לנו ויתמוך במהפכה שלנו? האישה באסלאם נלחמה יד ביד עם הגברים, וכיצד אתם אומרים היום שאתם מוסלמים?" תמהה בעוקצנות כנפאני.

כנפאני הודחה מוועדת התיאום של המורדים בגלל דעותיה הליבראליות

בעקבות דברים אלה ננקטו צעדים חריפים יותר נגד כנפאני. בראיון לעיתון "גלוב אנד מייל" סיפרה כי ביום חמישי שעבר (12.7.12) היא הודחה מוועדת התיאום של הצבא סורי החופשי הפועלת בטורקיה בגלל ביקורתה הגלויה נגד הגורמים האסלאמיים הקיצוניים בקרב כוחות המורדים. היא מתחה ביקורת על הפעילים בוועדת התיאום של הצבא החופשי וציינה כי הם פועלים יותר עבור מעמדם מאשר עבור העם הסורי.

כנפאני טענה כי בפגישה בה נמסר על הדחתה מהוועדה לא דובר על התבטאויותיה בעלות הנימה החיובי כלפי לישראל. "אני אומרת לכולם ובאופן ברור, שאני מוכנה לעבוד עם כל גורם בעולם. אני מוכנה לעבוד עם ישראל ועם ארה"ב כל עוד הדבר מקדם את השלום. הדבר לא הופך אותי למרגלת של גורם כלשהו. בסופו של דבר, אנו רוצים לחיות ללא מלחמות".

מקימה מפלגה התומכת בשלום עם ישראל

עמדותיה של כנפאני עומדות בניגוד מוחלט לאלה של כוחות המורדים המזוהים עם האסלאם הקיצוני. בדצמבר 2011 היא הקימה את "מפלגת השלום" (Al Salam Party), המציגה מצע רעיוני, הקורא להביא לשחרורה של סוריה מהכיבוש של אסד וכוחות הביטחון שלו, מצדד בדרך של שלום ומגנה בתוקף כל ביטויי אלימות, מלחמה, שימוש בנשק, טרור ואפליה. באתר האינטרנט של המפלגה צויין כי היא נוסדה בידי אנשים המאמינים בזכויות אדם, המכבדים את החוק הבינלאומי, הנכונים לשתף פעולה עם ארגוני זכויות האדם בעולם כדי לכונן שלום במזרח התיכון והחותרים להפוך את סוריה לסמל של שלום באזור.

מצע המפלגה מתייחס גם לסכסוך הישראלי – פלסטיני והוא מביע תמיכה ביישוב הסכסוך בדרכי שלום על בסיס היענות לדרישות שני הצדדים. "לפלסטינים הזכות לחיות על אדמתם ולישראלים הזכות לחיות בשלום על אדמתם האהובה", נכתב במצע. בנוסף, קוראת המפלגה לפלסטינים החיים בלבנון לעבור לסוריה, שם יוכלו לקבל סיוע ולבנות עתיד טוב יותר להם ולמשפחותיהם. המפלגה גם מביעה התנצלות על הסבל שעבר המיעוט הכורדי בסוריה ומבטיחה פיצוי על כך.

מאשימה את סוריה בכישלון המו"מ לשלום עם ישראל

בסרטון וידאו, המופיע בעמוד הפייסבוק שלה, מביעה כנפאני הבנה לעמדותיה החשדניות של ישראל כלפיה, ומטילה את האשם באי השגת הסכם שלום על הנשיא חאפז אלאסד ובנו בשאר אלאסד, הנשיא הנוכחי. היא מציינת כי חאפז אלאסד הסית באופן ממוסד ושיטתי את העם הסורי נגד ישראל ונגד המערב ולאורך כל השנים הונה את העם הפלסטיני. הוא פלש ללבנון, ששימשה עבורו שטח עימות עם ישראל באמצעות חיזבאללה, ובדרך זו הצליח להגן על משטרו מפני עימות חזיתי עם ישראל על אדמת סוריה.

חאפז אלאסד, טוענת כנפאני, לא דאג לפלסטינים, שכן אילו היה אכפת לו מגורלם הוא היה מעניק להם אזרחות סורית, מאפשר להם לעבוד ולרכוש אדמות בסוריה. אסד מנע זכויות אלה מהפלסטינים והונה אותם בהבטחת הכזב, לפיהן הוא פועל למען שמירה על זכותם לחזור לאדמות שלהם, כאשר בפועל הוא לא עשה כל מאמץ בכיוון זה, כפי שבא הדבר לידי ביטוי בשיחות שניהל עם ישראל.

התביעה העיקשת של חאפז אלאסד מישראל לסגת מכל רמת הגולן עד לגבולות 67', כולל משפת אגם הכנרת, מוכיחה לדברי כנפאני, את חוסר נכונותו להגיע לשלום אמת, שכן הישראלים אינם טיפשים, והם מבינים, שנסיגה לכנרת משמעותה, שסוריה תשלוט על מקור המים העיקרי שלהם ותמנע מהם את אספקת המים.

שמעון פרס, אשר כיהן בעבר בתפקיד ראש ממשלת ישראל ושר החוץ, היה מוכן להגיע לפשרה עם סוריה, אבל אסד לא היה מוכן להגמיש את עמדותיו והעדיף את המצב הקיים משום שהוא קיבל כספים רבים בזכות הטענה שהוא מסייע לפלסטינים.  לישראלים, הוסיפה כנפאני, המצב היה נוח כל עוד אסד אינו תוקף את ישראל, אך הם לא הבינו את התכנית ארוכת הטווח שלו, ולפיה – לאחר שאיראן, בעלת בריתו, תתחזק צבאית ותשיג יכולת גרעינית, הוא יוכל לכבוש את האזור כולו, כולל את ישראל.

כנפאני הדגישה, כי העם הסורי אינו מסכים עם מדיניות זו ואינו מעוניין להיות מעורב עוד במלחמה. לדבריה, לישראלים זכות לחיות בשלום לאחר שעברו את השואה מידי היטלר, ובעבר הם לא היו אויבים של העם הסורי וחיו בשלום בקרבם. "בסוריה היו לנו שכנים יהודים רבים ואהבנו אותם", אמרה. חאפז אלאסד הפך אותם לאויבים ולימד את העם הסורי, שישראל וארה"ב הם האויבים, החותרים לרגל אחר סוריה".

הקמתה של ישראל על גופות של פלסטינים, ציינה כנפאני, אינה צודקת, ואולם הייתה זו הטעות שביצעו מנהיגיה באותה עת שהגיעו משואת אירופה, וכיום ישראל תיקנה את הטעות והציעה לפלסטינים להגיע לשלום ולהעניק להם אזרחות.

כאשר חאפז אלאסד מת ובנו בשאר עלה לשלטון הייתה בעם הסורי תקווה כי הנשיא החדש, שלמד במערב, יביא שלום. כאשר בשאר לחץ את ידו של הנשיא הישראלי (מתכוונת לאירוע בינלאומי ב-2008 בצרפת בו הופיע אסד בקרבת רה"מ אולמרט, אך לא הייתה פגישה בין שני האישים) תושבים בסוריה החלו לרכוש אדמות ליד הגבול עם ישראל, מתוך הנחה, שהשלום קרוב, הגבול יפתח ויהיה גידול בתיירות. לאחר מכן, הייתה אכזבה מהמגעים בתיווך טורקי בין סוריה לבין ישראל, משום שאסד חזר בדיוק על אותן עמדות של אביו בנוגע לנסיגה לקווי 67', כולל מהכנרת. הישראלים היו חכמים כאשר דחו את הצעתו של אסד, משום שהבינו כי למחרת הנסיגה איראן תהיה שם, אומרת כנפאני. העם הסורי התאכזב משום שהוא הבין, שבשאר אלאסד לא מעוניין בשלום.

משטר אסד: מדובר ב"מרגלת ישראלית"

המשטר הסורי מנצל את התגייסות האזרחית הקנדית-סורית לשורות המורדים בניסיון לקעקע את אמינותו של הצבא הסורי החופשי, ולציירו כסוכן של ישראל וארה"ב. כהוכחה לכך, גורמים המזוהים עם המשטר הסורי העלו ליוטיוב סרטוני וידאו ובהם קטעים מדבריה של ת'וייבה כנפאני המצדדים בשלום עם ישראל והמאשימים את המשטר הסורי בהכשלת המו"מ לשלום.

על גבי הסרטונים נכתב בין היתר: "למי שנותר צל של ספק כי הצבא החופשי הוא יצירה אמריקנית-ישראלית, עליו לשמוע את הדברים הטיפשיים הללו [של כנפאני] התוקפים את חאפז אלאסד, משום שרצה לגזול את זכויות ישראל בגולן ובכינרת". כנפאני זוכה לכינויים "פרוצה", "פרה ציונית המניקה את צבא הטרור החופשי", "סוכנת של ישראל" ו"אישה גסה", המצולמת בחברת עשרות פעילים של האחים המוסלמים, הסובלים מ"מחלה רעיונית, נפשית ומינית" ו"החמושים בנשק שנועד לרצח ופשע מתוצרת ישראל וארה"ב".

כנפאני: אמשיך לפעול למען השלום

כנפאני התייחסה לנושא זה בסטטוס שהעלתה ביום ראשון (15.7.12) בעמוד הפייסבוק שלה, ובו נכתב:

"לכל אחיי הסורים, שמעתי פרשנויות שונות על מקצת ההערכות וההאשמות שהושמעו לגבי ותיארו אותי כשתולה מטעם השלטון בשורותיכם או שאני נשלחתי מטעם מדינות זרות. דברים אלה כמובן אינם נכונים. מתחילת המהפכה אני מציגה את דעותיי בעמוד זה של פייסבוק וסייעתי לפעולות רבות המועילות למהפכה ומסייעות לשינוי דעת הקהל העולמית כלפי המורדים.

המשטר השפל עיוות את דמות המהפכה והמורדים, כשם שעיוות את דמותו של כל אדם שניסה לסייע למהפכה. המשטר טען בהסברה כלפי העולם כי המורדים הם טרוריסטים ורוצחים. על רקע זה פעלתי רבות עם חבריי כדי להסביר לעולם שאיננו טרוריסטים, ולכן הגעתי בעצמי לכאן והצטרפתי לשורות המורדים – כדי להראות לעולם שאיננו טרוריסטים. הדברים שאמרתי בעבר, שאני אומרת כעת ואומר בעתיד, מסבירים את דרך השלום ואת הגישה התרבותית של הסורים והמורדים. אני לא אחדל מלתמוך במהפכה בזירה הבינלאומית משום שאני יודעת עד כמה העם הסורי נהדר, טהור ומתורבת ולא כמו שמתאר אותו המשטר.

המזימה נגדנו שמנהל המשטר עם לבנון, עיראק ואיראן ושאר מדינות העולם, גדולה ומסוכנת ועל כולנו לפעול יחדיו להפיץ את תפיסת המהפכה שלנו בדרכי שלום, להראות עד כמה אנו חפצים בשלום, עד כמה חיינו בדרכי שלום וכיצד משטרו של אסד הפשיסטי סילף את דמותנו במשך 42 שנה.

האינטרס של המשטר הוא שנשנא את המערב ונפגין כלפיו עוינות כדי להפחיד אותם מפני יצירת קשר עימנו. על מנת שימשיכו לתמוך בנו עלינו לנהוג בחכמה ובשכל במטרה לחשוף את המשטר ואת שיטות פעולתו בפני בעולם ולשפר את דמותנו בעיני המערב".

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה