עבור לתוכן העמוד
Menu

הגיע הזמן שאירופה תתעורר

במהלך פשיטה בעמאן בשנת 2004 סיכלו כוחות הביטחון הירדניים מזימה של אלקאעידה לתקוף את מטה המודיעין הירדני, את משרד ראש הממשלה ואת שגרירות ארה"ב באמצעות נשק כימי. טונות של חומרים כימיים, שמקורם כנראה בסוריה, נתפסו בה. גורמים רשמיים ירדניים העריכו כי המתקפה היתה עלולה לגרום למותם של 20 אלף בני אדם. אחד המחבלים הודה בטלוויזיה […]

במהלך פשיטה בעמאן בשנת 2004 סיכלו כוחות הביטחון הירדניים מזימה של אלקאעידה לתקוף את מטה המודיעין הירדני, את משרד ראש הממשלה ואת שגרירות ארה"ב באמצעות נשק כימי. טונות של חומרים כימיים, שמקורם כנראה בסוריה, נתפסו בה. גורמים רשמיים ירדניים העריכו כי המתקפה היתה עלולה לגרום למותם של 20 אלף בני אדם. אחד המחבלים הודה בטלוויזיה הירדנית כי הוא עבד בשביל אבו מוסעב אל-זרקאווי, הירדני שהפך למפקד אלקאעידה בעיראק.

שנתיים קודם לכן סוכנות המודיעין הצרפתית DST פירקה תא אלג'ירי שהיה קשור לארגון של זרקאווי, ושתיכנן פיגוע כימי ברכבת התחתית של פריז. בכך לא היה כל חידוש. בידי סוכנויות המודיעין האמריקניות כבר היו ספרי הדרכה של אלקאעידה על ייצור כלי נשק כימיים ועל השימוש בהם, אך בעשור האחרון ארגונו של אל-זרקאווי הפך לבעיה לא של צרפת לבדה, אלא גם של בריטניה וגרמניה.

לנוכח אלו, אפשר להבין את החשש במערב שמלאי הנשק הכימי שבידי סוריה ייפול בסופו של דבר לידיהם של ארגוני טרור. יש שני תרחישים אפשריים למעבר הנשק הכימי. על פי התרחיש הראשון, ארגוני טרור יגברו על יחידות הצבא הסוריות המגנות על מצבורי הנשק הכימי וישתלטו עליהם. חשש לתרחיש דומה כבר קיים במערב בנוגע לגורל הנשק הגרעיני של פקיסטן, עם היחלשות המשטר שם ועם חדירת אלמנטים ג'יהאדיסטיים לצבא הפקיסטני.

על פי התרחיש השני, עם התמוטטות המשטר בסוריה, הסורים עצמם ימסרו את הנשק הכימי שבידיהם לארגון כגון חיזבאללה. לא פעם בעבר מסרו משטרים מובסים את הנכסים האסטרטגיים החשובים ביותר שלהם לגורם אחר, לפעמים ללא כל כוונה לקבל את הנשק בחזרה. לדוגמה, עיראק מסרה ב-1991 את מטוסי הקרב שלה לאיראן, יריבתה, כדי למנוע את השמדתם בידי חיל האוויר האמריקני.

ב-2003, זמן קצר לפני פרוץ מלחמת המפרץ השנייה, זיהו לווייני מודיעין אמריקניים תנועה כבדה של משאיות מעיראק לסוריה. ג'יימס קלאפר, כיום יועץ המודיעין הבכיר של הנשיא אובאמה ומי שעמד אז בראש הסוכנות האמריקנית האחראית לפענוח תצלומי לוויין, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי המשאיות הובילו נשק עיראקי להשמדה המונית.

הפעם האפשרות כי ארה"ב תיתן למאגרי הנשק הכימי של סוריה "להיעלם" היא סבירה פחות. בתחילת מארס דיווח ה"וול-סטריט ג'ורנל" כי ארה"ב וירדן מפתחות תוכניות משותפות כדי להבטיח את השתלטותן על הארסנל הכימי הסורי. ראוי לציין כי עבדאללה מלך ירדן הזהיר בראיון ל-CNN שהנשק של סוריה עלול ליפול "לידיים הלא נכונות", והוסיף שאלקאעידה כבר נמצא בחלקים נרחבים בסוריה. נראה שגם באירופה מבינים שאם לא יינקטו צעדים לשמירה על הנשק הכימי של סוריה, אפשר יהיה לצפות להסלמה מצד אלקאעידה בדמות התקפות לא קונבנציונליות בלב לונדון, פאריס או ברלין.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"