עבור לתוכן העמוד
Menu

תוניסיה: האביב הערבי הפך לאביב אסלאמי דורסני

מבחן נוסף לחופש הביטוי בתוניסיה בעידן החדש, לאחר ניצחון מפלגת אל-נהדה (النهضة) של האחים המוסלמים בבחירות לפרלמנט, ניצחון שהביא להקמת ממשלת קואליציה בראשות האחים המוסלמים: בימים אלה מוצגת תערוכה מעוררת מחלוקת בגלריה אל-עבדליה לאומנות (معرض العبدلية للفن التشكيلي) בעיר אל-מורסי (المرسي). בתערוכה תמונות ומיצגים ביקורתיים כלפי האסלאם והדפוסים התרבותיים והחברתיים המעצבים את המדינות הערביות, ובהם: ציור של […]

מבחן נוסף לחופש הביטוי בתוניסיה בעידן החדש, לאחר ניצחון מפלגת אל-נהדה (النهضة) של האחים המוסלמים בבחירות לפרלמנט, ניצחון שהביא להקמת ממשלת קואליציה בראשות האחים המוסלמים: בימים אלה מוצגת תערוכה מעוררת מחלוקת בגלריה אל-עבדליה לאומנות (معرض العبدلية للفن التشكيلي) בעיר אל-מורסי (المرسي).

בתערוכה תמונות ומיצגים ביקורתיים כלפי האסלאם והדפוסים התרבותיים והחברתיים המעצבים את המדינות הערביות, ובהם:

  • ציור של נביא האסלאם מוחמד רוכב על סוס אל-בוראק ממכה, אותה מסמלת האבן השחורה, לירושלים.
  • הכיתוב "השבח לאל" הורכב מחרקים. האות א' של המילה אללה ארוכה יותר ומובילה לחבל תלייה עליו תלוי אדם.
  • מיצג של שלוש נשים קבורות באדמה עד וממתינות לסקילה בידי ההמון.
  • מיצג של שקי אגרוף ועליהם מצוירות דמויות של נשים.
  • כרזה המותחת ביקורת נגד האחים המוסלמים המשתיקים את האופוזיציה.
  • ציור של שולחן ועליו פחיות בירה ובקבוק של שתייה חריפה.

התערוכה גורמת לזעם בקרב הארגונים האסלאמיים בתוניסיה והביאה לפרץ של אלימות ולקריאות לפעול נגד הגורמים החילוניים בחברה. ביום שני (11.6.12) נערכה הפגנה אלימה נגד התערוכה מול הגלריה, ובמהלכה פרצו המפגינים, המתוארים כמשתייכים לתנועה הסלפית, לתוך הגלריה ופגעו במקצת הציורים והמיצגים עד להתערבות המשטרה שפינתה את מוצגי התערוכה מהמקום. בדיווחים עיתונאיים נמסר כי מפגינים השליכו בקבוקי תבערה, חסמו כבישים והציתו משרדים של מפלגות הנמנות על השמאל.

חופש הביטוי והיצירה האמנותית אינו זוכה להגנה של ממשלת תוניסיה במקרה דנן משום הפגיעה בקודשי האמונה האסלאמית, הנתפסת כערך עליון הגובר על שאר ערכי הדמוקרטיה והפלורליזם. שר עלי אל-עריד (علي العريّض) קרא לאמנים וליוצרים לכבד את רגשות העם התוניסאי, וציין כי התמונות שהוצגו בתערוכה הן בבחינת פגיעה בקודשי האסלאם.

משרדי התרבות וההקדשים בממשלת תוניסיה פרסמו גינוי רשמי על הצגת התערוכה. השר לענייני דת, נור אל-סין אל-ח'אדימי (نور الدين الخادمي), דרש, בראיון לטלוויזיה הרשמית של תוניסיה, לשים קץ להתקפות מסוג זה נגד האסלאם, שאינן לדבריו מבטאות את חופש היצירה, אלא התקפה על האלוהות, קודשי האסלאם והמורשת התוניסאית וכן מאיימות על האחדות הלאומית והיציבות החברתית. מפלגת אל-נהדה האסלאמית, שהינה מפלגת השלטון, הגדירה בהודעה רשמית את התערוכה כ"התקפה בוטה ומתחדשת נגד קודשי האסלאם ויסודות הזהות של עמנו הערבי המוסלמי", וצידדה בחקיקה, שתעוגן גם בחוקה, שתאסור באופן מוחלט, ובכל הנסיבות והתנאים, על פגיעה באסלאם. בנוסף לכך, קראה המפלגה להעמיד לדין את המעורבים בתערוכה שפגעה בקודשי האסלאם.

תוניסיה עוברת מאז ניצחון מפלגת אל-נהדה בבחירות שלאחר המהפכה תהליך הדרגתי של אסלאמיזציה של מוסדות השלטון והחברה, ודחיקה לשוליים של הכוחות הליברליים, המסומנים כאויב של תוניסיה החדשה. הסימנים למגמה זו בתחום חופש הביטוי והיצירה מעוררים דאגה רבה בקרב המחנה החילוני והליבראלי בתוניסיה.

לא מכבר מסר משרד המשפטים, בראשותו עומד בכיר ממפלגת אל-נהדה, על העמדתם לדין של שני בלוגרים צעירים בגין פרסום קריקטורות הפוגעות בנביא מוחמד. השניים, ראזי אל-באגי' (غازي الباجي) וג'אבר אל-מאג'רי (جابر الماجري), נידונו לשבע שנות מאסר באשמת "פגיעה במוסר וניסיון לפגוע בסדר הציבורי". מאג'רי מרצה את עונשו בכלא בתוניסיה ואילו אל-באג'י שעודכן במעצרו של חברו הספיק להימלט והוא שוהה כעת ביוון, בה הוא ביקש לקבל מקלט מדיני.

קצפם של השלטונות התוניסאים יצא על ספרים שפרסמו שני הבלוגרים, אשר תוכנם כלל מתקפה חריפה נגד הנביא מוחמד ודת האסלאם. אל-באג'י בספרו "אשליית האסלאם", שפורסם באתר Scribd, מסביר כי הספר נועד להראות את הפנים המכוערות של האסלאם ולטעת בקרב הקוראים ספק כדי שהמוסלמים יפעילו את שכלם המאובן ויחלצו מהכלא המחשבתי בו הם נתונים. (לפרטים על הספר לחץ כאן)

ממשלת תוניסיה החלה אף בהליכים להעמדתו לדין של ג'לאל בן בריכ אל-זרלאמי (جلال بن بريك الزغلامي), עורך דין ופעיל האופוזיציה הנמנה על חוגי השמאל והמתגורר בפריז, בעקבות סרטון וידאו שהפיץ ובו הוא תוקף במילים בוטות את אללה, הנביא מוחמד, הקוראן והכעבה, ובנוסף לכך משבח את ארה"ב וישראל. גורם ממשלתי הגדיר את ג'לאל בריכ כ"לוקה בשכלו", והודיע כי הוא יעמוד לדין על פגיעה בקודשי האסלאם. השייח' בשיר בן חוסיין, סגן נשיא אגודת חכמי הדת והמטיפים בתוניסיה, קבע כי דמו של בריכ מותר בגין הפגיעה בנביא מוחמד וכי הוצאתו להורג תבוצע בידי המאמינים המוסלמים במקום שהותו בצרפת או בכל מדינה אירופאית אחרת בה ינסה למצוא מסתור. לעמדה זו שותפים חכמי דת נוספים בתוניסיה. שני צעירים, המציגים עצמם כמוסלמים המתגוררים בצרפת, העלו סרטונים ליוטיוב, בהם מציינים, כי גורלו של ג'לאל בן בריכ נחרץ למוות על חילול הקודש.

גם מנהל תחנת הטלוויזיה Nessma ממתין למשפט בגין מעשה כפירה לאחר שהערוץ בניהולו שידר את סדר אנימציה Persepolis הכולל תיאורים של אללה האסורים על פי השריעה. בחודש פברואר השנה א-דין בן סידה, מו"ל של עיתון, נאסר, נעצר למשך שמונה ימים ונקנס לאחר שפרסם בעמוד הראשון של עיתונו תמונה של כדורגלן גרמני תוניסאי וחברתו העירומה.

דיכוי חופש הביטוי והיצירה האמנותית ורדיפת החוגים הליבראליים בתוניסיה, בה החל האביב הערבי, ממחישים פעם נוספת, כי המהפכות שפקדו את העולם אינן מבשרות "אביב" של דמוקרטיה מערבית, אלא מהפכה אסלאמית זוחלת, שקצב יישומה משתנה בהתאם לנסיבות בכל מדינה ומדינה. "המתינות" של מפלגת אל-נהדה מתמצת אך ורק בנכונותה להחיל את המהפכה האסלאמית בשלבים, אשר יואצו ככל שתצבור תמיכה עממית רחבה יותר ותצליח "לטהר" את מוסדות השלטון משרידי ההשפעה הליבראלית. ההסתה המתמשכת נגד החוגים החילוניים והליבראליים וחופש הפעולה הניתן לגורמים האסלאמיים הקיצוניים, ובראשם התנועה הסלפית ומפלגת אל-תחריר, עלולים להכשיר את הקרקע להסלמת הפעולות האלימות נגד "אויבי" המהפכה האסלאמית.

האביב האסלאמי אינו מתוחם רק לגבולות המזרח התיכון. תנועות אסלאמיות מובילות וחכמי דת ידועי שם והשפעה רואים עצמם כמורים רוחניים ואף מייצגים בכוח הסמכות הדתית את קהילות המוסלמים בעולם. מתן היתר למוסלמים באירופה לרצוח מוסלמים מתונים/ ליבראליים/ ביקורתיים כלפי האסלאם ואשר הוגדרו כ"כופרים" מסמן את דרך התפתחות האביב האסלאמי והאתגר שהוא עומד להציב בפני המערב – שהוא, בעיני האסלאם הרדיקלי, האויב האמיתי של האסלאם, בשל ערכיו הדמוקרטיים "ההרסניים". השיח המתחדש והמתגבר על הצורך בשחרורה של אנדלוס, היא ספרד, ומימוש נבואת מוחמד לכבוש את רומא, בירת איטליה, בידי האסלאם מהווה אינדיקציה נוספת להתפתחות זו.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה