עבור לתוכן העמוד
Menu

דרישה חדשה ברשות למו"מ עם ישראל: אישור הכנסת נשק לכוחות הביטחון הפלסטיניים

ראש הרשות הפלסטינית הפתיע בסוף השבוע כאשר העמיד דרישה חדשה למשא ומתן עם ישראל והיא – להרשות הכנסת נשק לכוחות הביטחון הפלסטיניים, שישראל לא אשרה עד היום את הכנסתם לגדה. סוגיית מצבם של כוחות הביטחון הפלסטיניים החריפה באחרונה לאחר שבעטיין של יריות שיורו על ביתו של מושל ג'נין הוא לקה בליבו ומת. התברר כי כוחות הביטחון הפלסטיניים, […]

ראש הרשות הפלסטינית הפתיע בסוף השבוע כאשר העמיד דרישה חדשה למשא ומתן עם ישראל והיא – להרשות הכנסת נשק לכוחות הביטחון הפלסטיניים, שישראל לא אשרה עד היום את הכנסתם לגדה.

סוגיית מצבם של כוחות הביטחון הפלסטיניים החריפה באחרונה לאחר שבעטיין של יריות שיורו על ביתו של מושל ג'נין הוא לקה בליבו ומת. התברר כי כוחות הביטחון הפלסטיניים, שאמורים היו לשמור על הבית, לא זו בלבד שלא עשו את מלאכתם, אלא התברר כי רבים מהם שיתפו פעולה עם היורים. הרקע ליריות היה חיסול חשבונות חמולתי שהיו מעורבים בו גם אנשי הביטחון הפלסטיני. תוך כדי כך נחשפו פרשיות של "פרוטקשן", סחר בכלי נשק גנובים, ואפילו חשדות לקשירת קשר להפיל את הרשות הפלסטינית. הפרשיות הללו גררו גל מעצרים גדול שכלל אנשי ביטחון פלסטיניים מג'נין ומשכם.

אם כך, בעיית כוחות הביטחון הפלסטיניים איננה מחסור בנשק. אמנם יש טעם בטענת הרשות הפלסטינית כי הציוד של אנשי הביטחון נופל בטיבו מציודן של המליציות – אבל זה לא שורש הבעיה. הבעיה איננה אם יהיו לכוחות הביטחון הפלסטיניים עוד כלי נשק, אלא האם עם כלי הנשק האלה תהיה התמודדות אמיתית מול המליציות.

כאשר התקבלה ההחלטה לארגן מחדש את הביטחון הפלסטיני, מה שהיה קרוי בזמנו "כוחות דייטון", הסתובבו שתי קונספציות לגבי איך לבנות את כוחות הביטחון הפלסטיניים החדשים. הכל הסכימו כי הם חייבים להיות מנותקים מארגון פתח, אבל השאלה הייתה האם הם התמודדו מול המליציות של פתח או השתלבו בתוכן. מובן מאליו היה שהכוחות האלה התמודדו מול חמאס והג'יהאד האסלאמי, ואכן בעניין זה הם מלאו את תפקידם כהלכה.

הגנרל הראשון שנשלח מטעם ארה"ב להקים את הכוחות האלה, גנרל וויליאם וורד, דרש כי כוחות הביטחון הפלסטיניים לעתיד לבוא חייבים לשים סוף לתופעת המליציות מיסודה. הוא הושפע מהפרקטיקה האמריקאית בעיראק שגרסה כי יש לפורר את משטר הבעת' שהובס ולא להשתלב עימו. מול עמדה זו הייתה גרסא אחרת של הבריטים, אשר סברו כי יש למקד את המאבק בחמאס ובג'יהאד האסלאמי, אך יש לשלב גם את הפתח, כלומר את הזרוע הטרוריסטית, גדודי אל-אקצה.

עמדת הבריטים התקבלה והגנרל וורד עזב את תפקידו. כתוצאה מכך, מפקדי גדודי אל-אקצה השתלבו בכוח הפלסטיני החדש, ואלה שלא השתלבו בכוח החדש נתבקשו להסתיר את כלי נשקם בביתם ולא לצאת איתם לרחובות. עוד תוצאה לא ראויה מן הפשרה הזאת הייתה שחיילי הכוח החדש, אחרי שעברו אימונים מקצועיים בירדן לפי נורמות אמריקאיות, הצטרכו לקבל עליהם אחרי שחזרו לגדה פיקוד של מפקדי מיליציות חסרי כל תרבות צבאית מקצוענית שהיא.

אפשר היה לטייח זאת עד גבול מסויים, אך כעת האמת מתפוצצת בפרצוף. לפיכך, התנאי לשאלה אם ישראל תרשה או לא תרשה להכניס את הנשק לגדה לא צריך להיות אם יתחדשו או לא יתחדשו השיחות עם ישראל, אלא אם הרשות הפלסטינית, המדריך הצבאי האמריקאי החדש והקוורטט יסכימו לרביזיה כוללת של הקונספציה הבסיסית, שלא תרשה את קיומה של שום מיליציה בשטחים – ולא תעשה בכך שום פשרה.