עבור לתוכן העמוד
Menu

עזה והגדה: מתגבשות לשתי ישויות נפרדות

בעוד שהכל ציפו מראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להגיב מיד על מכתב התשובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התברר כי לא אצה לו הדרך. בימים אלה הוא מסייר בעולם הערבי על מנת להיוועץ שוב עם מדינות ערב כיצד עליו להמשיך. אבל ההפתעה הגדולה באמת היא שלא מערכת היחסים מול ישראל עמדה בראש סדר היום הפלסטיני, […]

בעוד שהכל ציפו מראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, להגיב מיד על מכתב התשובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, התברר כי לא אצה לו הדרך. בימים אלה הוא מסייר בעולם הערבי על מנת להיוועץ שוב עם מדינות ערב כיצד עליו להמשיך. אבל ההפתעה הגדולה באמת היא שלא מערכת היחסים מול ישראל עמדה בראש סדר היום הפלסטיני, אלא דווקא מהלכים המרחיקים את עזה מן הגדה עוד יותר.

בשבוע שעבר קבלה הרשות הפלסטינית ברמאללה שתי החלטות שלמעשה סותמות את הגולל על מהלכי פיוס עם חמאס. תחילה החליטה הרשות על עריכת בחירות לעיריות בגדה בלבד מבלי לכלול את עזה, ואח"כ השביע ראש הרשות, אבו מאזן, את ממשלתו החדשה של סלאם פיאד. כזכור, הסכם הפיוס בדוחא קבע שני דברים: האחד, שאבו מאזן יעמוד בראש ממשלת אחדות, והשני, שממשלת האחדות תערוך בחירות כלליות למועצה מחוקקת בעזה ובגדה. והינה, שתי ההחלטות שהתקבלו בזו אחר זו ברמאללה עומדות בסתירה עם הסכם דוחא – גם מנהלים בחירות בלי חמאס ובלי עזה וגם מחדשים את ממשלתו של סלאם פיאד.

ההחלטות שהתקבלו ברמאללה לא באו בחלל ריק. זוהי תגובה למהלכים מקבילים בעזה. בעזה השלים חמאס את הבחירות הפנימיות לשורא – ההנהגה המוסכמת של הארגון – כאשר היא התנגדה בתוקף לשתף את החמאס בגדה במהלך הזה, וכאשר הנהגת חמאס בפזורה, אחרי שאבדה את בסיסה בסוריה, מתקשה לעשות מהלך דומה. אמנם הבחירות לשורא הכוללת של חמאס על כל חלקיה עדיין לא הסתיימו, אך כבר ברור כי מרכז קבלת ההחלטות של חמאס עבר מהפוליטביורו של ח'אלד משעל לידי הנהגת חמאס בעזה.

לא זו בלבד, בתוך הנהגת עזה אלה שזכו בבחירות ידועים דווקא כמתנגדים להסכם דוחא ולהתפייסות עם רמאללה. מחמוד אל-זהאר, מראשי המתנגדים להסכם דוחא, הרחיק לכת ואמר כי בבחירות במצרים יצביע עבור מועמד אסלאמיסטי. בכך הוא חשף את העובדה כי הוא אזרח מצרי, ובעוד הוא מתנגד לכל מערך בחירות משותף עם רמאללה, הוא מוכן ומזומן להשתתף בבחירות במצרים. מכאן שהאוריינטציה הבסיסית של הנהגת חמאס בעזה איננה לכיוון צפון לרמאללה, אלא לכיוון דרום – למצרים.

לפיכך, בשבוע שעבר רמאללה ועזה עשו את הבלתי נמנע והמשיכו במהלך שאין לעוצרו – התגבשותן כשתי ישויות נפרדות.