עבור לתוכן העמוד
Menu

כיצד ישפיעו השינויים במבנה הממשלה הישראלית על התנהלות הרשות הפלסטינית

הדרמה העוברת על ישראל איננה מותירה את הרשות הפלסטינית ברמאללה אדישה: ההתפתחויות בישראל מעוררת ברמאללה כמה תהיות. ראשית, כל הדימוי של ישראל כמדינה שממשלתה עוברת מצביון של "מדינה קיצונית" לממשלה המבטאת את מרכז הציבור הישראלי. מן המפורסמות היא שבראשית כהונתו אובמה לחץ מאוד על נתניהו לצרף את קדימה לממשלתו על מנת להפעיל "תהליך מדיני". והינה, קדימה נכנסה […]

הדרמה העוברת על ישראל איננה מותירה את הרשות הפלסטינית ברמאללה אדישה: ההתפתחויות בישראל מעוררת ברמאללה כמה תהיות. ראשית, כל הדימוי של ישראל כמדינה שממשלתה עוברת מצביון של "מדינה קיצונית" לממשלה המבטאת את מרכז הציבור הישראלי. מן המפורסמות היא שבראשית כהונתו אובמה לחץ מאוד על נתניהו לצרף את קדימה לממשלתו על מנת להפעיל "תהליך מדיני". והינה, קדימה נכנסה לממשלה ועתה מדינות המערב צפויות ללחוץ על אבו מאזן להסכים למשא ומתן ישיר עם ישראל.

הרשות הפלסטינית נמצאת כעת במשבר כלכלי חריף עד כי לכוחות הביטחון שלה לא היה כסף לשלם משכורות ואפילו בקושי לשלם עבור הדלק לכלי הרכב שלהם. ארה"ב הפשירה במהלך חירום כ-250 מיליון דולר כמנת חמצן לרשות הנחנקת. המדינות התורמות מן המערב הסכימו להשלים את הגירעון התקציבי הנאמד ביותר ממיליארד דולר, אבל התנו התניה לא רשמית כי על הרשות הפלסטינית לחזור למשא ומתן ישיר ולחדול ממהלכיה החד צדדים.

האם אבו מאזן יוכל לשנות את מדיניותו ולהיכנס למשא ומתן ישיר עם ממשלת הליכוד-קדימה? ספק גדול. כאשר דובר על קדימה בזמנו היה מדובר על מפלגה ברשותה של ציפי לבני. ציפי לבני הייתה בת בריתו של אבו מאזן. שאול מופז נמנע מלפגוש את אבו מאזן, ולהבדיל מציפי לבני, הוא אינו שם את התהליך המדיני עם הפלסטינים בראש האג'נדה שלו, אלא מדבר על "האביב הישראלי" ועל חוק טל. חוץ מזה, ברמאללה חושדים שמופז הוא בעל בריתו של מוחמד דחלאן, המהווה את האופוזיציה הראשית לאבו מאזן מתוך שורות פתח.

מכאן כי הדיבורים על חידוש התהליך המדיני עם הרשות הפלסטינית בקונסטלציה הישראלית החדשה רחוקים מהלכי הרוח ברמאללה וספק אם יתחולל שינוי דרמטי ברמאללה כפי שהתחולל בירושלים.