עבור לתוכן העמוד
Menu

פתווה מורגנה: הונאה גרעינית

כאשר מזכירת המדינה הילארי קלינטון הודיעה שמתקיימות שיחות השבוע בין החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה ובין איראן, היא התייחסה גם לאופן שבו עלה רעיון השיחות. היא סיפרה שקיבלה דיווח מראש הממשלה הטורקי ארדואן ומשר החוץ שלו דבוטוגלו על פגישתם עם המנהיג העליון האיראני, האייתוללה עלי חמינאי. על פי הטורקים, חמינאי אמר להם שנשק […]

כאשר מזכירת המדינה הילארי קלינטון הודיעה שמתקיימות שיחות השבוע בין החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה ובין איראן, היא התייחסה גם לאופן שבו עלה רעיון השיחות. היא סיפרה שקיבלה דיווח מראש הממשלה הטורקי ארדואן ומשר החוץ שלו דבוטוגלו על פגישתם עם המנהיג העליון האיראני, האייתוללה עלי חמינאי. על פי הטורקים, חמינאי אמר להם שנשק להשמדה המונית אסור על פי האסלאם.

הטיעון שבו השתמשו האיראנים כדי למשוך את המערב בחזרה לשיחות אינו חדש. למעשה, באוגוסט 2005 הממשלה האיראנית שלחה מכתב רשמי לסבא"א ובו נאמר כי "האייתוללה עלי חמינאי הוציא פתווה (פסק דתי מוסלמי), שלפיה השימוש בנשק גרעיני אסור על פי האסלאם".

בשנים שלאחר מכן השקיעו ממשלות מערביות רבות מאמצים רבים כדי למצוא את הפתווה הגרעינית של חמינאי. פייר גולדשמידט, שהיה סגן מנכ"ל סבא"א, רצה לבדוק אם הפתווה היתה בכלל קיימת אי פעם. בפברואר האחרון הוא סיפר כי ביקש לקבל עותק של הטקסט של הפתווה הגרעינית ב-2005, אך האיראנים מעולם לא סיפקו לו דבר בכתב.

האיראנים גם עשו שימוש בטענת הפתווה הגרעינית מול התקשורת האמריקנית. עוד לפני ששלחו מכתב לסבא"א בעניין, כתב השגריר האיראני באו"ם, מוחמד ג'וואד זריף, בנובמבר 2004 מאמר ב"לוס אנג'לס טיימס" ובו הוא התייחס ל"הגבלות האידיאולוגיות החמורות נגד נשק להשמדה המונית, כולל גזירה דתית שהוציא האייתוללה עלי חמינאי, המנהיג של הרפובליקה האסלאמית באיראן, האוסרת פיתוח ושימוש בנשק גרעיני".

הסיפור על הפתווה הגרעינית עשה רושם על עיתונאים מובילים בארה"ב. פריד זקריה, מהפרשנים הבולטים בנושאי מדיניות חוץ בארה"ב, כתב כתבת שער למגזין "ניוזוויק" במאי 2009 שכותרתה: "כל מה שאתם יודעים על איראן שגוי". בין השאר הוא כתב שייתכן כי האיראנים כלל אינם מעוניינים בפצצה, וביסס את עמדתו על הסיפור ש"חמינאי, הוציא פתווה ב-2004 שמתארת את השימוש בנשק גרעיני כלא מוסרי". בשבוע שעבר זקריה אף חזר על הדברים ב"וושינגטון פוסט".

מהדי חלאג'י, מומחה לאסלאם השיעי שאף למד בסמינרים הדתיים בקום, מסכים כי אין אף מסמך שיכול לענות על ההגדרה של פתווה בנושא הגרעיני. יתרה מזאת, חלאג'י הוסיף כי המנהיג העליון ישנה את דעתו אם איראן תידרש מבחינתה לנשק גרעיני.

למעשה, אפשר למצוא דיווחים על הפתווה האיראנית עוד מ-2003, בעוד דו"ח סבא"א מ-2011 מעיד כי באותה שנה כבר נעשתה פעילות "רלוונטית לפיתוח אמצעי נפץ גרעיניים". כלומר, בין שהפתווה המפורסמת קיימת ובין שלאו, מה שברור הוא שאיראן המשיכה לפתח פצצה גרעינית למרות ההצהרות הדתיות המתנגדות לכך לכאורה, שיוחסו למנהיג העליון עלי חמינאי.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"