עבור לתוכן העמוד
Menu

עד כמה אישים ממערכת הביטחון מיומנים לנתח נכונה מצבים פוליטיים?

התבטאויותיו האחרונות של ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, מחדדות את הצורך שכבר עמדנו עליו בהזדמנות קודמת לבסס תקופת צינון משמעותית של ראשי מערכת הביטחון לפני הצטרפותם לפוליטיקה.[1] כמובן שהצטרפותם של אישים משובחים לפוליטיקה הינו נכס חשוב למדינה, אבל ישנה סכנה שמאבקים פוליטיים יתחילו בזמן שבכירי מערכת הביטחון עדיין ממלאים את תפקידם, כאשר נטיות ליבם הן להצטרף לפלגה מתחרה במפלגת השלטון […]

התבטאויותיו האחרונות של ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, מחדדות את הצורך שכבר עמדנו עליו בהזדמנות קודמת לבסס תקופת צינון משמעותית של ראשי מערכת הביטחון לפני הצטרפותם לפוליטיקה.[1] כמובן שהצטרפותם של אישים משובחים לפוליטיקה הינו נכס חשוב למדינה, אבל ישנה סכנה שמאבקים פוליטיים יתחילו בזמן שבכירי מערכת הביטחון עדיין ממלאים את תפקידם, כאשר נטיות ליבם הן להצטרף לפלגה מתחרה במפלגת השלטון או אפילו להתחרות על הנהגתה.

יתר על כן, ניתוחיו של יובל דיסקין מעוררים בעיה נוספת: עד כמה אישים שמיומנותם העיקרית היא לשמור על ביטחונה של ישראל מפני איומי הטרור, מיומנים גם לנתח נכונה מצבים פוליטיים? הכישורים הנדרשים לניהול מלחמת הצללים של ישראל נגד הטרוריסטים אינם אותם הכישורים שמאפיינים אנליסטים פוליטיים.

דיסקין טעה בניתוחיו הפוליטיים כמה טעויות קשות. הוא טען כי מתקפה ישראלית על איראן דווקא תעודד את האייתוללות להאיץ את תוכנית הגרעין שלהם ותאחד את כל המוסלמים מאחורי איראן במאבק בישראל. אשר לתסריטים האפשריים בטהראן כיצד להגיב למתקפה ישראלית, זהו עניין שקשה לאמוד אותו היום, הרי ברור לגמרי מנתונים המתפרסמים בימים אלה כי העולם המוסלמי יהיה רחוק מלתמוך באיראן במקרה זה. רק אתמול נחנך בעיר בושאר האיראנית סמינר שבואיראן מציגה את תביעותיה "ההיסטוריות והחוקיות" לריבונות על מיצר הורמוז והמפרץ הפרסי, לאחר שנשיא איראן ביקר ביקור פרובוקטיבי באיי אבו-מוסא השנויים במחלוקת עם האמירויות הערביות של המפרץ. אלה נתונים מספיקים כדי לקבוע שהעולם המוסלמי לא יתאחד מאחורי גבה של איראן במקרה של מתקפה ישראלית אלא דווקא ישמח למפלתה.

בעניין הפלסטיני טען דיסקין כי ישראל אשמה בקיפאון המדיני מכיוון שהקואליציה הנוכחית של ממשלת הליכוד איננה מאפשרת פריצת דרך למשא ומתן עם הפלסטינים. כמו כן טען כי קיפאון מדיני יוביל לפרוץ אינתיפאדה שלישית.

פה התמיהה גדולה עוד יותר. ראש השב"כ לשעבר צריך היה לדעת כי דווקא לאבו מאזן יש קואליציה שאיננה מאפשרת לו להתקדם ולא מזמן הוקע כבוגד אחרי שניסה לחולל תמרון טקטי כלשהו בעניין דו"ח גולדסטון. אבו מאזן הותקף מכל עבר ומאז נשבע שלא ינסה להתפשר על כלום, וזאת מחוץ למשבר המתמשך שאין לו סוף עם תנועת חמאס בעזה. אשר לסכנת האינתיפאדה השלישית, הרי הרשות הפלסטינית מנסה ללא הצלחה להפיח רוח חיים באינתיפאדה העממית, אך מלבד קומץ פעילים בשכר הפלסטינים לא מתלהבים לצאת לאינתיפאדה שלישית. מזל שמגיעים כמה סולידאריים מאירופה כדי לעורר מתנומתם כמה כתבים.

עם כך, מצד אחד כישוריו של מר דיסקין כלוחם מקורי ללא חת בטרור הערבי אינם שנויים במחלוקת, אך מאידך, מיומנותיו כמנתח פוליטי הן ברמה אחרת.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה


[1] הצורך בתקופות צינון משמעותית לרמטכ"ל לפני שהוא נכנס לחיים הפוליטיים

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג

תגובות
1. מה היא העמדה הרשמית של המרכז הירושלמי בנושא? (לת)
אילן תל אביב (07/05/2012 11:11:54)