עבור לתוכן העמוד
Menu

האסלאמיסטים: בין טולוז לקהיר

בשבוע שעבר עצרו כוחות הביטחון של צרפת 19 פעילים אסלאמים רדיקאלים. המעצרים התבצעו גם בטולוז, שבה רצח מוסלמי את הרב יונתן סנדלר ושלושה תלמידים יהודים. הנשיא סרקוזי הסביר בנחרצות את המעצרים ואמר כי "הם קשורים לרדיקאליזם אסלאמיסטי". ממשלת צרפת הציעה למנוע את כניסתם לצרפת של אנשי דת רדיקאלים – פלסטינים, סעודים ומצרים – אשר תכננו […]

בשבוע שעבר עצרו כוחות הביטחון של צרפת 19 פעילים אסלאמים רדיקאלים. המעצרים התבצעו גם בטולוז, שבה רצח מוסלמי את הרב יונתן סנדלר ושלושה תלמידים יהודים. הנשיא סרקוזי הסביר בנחרצות את המעצרים ואמר כי "הם קשורים לרדיקאליזם אסלאמיסטי". ממשלת צרפת הציעה למנוע את כניסתם לצרפת של אנשי דת רדיקאלים – פלסטינים, סעודים ומצרים – אשר תכננו להשתתף בכנס אגודת הארגונים האסאלמיים בצרפת, ה-UOIF, שנועד להתקיים היום (06.04). כך נאסרה כניסתו של השייח' יוסוף אל-קרדאווי, המנהיג הרוחני של תנועת האחים המוסלמים העולמית.

סרקוזי עצמו הצביע על אחת הסיבות שמאחורי המיליטנטיות האסלאמית בצרפת – האידיאולוגיות המסוכנות שמונחלות לדור המוסלמי הצעיר בצרפת. ואכן, אחד הצעדים הראשונים בהם נקט סרקוזי לאחר המתקפות היה ההחלטה שממשלת צרפת תעמיד לדין את אלו הפונים באופן קבוע לאתרי אינטרנט ג'יהאדיסטיים או יוצאים לחו"ל לקבלת אינדוקטרינציה אסלאמית רדיקאלית. חשוב ביותר לבחון את הארגונים העיקריים שהגיעו לעמדה מובילה בקרב המוסלמים בצרפת, כגון ה-UOIF. הארגון אמנם הציג עצמו כגורם מתון בקרב בני נוער מנוכרים מוסלמים, אך למעשה הוא הסניף הצרפתי של האחים המוסלמים.

בישראל מתייחסים לתנועת האחים המוסלמים בעיקר בהקשר של מצרים והמזרח התיכון בכללותו. אולם תנועה זו מפעילה רשת של סניפים פעילים במדינות אירופה המרכזיות.

בעייתה של אירופה נובעת בחלקה מהנטייה להמעיט בחשיבות העוינות העמוקה בקרב האחים המוסלמים כלפי מדינות אירופה המארחות אותם. יש המעדיפים להתכחש לסיסמתם: "ג'יהאד הוא דרכנו; מות קדושים הוא שאיפתנו".

תשומת לב מועטה ניתנת לשאיפות ההתפשטות של האחים במערב. חסן אל-בנא, מייסד האחים המוסלמים, אמר: "אנו רוצים דגל מוסלמי שיתנוסס שוב באנדלוסיה, בסיציליה, בבלקנים, בחופי איטליה ובאיי הים התיכון; כולם מושבות מוסלמיות ועליהן לשוב לחיק האסלאם". לאחרונה הצהיר השייח' אל-קרדאווי: "לאחר שגורש פעמיים, ינצח האסלאם ויכבוש מחדש את אירופה… בטוחני כי הפעם ננחל ניצחון לא בחרב, אלא בדרשות". אכן, הטירה בבעלותו של ה-UOIF בצרפת מהווה מקום הכשרה לאימאמים בחסותו של אל-קרדאווי.

בסוף השבוע האחרון הודיעה תנועת האחים המוסלמים במצרים כי סגן המנהיג העליון, חירת א-שאטר, ירוץ לנשיאות. לשליטתם של האחים המוסלמים בנשיאות במצרים תהיינה השלכות הרות גורל על ביטחון ישראל, אך גם על אירופה. הנהגה כזו במצרים תאפשר הפצת האידיאולוגיה והמשאבים של האסלאם הרדיקאלי לאירופה כולה.

גישה ליבראלית כלפי עלייתם של האחים המוסלמים במזרח התיכון תפגע בסופו של דבר במדינות אירופה, ותביא להתחזקותן של התנועות החותרות תחת ביטחונן.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"