עבור לתוכן העמוד
Menu

סקר המרכז הירושלמי: רוב אזרחי ישראל תומכים בתקיפה באיראן

סקר של המרכז לענייני ציבור ומדינה שנערך בידי ד"ר קמיל פוקס מעלה כי: רוב מוחלט של הישראלים מאמין כי איום גרעיני מצד איראן הוא איום קיומי למדינת ישראל וסבורים כי הדרך היחידה לעצור את התגרענותה של איראן היא באמצעות תקיפה צבאית שני שליש מהישראלים (65%) סבורים כי המחיר שישראל תאלץ לשלם על חיים בצל פצצה גרעינית איראנית גבוה מהמחיר […]

סקר של המרכז לענייני ציבור ומדינה שנערך בידי ד"ר קמיל פוקס מעלה כי:

  • רוב מוחלט של הישראלים מאמין כי איום גרעיני מצד איראן הוא איום קיומי למדינת ישראל וסבורים כי הדרך היחידה לעצור את התגרענותה של איראן היא באמצעות תקיפה צבאית
  • שני שליש מהישראלים (65%) סבורים כי המחיר שישראל תאלץ לשלם על חיים בצל פצצה גרעינית איראנית גבוה מהמחיר שתשלם על תקיפה באיראן;
  • 60% מסכימים שהדרך היחידה לעצור את תוכנית הגרעין של איראן
  • היא באמצעות תקיפה צבאית; 66% מאמינים ביכולתו של צה"ל לפגוע באופן משמעותי בתכנית הגרעין של איראן;
  • 63% מאמינים כי המחיר לעורף הישראלי אם ארה"ב תצא לפעולה צבאית באיראן יהיה דומה למחיר שישראל תאלץ לשלם מפעולה ישראלית נגד איראן

רוב של 60% המסכימים עם האמירה שהדרך היחידה לעצור את התגרענותה של איראן היא באמצעות תקיפה צבאית (לעומת 37% שאינם מסכימים עם אמירה זו), כך עולה מסקר שערך המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בראשותו של שגריר ישראל לשעבר באו"ם ד"ר דורי גולד, באמצעות ד"ר קמיל פוקס.

מהסקר עולה כי רוב משמעותי מהישראלים (60% לעומת 36%) מאמינים שארה"ב תפעל צבאית נגד איראן אם הסנקציות לא יועילו לעצור את התגרענותה של איראן. בעוד ומהסקר עולה כי יש רוב עצום (של 80% לעומת 9%) בקרב הישראלים המסכימים כי לצבא ארה"ב ישנה יכולת לפגוע באופן משמעותי בתכנית הגרעין של איראן, רמת האמון של אזרחי ישראל בצה"ל הנו גבוה מאוד: רוב משמעותי מאד (66% לעומת 29%) מאמינים כי גם לצה"ל ישנה יכולת לפגוע באופן משמעותי בתכנית הגרעין של איראן.

הנשאלים בסקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה התבקשו גם להעריך את ה"מחיר היחסי" שישראל תאלץ לשלם בשני מצבים: האחד במקרה וארה"ב תצא לפעולה צבאית לעצור את איראן מול מקרה בו ישראל תחליט לפעול לבדה והשני, מחיר החיים בצל פצצה גרעינית איראנית מול המחיר על תקיפה על מתקני הגרעין באיראן.

בעוד ש- 30% אינם מסכימים עם האמירה שעדיף לישראל אם ארה"ב תפעל, רוב של 62% מול 30% מסכימים שאם ארה"ב תצא לפעולה צבאית לעצור את איראן, המחיר לישראל יהיה נמוך יותר מאשר במקרה שישראל תפעל לבדה. יחד עם זאת, 63% לעומת 29% מהישראלים מאמינים כי אם ארה"ב תצא לפעולה צבאית על מנת לעצור את איראן, המחיר לעורף הישראלי מטילים איראניים יהיה דומה למחיר שישראל תאלץ לשלם מפעולה ישראלית נגד איראן.

עוד עולה מהסקר, כי רוב משמעותי של שני שלישים (65% לעומת 27%) מאמינים כי המחיר שישראל תאלץ לשלם על חיים בצל פצצה גרעינית איראנית גבוה מהמחיר שתשלם על תקיפה על מתקני הגרעין באיראן. בעניין זה מעניין לציין כי 56% מהנשים בישראל לעומת 73% מהגברים מסכימות כי המחיר שישראל תאלץ לספוג על השלמה עם פצצה גרעינית איראנית יהיה גבוה מהמחיר על תקיפת מתקני הגרעין באיראן.

המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בחן את המשמעויות של פצצה גרעינית בידי איראן משלושה אספקטים שונים: א) המשמעות הישירה: האם מסכימים עם אמירה שאם איראן תגיע לנשק גרעיני, היא תעשה בו שימוש נגד ישראל, ב) האם מסכימים עם אמירה שהאיום האיראני הוא איום קיומי לישראל ו-ג)האם חושבים  שאם איראן תגיע לנשק גרעיני, הפלסטינים וחיזבאללה יגבירו את תוקפנותם נגד ישראל?

מהסקר עולה כי רוב של 61% מול 34% מסכימים עם האמירה שאם איראן תגיע לנשק גרעיני, היא תעשה בו שימוש נגד ישראל ורוב גדול עוד יותר (של 77% מול 21%) מסכימים עם אמירה שהאיום האיראני הוא איום קיומי לישראל. רוב דומה של 75% מול 21% חושבים שאם איראן תגיע לנשק גרעיני, הפלסטינים וחיזבאללה יגבירו את תוקפנותם נגד ישראל.

סקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה נערך ע"י ד"ר קמיל פוקס ועסק בעמדות הציבור הישראלי בנושא איראן. המדגם שנבחר לסקר הנו מדגם מייצג לפי השכבות באוכלוסייה והוא כלל 505 נשאלים ונערך בקרב האוכלוסייה היהודית בלבד.  הנושאים בהם עסק הסקר התמקדו בשאלות: כיצד תופסים אזרחי ישראל את האיום האיראני? האם שימוש בכוח הוא הדרך היחידה לעצירת תוכנית הגרעין האיראנית ומה התפישה הישראלית לגבי יכולותיה של ארה"ב לעצור את הגרעין לעומת יכולותיה של ישראל. מידת ההסכמה או אי-ההסכמה נמדדו בסקלה של 4 דרגות: מאוד מסכים, מסכים, לא מסכים ומאוד לא מסכים.

אודות המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה: המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בראשותו של ד"ר דורי גולד, הוא מכון מחקר עצמאי הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ונושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי. עד היום המרכז הוציא לאור בארץ ובחו"ל אלפי פרסומים בשפות שונות, הן ביוזמת המרכז והן בהזמנת משרדי ממשלה וגופים ציבוריים אחרים בארץ ובחו"ל. הפרסומים בנושאי הליבה של ישראל מופצים ברחבי העולם ומגיעים לידי מנהיגים ומקבלי החלטות בעולם. במחקריו השונים לוקחים חלק מאות חוקרים מובילים מהארץ ומחו"ל. למעלה ממיליון גולשים יחודיים מהארץ והעולם נכנסים לאתר המרכז הירושלמי מדי חודש.