עבור לתוכן העמוד
Menu

ח'דר עדנאן – פעיל פוליטי תמים או טרוריסט מסוכן?

ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני וארגוני זכויות אדם ישראליים, פלסטיניים ובינלאומיים פועלים מקיימים קמפיין ציבורי שנועד להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לשחרר את ח'דר עדנאן (خضر عدنان محمد موسى) העצור בצו מנהלתי ושובת רעב מאז ה-18 בדצמבר 2011. ארגון רופאים לזכויות אדם מתעלם מהרקע הטרוריסטי של עדנאן ארגון רופאים לזכויות אדם פרסם ב-29 בינואר 2012 הודעה […]

ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני וארגוני זכויות אדם ישראליים, פלסטיניים ובינלאומיים פועלים מקיימים קמפיין ציבורי שנועד להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לשחרר את ח'דר עדנאן (خضر عدنان محمد موسى) העצור בצו מנהלתי ושובת רעב מאז ה-18 בדצמבר 2011.

ארגון רופאים לזכויות אדם מתעלם מהרקע הטרוריסטי של עדנאן

ארגון רופאים לזכויות אדם פרסם ב-29 בינואר 2012 הודעה רשמית, שכותרתה: "עצור מנהלי בסכנת חיים – שובת רעב כבר 43 ימים במאבק על חירותו וכבודו כאדם". בהודעה נמסר, כי "ח'דר עדנאן, בן 34 מעראבה שליד ג'נין, שנעצר ב- 17/12/11, שובת רעב מהיום השני למעצרו, במחאה על עצם המעצר, נסיבותיו ויחס החוקרים כלפיו. מאז, במשך 43 ימים, אינו אוכל ושותה מים בלבד" וכי "מצבו הרפואי מוגדר כמצב מסכן חיים".

כמו כן, מפרט ארגון רופאים לזכויות אדם את תלונותיו של ח'דר עדנאן על היחס המשפיל והפוגע, הכולל אלימות, אותו חווה במעצרו ובחקירותיו בשב"כ ואת טענתו לפיה נמנעה ממנו האפשרות להתפלל. ארגון רופאים לזכויות אינו מוסר כל פרטים נוספים אודות ח'דר עדנאן, שיוכו הארגוני, החשדות של מערכת הביטחון הישראלית כלפיו ומעורבותו בטרור.[1]

ארגון בצלם נמנע מלציין את היות עדנאן בכיר בג'יהאד האסלאמי ומעורבתו בטרור

ארגון בצלם קרא בהודעה רשמית שפרסם (11.2.12) "לשחרר לאלתר את העציר המנהלי השובת רעב או להעמידו לדין." בהודעה רשמית שפרסם הארגון נמסר כדלהלן:

"בצלם פנה ב-9.2.12 לשר לענייני מודיעין וסגן ראש הממשלה דן מרידור בדרישה דחופה לשחרר לאלתר את העציר המנהלי ח'דר עדנאן, השובת רעב כבר 54 יום, או להעמידו לדין.

על פי דיווחים של ארגון "רופאים לזכויות אדם – ישראל" וכלי תקשורת בישראל ובעולם, ח'דר עדנאן, בן 34, תושב עראבה שליד ג'נין, נעצר ב-17 לדצמבר ומוחזק מאז במעצר מנהלי. הוא החל לשבות רעב יום לאחר מעצרו, מאז ה-18 לדצמבר, כך שהוא שובת רעב זה 54 יום. מהארגון "רופאים לזכויות אדם – ישראל" נמסר כי "מצבו הרפואי מוגדר כמסכן חיים". עדנאן שובת רעב במחאה על מעצרו המנהלי ועל האופן שבו נעצר ונחקר.

בשל העובדה שעדנאן עצור מנהלית, הוא אינו יודע מהן הראיות הקיימות נגדו ואין לו כל אפשרות להתגונן מפני ההאשמות נגדו. על-פי המשפט הבינלאומי, ניתן לעצור אנשים במעצר מנהלי רק במקרים חריגים ביותר, כאמצעי אחרון שנועד למניעת סכנה שלא ניתן לסכלה באמצעים פחות פוגעניים. השימוש שעושה ישראלי במעצר מנהלי עומד בסתירה להגבלות אלה. במכתבו ביקש בצלם מהשר מרידור לעשות כל שביכולתו "להבטיח את שלומו ובריאותו של ח'דר עדנאן ולמנוע ממנו וממשפחתו טרגדיה מיותרת".

גם ארגון בצלם אינו מוסר כל פרטים נוספים אודות ח'דר עדנאן, שיוכו הארגוני, החשדות של מערכת הביטחון הישראלית כלפיו ומעורבתו בטרור.[2]

ארגון אמנסטי מגדיר את עדנאן "פעיל פלסטיני"

ארגון אמנסטי פרסם (17.2.12) הודעה רשמית, שכותרתה: "ישראל: שימי קץ לשימוש במעצר מנהלי". הודעת אמנסטי מכנה את ח'דר עדנאן "פעיל פלסטיני" (Palestinian activist), ולאחר סיקור מעצרו ושביתת הרעב, קורא הארגון לציבור "לנקוט פעולה", וכך נכתב בעניין זה:

"נקוט פעולה – תמוך במחאת הפעיל הפלסטיני ח'דר עדנאן כדי שזכויות האדם של פלסטינים הנתונים במעצר בישראל יכובדו. דרוש משר הביטחון של ישראל:

  • לשחרר מיידית את ח'דר עדנאן ופלסטינים נוספים המוחזקים במעצר מנהלי, או להגיש מיידית נגדם כתב אישום ולהעמידם לדין על בסיס האשמות פליליות המקובלות בינלאומית ובאופן התואם במלואו את אמות המידה הבינלאומיות של משפט הוגן.
  • לשים קץ לשימוש במעצר מנהלי, אשר מפר את הזכות למשפט צדק.
  • להבטיח שהעצורים מקבלים יחס הומאני בעל עת, וכי עצורים אינם נענשים על החלטתם לשבות רעב".[3]

ארגון HRW מציין את היותו של עדנאן פעיל בג'יהאד, אך נמנע מלפרט את בכירותו בארגון ואת מעורבותו בטרור

ארגון Human Rights Watch פרסם (11.2.12) הודעה רשמית שכותרתה "ישראל: חייו של שובת רעב בסכנה. הגישו כתב אישום או שחרור את העצור שובת הרעב זה השבוע השמיני ברציפות". הארגון מכנה את מעצרו המנהלי של ח'דר עדנאן בידי ישראל "בלתי חוקי" (unlawful),  אך בניגוד לארגון בצלם, לארגון רופאים לזכויות אדם ולארגון אמנסטי, הוא מתייחס לשאלת שיוכו הארגוני והחשדות האפשריים נגדו בהתבסס על גרסת בני משפחתו של ח'דר עדנאן, כמובא להלן:

"אחותו ואשתו של עדנאן מסרו ל-HRW, כי הכוחות הישראליים עצרו אותו ב-17 בדצמבר (2011) בשעה 03:30 לפנות בוקר בביתם ב(ישוב) עראבה, הסמוך לג'נין בצפון הגדה המערבית. הן ציינו, כי החיילים לא עדכנו את המשפחה בנודע לסיבת המעצר. אשתו, רנדה, סיפרה שהוא נעצר בעבר תשע פעמים, בפעם הראשונה בשנת 1999, לעיתים בצו מעצר מנהלי, וכי הוא הורשע ונדון למאסר בבתי משפט צבאיים בגין פעילות מטעם הג'יהאד האסלאמי, ארגון ששלטונות ישראל אסרו את קיומו.

"ארגון HRW גינה את ההתקפות שבוצעו בידי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי נגד אזרחים ישראלים והגדיר אותם פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. ואולם, ישראל לא טענה כי עדנאן השתתף בפיגועים אלה או הגישה נגדו כתב אישום על פשע כלשהו אחר, מסר עורך הדין שלו, והיא מחזיקה אותו (במעצר מנהלי) בהתבסס על ראיות חשאיות שהוא ועורך דינו אינם מורשים לעיין בהן או לנסות להפריכן. עורך הדין של עדנאן אמר כי הטענה היחידה נגדו עלתה כאשר עדנאן נשאל לאחר מעצרו באשר להשתתפותו בטקס סיום שנה בגן ילדים, אשר לכאורה ממומן על ידי הג'יהאד האסלאמי".[4]

ארגון הג'יהאד האסלאמי מפרט את תפקידיו של עדנאן בארגון והחשדות נגדו

ארגון הג'יהאד האסלאמי אינו מסתיר ואף חוזר ומדגיש בהודעותיו הרשמיות, אשר זמינות בפני ארגוני זכויות האדם, את עובדת היותו של ח'דר עדנאן נמנה על דרג ההנהגה של הארגון. בשנת 2005 הוא הוגדר כדובר של תנועת הג'יהאד האסלאמי. באתר הרשמי של הארגון מפורטים האידיאולוגיה והיעדים של הג'יהאד האסלאמי, ולהלן ציטוט קטעים נבחרים בנושא זה:

"הקמת תנועת הג'יהאד האסלאמי בפלסטין היוותה שלב חשוב בהיסטוריה הפלסטינית המודרנית, שכן התנועה קראה להשבה ולחידוש של תפקידם החלוצי של האסלאמיסטים במאבק הפלסטיני באמצעות הג'יהאד המזוין נגד הכיבוש הציוני של פלסטין… תנועת הג'יהאד האסלאמי בפלסטין הציגה את דרך הג'יהאד וההתנגדות כדרך יחידה להשגת חירות, עצמאות, אחדות והתעוררות, והציגה את סוגית הג'יהאד כסוגיה מרכזית בכל אסטרטגיה אסלאמית בפלסטין… כדי להשיב את אדמת האסלאם הגזולה.

"תנועת הג'יהאד האסלאמי גיבשה את עמדתה ואת דרך פעולתה בהתאם לתפיסה הדתית האסלאמית הרואה בדרך הג'יהאד ובמאבק בזירה הפלסטינית מצוות עשה המוטלת על כל מוסלמי בתגובה לתוקפנות… פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי בפלסטין, הדגישו תמיד את דרך הג'יהאד וההתנגדות בהתמודדות עם הכיבוש הציוני של פלסטין… משום שהוא אינו מבין אלא את דרך הכוח והג'יהאד המקודש".[5]

בארבע השנים הראשונות של אינתיפאדת אל-אקצה ביצע ארגון הג'יהאד האסלאמי מאות רבות של פעולות טרור ולחימה נגד כוחות צה"ל ואזרחים ישראלים. על פי נתוני מחקר פלסטיני, ארגון הג'יהאד האסלאמי היה אחראי בלעדית לרציחתם, כולל בפיגועי התאבדות רבים, של 118 ישראלים ולפציעתם של 759 נוספים. בנוסף, נטל הארגון חלק בפיגועי טרור משותפים עם ארגוני טרור פלסטיניים אחרים בהם נהרגו ונפצעו ישראלים רבים.

ארגון הג'יהאד האסלאמי המשיך בפיגועים (כולל בפיגועי התאבדות) ובניסיונות פיגוע גם בשנים 2005 – 2011. ב-19 בפברואר 2007 סוכל פיגוע התאבדות בתל אביב שתוכנן על ידי ארגון הג'יהאד האסלאמי באזור ג'נין. החשוד, עומאר אבו-רוב, פעיל ג'יהאד אסלאמי מאזור ג'נין, נעצר והוביל את החוקרים למטען חבלה שהוטמן בפח אשפה במרכז ראשון לציון.

בשנת 2006 ביצע ארגון הג'יהאד האסלאמי שני פיגועי התאבדות בתל אביב בהם נרצחו 11 אזרחים ישראלים. בינואר 2007 ביצע ארגון הג'יהאד האסלאמי פיגוע התאבדות באילת בו נרצחו שלושה ישראל. עיתון הארץ דיווח (20.2.07) על רקע סיכול פיגוע ההתאבדות בתל אביב, כדלהלן: "ראש השב"כ, יובל דיסקין, מסר באחרונה כי בשנה שעברה נעצרו יותר מאלף פעילי ג'יהאד מהגדה, בהם 96 עצורים שהוגדרו בידי השב"כ "מחבלים מתאבדים פוטנציאליים". דיסקין אמר כי איום הטרור הנשקף מרשת הג'יהאד בצפון השומרון נותר גבוה וכי הארגון מוכיח יכולת שיקום מהירה, חרף העובדה שרבים מבכיריו נעצרו או נהרגו בידי צה"ל והשב"כ".[6]

על פי הודעה רשמית של הארגון בשנת 2011 נהרגו 29 פעילים של הזרוע הצבאית, ששיגרה מרצועת עזה 226 רקטות (כולל 59 מסוג גראד) לעבר ישובים ויעדים ישראליים.[7]

על פי אתרי האינטרנט של הג'יהאד האסלאמי ומקורות פלסטיניים וערביים נוספים עולה, כי ח'דר עדנאן היה עצור בשנת 1999 למשך מספר חודשים בידי כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית.[8] בחודשי הסתיו של שנת 2010 נעצר עדנאן פעם נוספת על ידי מנגנון המודיעין הכללי של הרשות הפלסטינית, שהה במעצר במשך כשבועיים ושוחרר ב-10 באוקטובר. אתר הג'יהאד האסלאמי מסר כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית האשימו את ח'דר עדנאן בהקמת "תאים צבאיים". ח'דר עדנאן זכה בהודעת הג'יהאד האסלאמי לתארים הבאים: "האח", "לוחם הג'יהאד", "המפקד", "מר ח'דר עדנאן".[9] בינואר 2011 נעצר עדנאן למשך מספר שעות בידי המודיעין הכללי.[10]

ח'דר עדנאן מתבטא בזכות הג'יהאד והמאבק המזוין נגד ישראל

במהלך השנים האחרונות ח'דר עדנאן התייחס מספר פעמים בהתבטאויות פומביות לחשיבות הג'יהאד והמאבק המזוין נגד ישראל ונגד מעצרם של המוג'אהידון בידי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. להלן עיקרי עמדותיו כפי שלוקטו בראיונות לתקשורת:

"הכובש אינו מבין אלא את שפת הכוח, הג'יהאד והמאבק לאחר שנכשלה אופציית ההסדר", "על השופטים (הפלסטינים) להימנע מהעמדה לדין של המוג'אהידון", "העמדה לדין של המוג'אהידון היא אות קין על מצח של מי שעושה כן", "הרדיפה הביטחונית בגדה וההעמדה לדין של המוג'אהידון (המערבית) צריכות להגיע לקיצן, הם צריכים להיות משוחררים ויש להחזיר את העדיפות למאבק בכיבוש", "הצעירים הפלסטינים צריכים לחזור למאבק ולהסלים את המאבק בגדה וברצועה", "כל ארגוני ההתנגדות צריכים לשים את האצבע על ההדק ולא לתמוך בהפסקת האש".[11]

רקע אפשרי למעצרו המנהלי של ח'דר עדנאן

החשדות הביטחוניות נגד ח'דר עדנאן לא פורסמו באופן רשמי וגלוי על ידי מערכת הביטחון הישראלית. עם זאת, סמוך למעצרו הודיע שירות הביטחון הכללי (השב"כ) על חשיפת מפקדת הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני באזור ג'נין, שעסקה בין היתר בהכנות לקראת ביצוע פיגועי טרור. ח'דר עדנאן נמנה כאמור על הנהגת הג'יהאד האסלאמי באזור ג'נין, וסביר שהוא קשור להתארגנות זו. בהודעת השב"כ נמסר כדלהלן:

"בפעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי וצה"ל, נעצרו בחודשים האחרונים, בגזרת ג'נין עשרה פעילים של 'הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני' (גא"פ) המעורבים בפעילות טרור. בעקבות חקירתם בשב"כ נחשפה מפקדה אזורית של הגא"פ, שעמדה בקשר עם מפקדת הארגון בסוריה וקבלה סכומי כסף גדולים, שנועדו למימון הפעילות, לרבות לרכישת אמל"ח ולייצורו.

"בנוסף על קשריה בחו"ל, עמדה המפקדה גם בקשרים עם גורמי הארגון ברצועת עזה וכן עם אגודת 'נשמת ירושלים' (אגודת גא"פ הפועלת להעברת קצבאות ומשכורות לפעילים משוחררים ולמשפחות עצורים – הוצאה מחוץ לחוק). זאת, לטובת קבלת כספים והעברתם לפעילי גא"פ נוספים.

"במקביל, עסקה המפקדה בהכוונת פעילות צבאית, במסגרתה הורכבה חוליה צבאית, שתכננה לבצע פיגועים נגד חיילי צה"ל, פיגועי ירי לעבר התנחלויות, וכן פיגוע חטיפה ומיקוח. חברי החוליה היו מעורבים גם בפעילות של הפרות סדר לעבר כוחות צה"ל בגזרה, ופעלו לייצור מטענים וחומרי נפץ.

"המפקדה הייתה מעורבת גם בפעילות סטודנטיאלית ארגונית באוניברסיטאות, שכללה גיוס פעילים ותעמולה. יצוין, כי במסגרת החקירות נתפסו ק"ג אשלגן לייצור מטענים, רובה קלאצ'ניקוב, מחסנית, כ-150 כדורי רובה ו-2,050 ש"ח שעלו ככספי טרור.

"כנגד העצורים הוגשו כתבי אישום, במהלך דצמבר 2011 (הערה: החודש בו נעצר ח'דר עדנאן), בבית המשפט הצבאי בסאלם, בין היתר, בעברות של חברות ופעילות בהתאחדות בלתי מותרת, הכנסת כספי אויב לאזור, מגע עם האויב, החזקת אמל"ח, קשירת קשר לסחר בציוד מלחמתי ועוד".[12]

תחילת דרכו של ח'דר עדנאן בפעילות טרור במסגרת הג'יהאד האסלאמי

מרכז המידע למודיעין ולטרור פרסם לפני מספר שנים סקירת מודיעין המפרטת בין היתר על השתלבותו של ח'דר עדנאן בפעילות טרור במסגרת הג'יהאד האסלאמי ואת היותו יעד של מנגנון הביטחון המסכל הפלסטיני, שראה בו איום ביטחוני גם עבור הרשות הפלסטינית. מצורפים כאן קטעים הרלוונטיים בסקירה זו העוסקים בח'דר עדנאן:[13]

"להלן עיקרי דו"ח אודות 'הג'מאעה האסלאמית', תנועת הסטודנטים של 'הג'יהאד האסלאמי בפלסטין' באוניברסיטת ביר זית (עם השלמות מדו"חות נוספים). ה-דו"ח נכתב על ידי הלאל עבד אלחק, מנהל משרד "הביטחון המסכל" בביר זית (18.9.2000) ערב פרוץ העימות הנוכחי:

"גוש 'הג'מאעה האסלאמית' באוניברסיטה נוסד ב-1996. מדובר בגוש הדוגל ברעיונות ובעקרונות של הג'יהאד האסלאמי בפלסטין". הגוש נוסד על ידי ח'צ'ר עדנאן מוסא מהכפר עראבה (אזור ג'נין), אשר החל לימודיו באוניברסיטה כשבידו המלצה וסיוע חומרי לייסוד "הג'מאעה" (ראה להלן).

  1. בראשית צעדיה היוותה "הג'מאעה האסלאמית" קבוצה קטנה של כ-25 סטודנטים, רובם מכפרי צפון השומרון, שעמדה בקשר עם ה-"גוש האסלאמי" באוניברסיטה. בשנת 1999 התגלו חילוקי דעות בין שני הגופים הללו. משהניסיונות למזג ביניהם עלו בתוהו, הקימו שניהם קואליציה בשם "גוש התחייה", שזכתה בבחירות באותה שנה. בבחירות הללו זכתה "הג'מאעה" ב-89 קולות, שהיה השיעור הגבוה ביותר מאז הקמתה. מאז שנת 1999 "הגוש האסלאמי" שולט במועצת הסטודנטים של האוניברסיטה בתמיכת "הג'מאעה האסלאמית".
  2. פעילי "הג'מאעה האסלאמית", ובפרט הבכירים שבהם, מעדיפים להתגורר בצוותא. מקומות מגוריהם בעיירה ביר זית נתונים לפיקוחה של "הג'מאעה". בראש "הג'מאעה האסלאמית" עומד "אמיר". בשנת 2000 עמד בראשה ח'צ'ר עדנאן מוסא מעראבה, שלמד בפקולטה למדעים (הערה: מאוחר יותר עבר לפעילות מבצעית ב"ג'יהאד האסלאמי"). שני עוזריו היו ח'צ'ר רדאדה (היה עצור בידי ישראל) ועאמר עבד אלקאדר אלשריעי, בעליו של משרד "אלבדר" למחשבים ברמאללה.
  3. "הג'מאעה האסלאמית" באוניברסיטת ביר זית אינה מקבלת החלטה כלשהי ללא התייעצות עם שני גורמים המהווים עבורה את מקור הסמכות: שייח' עבד אלחכים מסאלמה מסנג'ל (שבגזרת רמאללה) וסניף "הג'מאעה האסלאמית" באוניברסיטת אלנג'אח בשכם. שייח' עבד אלחכים מסאלמה מעביר גם ל"ג'מאעה" סיוע כספי ולרשותו עומד משרד תיירות ונסיעות ברמאללה, בסמוך ל"בנק אלארדן" (הערה: כיום הוא משמש כראש "הג'יהאד האסלאמי" באזור רמאללה ומבוקש על ידי כוחות הביטחון הישראלים בגין פעילותו המבצעית).
  4. בדו"ח אחר של "הביטחון המסכל" (ספטמבר 2000) נמסר כי "הג'מאעה האסלאמית" מקבלת תמיכה כספית משורה של מוסדות ברמאללה: משרד "אלבדר" למחשבים בבניין "אלבכרי"; בית המסחר של אבו אלקסאם לתיקון טלפונים בבניין משרדים רב קומות; אחמד נצר, בעליה של חנות ספרים בבניין "אלבכרי" וממשרד לתיירות ולנסיעות של שייח' עבד אלחכים מסלמה. בתי העסק הללו, נמנים על ההנהגה המקומית של "הג'האד האסלאמי" ברמאללה.
  5. גילויי הדעת אשר מוציאה "הג'מאעה" באוניברסיטה נכתבים בדרך כלל במעונו של ח'צ'ר, ראש הסניף באוניברסיטה. כמו כן, "הג'מאעה" מפיצה את ביטאון "הג'מאעה האסלאמית", את העיתון "אלאסתקלאל" השייך ל"ג'יהאד האסלאמי" ועלונים העוסקים בפתחי שקאקי (ראש תנועת "הג'יהאד האסלאמי בפלסטין" שנהרג באוקטובר 95'). כל אלו מוצאים לאור על ידי "הג'יהאד האסלאמי" מחוץ לכותלי האוניברסיטה. דו"חות של "הביטחון המסכל" הצביעו על כך שביטאון "הג'מאעה האסלאמית", המטיף בזכות ה-"אסתשהאד" (מות קדושים למען אללה) וההתנגדות להסכמי אוסלו, מופץ על ידי סטודנטים מאוניברסיטת ביר זית בבתי ספר תיכוניים וחטיבות הביניים במטרה לגייסם ל"ג'יהאד האסלאמי".
  6. בנוסף, בין הביטאונים היוצאים לאור על ידי "הג'יהאד האסלאמי", מוזכר גם שמו של ביטאון החמאס "פלסטין אלמסלמה", כתובתו באינטרנט, הדואר האלקטרוני שלו ותיבת הדואר שלו בלונדון.

ח'צ'ר עדנאן מחמד מוסא, מייסד תא "הג'מאעה האסלאמית" באוניברסיטת ביר זית: מפעילות סטודנטיאלית לפעילות טרוריסטית בשורות "הג'האד האסלאמי" בפלסטין

בדצמבר 2002 נעצר ח'צ'ר עדנאן מחמד מוסא על ידי כוחות הביטחון הישראלים בשל פעילותו המבצעית בשורות תנועת "הג'האד האסלאמי בפלסטין". ח'צ'ר עדנאן מוסא היה מוכר היטב ל"ביטחון המסכל" הפלסטיני אשר עקב אחריו מקרוב במשך שנים בעת לימודיו באוניברסיטה. להלן כמה קטעים מתיק "הביטחון המסכל" אודותיו, שנמצא בין מסמכי השלל.

עיקרי הפרטים האישיים על ח'צ'ר עדנאן מוסא: יליד 1978, מוסלמי, שייך ל"ג'יהאד האסלאמי", נציג "הג'מאעה האסלאמית" באוניברסיטה. יליד עראבה שבאזור ג'נין, מתגורר בביר זית בשל לימודיו באוניברסיטה, סטודנט שנה ג' המתמחה במדעים/כלכלה. מתמטית. קיצוני מאוד. תקף פעמים רבות את מנגנוני הביטחון הפלסטינים והישראלים, כאשר בראייתו אין הבדל ביניהם.

בשנים 1998-2001 דיווח "הביטחון המסכל" באופן שוטף על פעילותו של ח'צ'ר עדנאן מוסא, "אמיר הג'מאעה האסלאמית" באוניברסיטה. להלן כמה מהדיווחים הללו:

  1. ח'צ'ר עדנאן מוסא נעצר לאחר שהסית במהלך עצרת נגד מנגנוני הביטחון והאשים אותם ב"שותפות לפשע". הדבר הניע משתתפים בעצרת לצעוק בקולי קולות נגד "הביטחון המסכל" ומפקדיו. בגילוי דעת שהפיץ ח'צ'ר בשם "הג'מאעה האסלאמית", הוא טען כי מנגנוני הביטחון הישראליים והערפאתיים עושים כל מאמץ "לחסל את מפעל הג'יהאד" ואת הנוטלים בו חלק, "הרשות הפלסטינית" ומנגנוני הביטחון שלה הואשמו בכך שהם רודפים אחר אלו אשר הרגו יהודים (על פי הניסוח המקורי: הרגו את "צאצאי הקופים והחזירים" שהוא כינוי גנאי אסלאמי ליהודים) ועל כך הם יענשו (12.9.98).
  2. מקור של "הביטחון המסכל" נועד עם ח'צ'ר ברחבה שליד הפקולטה להנדסה. ח'צ'ר דיווח לו על תקרית שארעה בכלא מגידו ועל מועד שחרורו של ח'צ'ר רדאדה, פעיל "הג'האד האסלאמי". ח'צ'ר ציין כי "הג'יהאד האסלאמי" מייצג חמישית מהעצורים בכלא וזכותו לתבוע שיפור תנאים במסגרת הייצוג של העצורים (8.2.2000).
  3. מקור של "הביטחון המסכל" נועד עם ח'צ'ר לשיחה בארבע עיניים. המקור דיווח לו על מעצרו על ידי "הרשות" באומרו כי הוא מואשם בהקמת חוליה ביריחו השייכת ל"ג'יהאד האסלאמי", שחבריה השליכו בקבוק מטלוטוב על מכונית ישראלית כפי שביקש ממנו ח'צ'ר. ח'צ'ר ביקש ממנו להנמיך את קולו, שיבח אותו על שהחזיק מעמד בחקירה, והורה לו להקים חוליה חדשה שתפעל ביריחו בחשאיות מוחלטת (7.6.2000).
  4. ח'צ'ר, מנהיג "הג'מאעה האסלאמית", השתחרר מבית הכלא הישראלי לאחר ששהה כארבעה חודשים במעצר מנהלי. לפי שעה אין לו מקום מגורים קבוע. הוא לן אצל כמה מהסטודנטים שלו, מרבית הזמן בעראבה שבאזור ג'נין (28.11.2001)".[14]

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

 


[1]http://www.phr.org.il/default.asp?PageID=41&ItemID=1230

[2]http://www.btselem.org/hebrew/administrative_detention/20120209_letter_to_meridor_regarding_khader_adnan  http://www.btselem.org/hebrew/administrative_detention/20120201_sharp_rise_in_administrative_detention

[3]http://www.amnesty.org/en/appeals-for-action-Israel-End-use-of-administrative-detention%20

[4]http://www.hrw.org/news/2012/02/11/israel-hunger-striker-s-life-risk

[5]http://www.saraya.ps/index.php?act=AboutUs

[6]http://www.haaretz.co.il/misc/1.1388031

[7]http://www.saraya.ps/index.php?act=Show&id=17007

[8]http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:37iSP-Vrx6IJ:www.shaat.com/forum/showthread.php

[9]http://www.saraya.ps/index.php?act=Show&id=7203

[10]http://www.saraya.ps/index.php?act=Show&id=8711

[11][11]http://www.saraya.ps/index.php?act=Show&id=10553  http://www.saraya.ps/index.php?act=Show&id=9636  http://ajnad-news.com/ar/DataFiles/Contents/Files/pdf/tamam2.pdf  http://www.inbaa.com/modules.php?name=News&file=article&sid=11375   http://www.alarabnews.com/show2.asp?NewId=16816&PageID=26&PartID=1   http://www.tahady.com/vb/showthread.php?t=1629

[12]http://www.shabak.gov.il/publications/publications/Pages/shotef190112.aspx

[13]http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/html/final/sp/sib3_10_03/c.htm

[14]http://www.terrorism-info.org.il/malam_multimedia/Hebrew/AUTHORITY/PDF/oct_03.pdf