עבור לתוכן העמוד
Menu

מה יחליף את האידיאולוגיה הפאן-ערבית בסוריה?

נשיא סוריה, בשאר אלאסד, פרסם אתמול את השינויים בחוקת המדינה שעל בסיסם יערכו הבחירות הבאות. לא בטוח שיתקיימו בחירות, קרוב לוודאי שלא, וגם השינויים שמציע אסד לא יהפכו את סוריה ל"מופת לדמוקרטיה" כפי שהתעמולה הסורית מציגה זאת. אבל בכל זאת יש לשים לב לשינוי מהותי: מפלגת הבעת', שהייתה הבסיס למבנה החוקתי של סוריה במשך עשרות שנים, תאבד את מעמדה. […]

נשיא סוריה, בשאר אלאסד, פרסם אתמול את השינויים בחוקת המדינה שעל בסיסם יערכו הבחירות הבאות. לא בטוח שיתקיימו בחירות, קרוב לוודאי שלא, וגם השינויים שמציע אסד לא יהפכו את סוריה ל"מופת לדמוקרטיה" כפי שהתעמולה הסורית מציגה זאת. אבל בכל זאת יש לשים לב לשינוי מהותי: מפלגת הבעת', שהייתה הבסיס למבנה החוקתי של סוריה במשך עשרות שנים, תאבד את מעמדה. הדבר חורג הרבה מעבר לגבולותיה של סוריה ופירושו שהאידיאולוגיה הפאן-ערבית שהדריכה את סוריה פשטה את הרגל. באמצעות האידיאולוגיה הפאן-ערבית ניסה המיעוט העלאווי לתת לגיטימציה לרודנות שכפה על המדינה.

השאלה היא מה יחליף את האידיאולוגיה הפאן-ערבית? ישנן שתי אפשרויות: פאן-אסלאם, כפי שהדבר מגולם באידיאולוגיית הח'ליפות של תנועות האסלאם הפוליטיות למיניהן, ובראשן האחים המוסלמים, או התפלגות סוריה לעדותיה. ההבדל החשוב ביותר בין הלבנט – סוריה, לבנון ועיראק – לבין צפון אפריקה, ובעיקר לוב, הוא שבעוד הלבנט מאופיין בחלוקה לדתות ולעדות, צפון אפריקה מאופיינת בחלוקה לשבטים. גם בלבנט כוחם של השבטים גדול, אבל ההיסטוריה העקובה מדם של הדתות והעדות חיזקו בתוכם את הלכידות הפנימית, ולבנון למשל מאופיינת בחוקה המגדירה במדויק את החלוקה לעדות.

לפיכך, על ישראל שלא למהר ולקבוע מסמרות לגבי עתידו של אסד או במי עליה לתמוך במאבק הפנימי בסוריה. הבעיה העיקרית היא שבשלב הזה ארה"ב, בגלל מדיניות ההתקרבות לאסלאם של הנשיא אובמה, תומכת דווקא באחים המוסלמים, והיא מפעילה לצורך הגשמת מדיניות זאת את טורקיה וקטאר. יש למצוא דרך לשכנע את וושינגטון לגוון את קווי מדיניותה ולא לזנוח את האופציה של משטר עתידי בסוריה שיאפיין את החלוקה לעדות או את פיצולה של סוריה על פי עדותיה. החלפת הפאן-ערביות בפאן-אסלאם עשויה להתברר כמקח טעות.

תגובות

1. אביב המיעוטים?
עומר גנדלר ירושלים (19/02/2012 20:11:47)