עבור לתוכן העמוד
Menu

מלחמת ההישרדות של העלאווים

היומון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" פירסם בשבוע שעבר מאמר של פרשן ירדני שהציג שאלה חשובה: כיצד קרה שבשאר אסד עדיין בשלטון לאחר כמעט שנה של מהומות נגד משטרו, בעוד מקביליו במצרים ובתוניסיה הודחו בתוך שבועות ספורים? לטענת הפרשן, ההבדל המשמעותי נעוץ בכך שבדרגי הקצונה בצבא הסורי יש עלאווים רבים מאותה קבוצת מיעוט של משפחת אסד. ברור, […]

היומון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" פירסם בשבוע שעבר מאמר של פרשן ירדני שהציג שאלה חשובה: כיצד קרה שבשאר אסד עדיין בשלטון לאחר כמעט שנה של מהומות נגד משטרו, בעוד מקביליו במצרים ובתוניסיה הודחו בתוך שבועות ספורים?

לטענת הפרשן, ההבדל המשמעותי נעוץ בכך שבדרגי הקצונה בצבא הסורי יש עלאווים רבים מאותה קבוצת מיעוט של משפחת אסד. ברור, אם כן, שקצינים אלה חשים שהם נלחמים לא רק על הישרדות אסד, אלא על עתיד העלאווים בסוריה.

מי הם העלאווים ומדוע הם חשים שעתידם בסכנה? מדובר במיעוט קטן, המהווה כ-12 אחוזים מהאוכלוסייה. זאת בהשוואה למוסלמים הסונים שמהווים כ-75 אחוזים מהאוכלוסייה. כיוון שהתפיסה הדתית שלהם מעניקה חשיבות לעלי, הח'ליף הרביעי של האסלאם, יש שטועים לחשוב שמדובר בענף לגיטימי של האסלאם. אך לעלאווים יש ספר קדוש משלהם, נוסף על הקוראן, שאינו משותף לשאר המוסלמים.

אמונת העלאווים מבוססת על הערצה לשילוש של דמויות כמו-אלוהיות: הנביא מוחמד, עלי, וסלמאן אל-פאריסי, פרסי-נוצרי שהתאסלם והכיר את מוחמד בעיר מדינה. אף שבשנות ה-70 הכריז עליהם המנהיג השיעי בלבנון, אימאם מוסא סאדר, כמוסלמים, מאות שנים ראו מנהיגי דת סונים בעלאווים כופרים. כשהשלטון העות'מאני בסוריה הוחלף במנדט צרפתי, העלאווים קיבלו הזדמנות לשפר את מעמדם. הם תמכו במנדט וכתוצאה מכך גויסו לשורות הצבא הסורי עם מיעוטים אחרים כמו הדרוזים. לאחר שסוריה זכתה לעצמאות, הקצינים העלאווים גייסו את אחיהם במספרים גבוהים.

ב-30 השנים האחרונות פעלה ערב הסעודית להפיץ את האסלאם הווהאבי בעולם המוסלמי הסוני תוך שימוש ברשתות של האחים המוסלמים. התנועה הסלפית, שהתפשטה כתוצאה מכך, עוינת את העלאווים אף יותר מהסונה המסורתית. המנהיגים הוואהבים ראו בעצמם גורם שיטהר את האסלאם מהשפעות פוליתיאיסטיות, כמו סגידה לאנשי דת שעברו מן העולם. לדידם, האמונה העלאווית נחשבת כסטייה מהאסלאם. ואכן, המופתי הגדול של ערב הסעודית בשנות ה-90, השייח' אבן באז, כינה את מפלגת הבעת' "מפלגת השטן".

התחזקות תנועות איסלאמיסטיות בעשורים האחרונים העמיקה את הפער בין הסונים לעלאווים. העובדה שסוריה שימשה בסיס למתנדבים סונים שהסתננו לעיראק כדי להילחם בכוחות האמריקניים, הובילה להישארות גורמים קיצוניים בסוריה.

לאחרונה כינה השייח' יוסוף קרדאווי, המנהיג הרוחני של ארגון האחים המוסלמים, את ממשלת אסד "משטר של כופרים". השייח' עדנאן אל-ערור, מנהיג סוני מסוריה, הופיע ברשת הטלוויזיה הסעודית בחודש יוני והתייחס לעלאווים שהתנגדו להתקוממות נגד השלטון: "אני נשבע בשם אללה, אנחנו נכתוש אותם במטחנות ונהפוך את בשרם מאכל לכלבים". בהתחשב בדברים הללו אפשר להבין מדוע ההתקוממות בסוריה היא גם מלחמת הישרדות עבור המיעוט העלאווי, ומדוע הצבא הסורי וקציניו העלאווים נחושים להמשיך להילחם בכל מחיר, גם אם משמעות הדבר היא ביצוע מעשי טבח נוראים.

המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג

תגובות
1. מדהים כמה המציאות פשוטה והעולם בוחר בפנטזיה
עופר קריית אונו (16/01/2012 12:16:45)
2. שילטון המיעוט העלאוי
אלי ויטנברג חדרה (17/01/2012 13:02:27)
3. בסופו של דבר, אלו תחרויות של גנוטיפים על משאבים, ומרחב מחיה
דודי רותם (20/01/2012 00:13:25)