עבור לתוכן העמוד
Menu

עבדאללה, מלך ירדן, מבקר ברמאללה

ביקורו של עבדאללה מלך ירדן ברמאללה הוא בבחינת מחווה דרמטית שנועדה לומר לאבו מאזן כי במדיניותו הפלסטינית הוא חייב להתחשב גם באינטרסים של מדינות ערב ובמצוקותיהן. המלך עבדאללה נאלץ להתמודד מול אי השקט בירדן והוא נתן ביטוי למצוקותיו בהאשמות ההולכות ומחריפות נגד ישראל בטענה כי, מנקודת מבטו, סירובה להיכנס למשא ומתן עם הפלסטינים מסכן את היציבות בממלכתו. […]

ביקורו של עבדאללה מלך ירדן ברמאללה הוא בבחינת מחווה דרמטית שנועדה לומר לאבו מאזן כי במדיניותו הפלסטינית הוא חייב להתחשב גם באינטרסים של מדינות ערב ובמצוקותיהן. המלך עבדאללה נאלץ להתמודד מול אי השקט בירדן והוא נתן ביטוי למצוקותיו בהאשמות ההולכות ומחריפות נגד ישראל בטענה כי, מנקודת מבטו, סירובה להיכנס למשא ומתן עם הפלסטינים מסכן את היציבות בממלכתו. מכיוון שאינו יכול להטיח האשמות גלויות בפלסטינים, בגלל הרגישויות בירדן, הוא מאזן את התקפותיו על ישראל בשיגור מסר דרמטי כלפי הפלסטינים, שתוכנו אחד: חיזרו למשא ומתן עם ישראל כי הדבר משפיע על ירדן ועל יתר מדינות ערב. הוא מעביר מסרים שליליים לישראל ומעביר מסרים דומים כלפי הפלסטינים, אך באופן חיובי.

הבעיה בירדן כרגע היא שהאתגר ליציבות הממלכה נובע קודם כל מן הפריפריה הבדואית. אתמול למשל פרצו מהומות אלימות בעיר הגבול רמת'א, שהיא אחותה של דרעא, הנמצאת מעבר לגבול הסורי. רמת'א ודרעא מיושבות על ידי אותו שבט בדואי – הזועבים, שחמולת זועבי הישראלית משתרגת ממנה. הבדואים בירדן חושדים בראש הממשלה החדש, עאוון אל-חסאוונה, שמבקש להתקרב אל הפלסטינים על חשבונם. את המדיניות הזאת הם מבקשים לסכל.

חידוש המשא ומתן עם ישראל חיוני עבור ירדן על מנת שלא להוריד מסדר היום את פתרון בעיית הפליטים. התפתחות כזאת עלולה לגרום להתפרצות פלסטינית בירדן עצמה כיוון שהפליטים ירגישו שאין להם פתרון אלא בירדן. הפסקת השיחות עם ישראל וההתרכזות בשאלת הגבולות והביטחון תוך זניחת בעיית הפליטים, נתפסת ברבת עמון כמדיניות המסכנת את יציבות הממלכה.

בנוסף לכך, הצטרפות אש"ף לאונסק"ו יצרה בעיה לגבי ייצוגה של בעיית ירושלים.  עד כה, ירדן ייצגה את ירושלים באונסק"ו, שכן על פי סיכום ישן עם אש"ף, ירדן אמורה לייצג את ירושלים עד להקמת המדינה הפלסטינית. כעת, עם הגשמת המדינה הפלסטינית, ולו על הנייר בלבד, והצטרפות אש"ף לאונסק"ו, מתעוררת השאלה – מי מייצג את ירושלים? המלך ידרוש מאבו מאזן להמשיך בסיכום הישן.

לסיכום, כשם שהמלך עבדאללה דורש מישראל בלשון בוטה לחזור למשא ומתן, הוא יעמיד את אותה הדרישה בפני אבו מאזן, אבל במתק שפתיים ובלשון נעימה.

הבלוג לעיל משקף את דעת הכותב בלבד ואיננו מהווה עמדה רשמית של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג

תגובות
1. פחד מסוריה
אמנון ירושלים (01/12/2011 20:12:16)