עבור לתוכן העמוד
Menu

במזרח התיכון מי שמוחל על כבודו – כבודו אינו מחול

אחת הרעות החולות בעולם ובישראל היא להאשים את ישראל בכל דבר ועניין. זוהי תוצאה של שנים רבות שבהן ישראל מחלה על כבודה ועל מנת לקדם תהליכי שלום הייתה מוכנה להעלים עין "ולהבין" הטחת עלבונות והאשמות נגדה כאילו היא "הבוגר האחראי". התוצאה היא שכיום, למרות שברור לעין כל כי הפלסטינים הקשיחו את עמדותיהם ואינם מוכנים לשום […]

אחת הרעות החולות בעולם ובישראל היא להאשים את ישראל בכל דבר ועניין. זוהי תוצאה של שנים רבות שבהן ישראל מחלה על כבודה ועל מנת לקדם תהליכי שלום הייתה מוכנה להעלים עין "ולהבין" הטחת עלבונות והאשמות נגדה כאילו היא "הבוגר האחראי".

התוצאה היא שכיום, למרות שברור לעין כל כי הפלסטינים הקשיחו את עמדותיהם ואינם מוכנים לשום פשרה, ישראל היא עדיין האשמה. הדוגמא האחרונה היא במאמרו של תומאס פרידמן ב'ניו יורק טיימס', שאף על פי שהוא מודע לכך שההתפתחויות במזרח התיכון הן מחוץ לשליטתה של ישראל, עדיין ישראל היא האשמה במצבה.

הבעיה היא שישראל לא הבינה את כללי המשחק במזרח התיכון. המזרח התיכון איננו מוחל על כבודו, ומי שמוחל על כבודו כבודו אינו מחול. למשל ירדן. כל אימת שרק עולה קצה קצהו של חשד כאילו מישהו בישראל מתכנן להפוך את ירדןלמדינה פלסטינית, מיד מבהיר המלך עבדאללה בכבודו ובעצמו כי עניין זה לא יעלה ולא יעבור ואף אומר כי צבא ירדן מוכן להגן על הממלכה. ראש ממשלת טורקיה, ארדואן, מוכן להתעמת עם כל העולם ובלבד שישראל תתנצל על הרוגי המשט ב'מאבי מרמרה'. הוא גם דורש התנצלות מארמניה על הערה שולית שנשיא ארמניה אמר לתלמידי בית ספר בעניין הר אררט, שהמחלוקת סביבו תיפתר בדורות הבאים.

ישראל לעומת זאת נקלעה לא מעט למשבר הנוכחי בגלל שמחלה על כבודה בהחלטות כנס פתח ה-6, שהתכנס בבית לחם לפני שנתיים. בכנס הזה הוחלט לא פחות מאשר "להשמיד את ישראל במאבק מזויין".[1]

ישראל קראה את ההחלטות האלה והבליגה עליהן. הדבר לא פורש במזרח התיכון שישראל היא "בוגר אחראי", אלא שהיא חדלת פירעון וסופה קרוב. במזרח התיכון לא מבליגים על התבטאויות כאלה.

אין פירוש הדבר שישראל צריכה להתנהג כמו ארדואן, אבל היא יכלה לפחות לדרוש הסברים מאבו מאזן על החלטות ועידת פתח, ולצאת היום למאבק ההסברה שלה על כוונותיה של הרשות הפלסטינית בצורה טובה ומשכנעת הרבה יותר.


[1] https://www.jcpa.org.il/JCPAHeb/Templates/showpage.asp?DBID=1&LNGID=2&TMID=178&FID=202&PID=0&IID=23147

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג