עבור לתוכן העמוד
Menu

שיתוף הפעולה הסודי של איראן עם אלקאעדה נחשף – המשמעויות עבור ישראל

ימים אלו, בהם ארה"ב עומדת לציין עשור למתקפת 9/11, מהווים עיתוי הולם להחלטתה של וושינגטון בשבוע שעבר לחשוף את היחסים הקרובים שבין אל-קאעידה ואיראן. דו"ח הוועדת החקירה של אירועי ה-11 בספטמבר, הזכיר מספר פעמים את שיתוף הפעולה בין השתיים, אך לא סיפק הרבה פרטים מעבר לכך. בדו"ח צויין ש"קיימות ראיות חזקות לכך שאיראן סייעה בהעברה" […]


ימים אלו, בהם ארה"ב עומדת לציין עשור למתקפת 9/11, מהווים עיתוי הולם להחלטתה של וושינגטון בשבוע שעבר לחשוף את היחסים הקרובים שבין אל-קאעידה ואיראן. דו"ח הוועדת החקירה של אירועי ה-11 בספטמבר, הזכיר מספר פעמים את שיתוף הפעולה בין השתיים, אך לא סיפק הרבה פרטים מעבר לכך. בדו"ח צויין ש"קיימות ראיות חזקות לכך שאיראן סייעה בהעברה" של 10 מתוך 19 החוטפים מערב הסעודית למחנות האימונים של אוסמה בין לאדן באפגניסטן. מחברי הדו"ח השאירו את הקשר בין אלקאעדה לאיראן כנושא לא-פתור כשכתבו: "אנו סבורים שהנושא הזה דורש חקירה מעמיקה יותר על ידי ממשלת ארה"ב."

בארה"ב, הרעיון שלאיראן יש קשרים עם אל-קאעידה התקבל בספקנות רבה בקרב חלק מהחוגים העוסקים במדיניות חוץ. חוקרים ופרשנים אלה מקשים לעיתים קרובות: כיצד משטר שיעי מיליטנטי יכול להתגבר על ההבדלים האידיאולוגיים שיש לו עם ארגון סוני קיצוני ולעבוד יחד? הם מצביעים על העובדה שהתפיסה המסורתית של אל-קאעידה איננה רואה בשיעים מוסלמים אמיתיים, אלא כופרים. הם מציינים שסניף אל-קאעידה בעיראק רצח אלפי שיעים בפיגועי התאבדות ואף הרס את מסגדיהם.

מי שהיווה דוגמה מובהקת של הפרשנות הזו הוא פלינט לברט, לשעבר איש מחקר ב-CIA ולאחר מכן איש המועצה לביטחון לאומי. לברט כתב שב-2001 היתה איראן אויבתה של אל-קאעידה והייתה מוכנה לעזור לארה"ב להלחם באוסמה בין לאדן. ברוס ריידל, עמית של לברט מה-CIA, כתב אף הוא ב-2010: "בתמונה הכוללת, העדויות על יחסים עויינים משכנעות הרבה יותר מהעדויות על שיתוף פעולה". קשה היה לחשוב על ברית אמיתית בין איראן לבין אל-קאעידה.

אולם, כאמור ב-28 ביולי, פרסם ממשל אובמה מידע ספיציפי על קשרים הדוקים בין השניים. משרד האוצר של ארה"ב חשף במסמך חדש את קיומה של רשת טרור בת שישה אנשים של אל-קאעידה, שהעומד בראשה מוצב באיראן. הרשת משמשת כ"צינור הזרמה עיקרי"  שבאמצעותו אל קאעידה מעבירה כספים, תמיכה לוגיסטית ואנשי מבצעים ממדינות ערביות במפרץ הפרסי לזירות הלחימה באפגניסטן ופקיסטן.

משרד האוצר האמריקני, שתחום אחריותו כולל איסוף מודיעין על מקורות המימון של הטרור הבינלאומי, הסביר שהרשת שנחשפה עבדה בכפוף להסכם סודי בין אלקאעדה והממשלה האיראנית. ארה"ב הגיעה למסקנה שאיראן שימשה "כנקודת מעבר קריטית" לאלקאעדה ושראש הרשת החל לפעול ב-2005. הוול סטריט ז'ורנל ציין שזו הפעם הראשונה שממשלת ארה"ב הכירה באופן רשמי בקשר בין איראן ואלקאעדה.

קודם לגילוי הזה היה רק מידע חלקי לגבי שיתוף פעולה בין אלקאעדה לאיראן. לדוגמה, עלי מוחמד, פעיל בכיר באלקאעדה, הודה בפני בית משפט פדרלי בניו-יורק באוקטובר 2000 שהוא הפגיש בין בן-לאדן והמפקד הצבאי של חיזבאללה, עימאד מורנייה בסודן. הוא הסביר שאיראן השתמשה בחיזבאללה כדי לספק נשק לאלקאעדה.

היו גם דיווחים שמשלחות של אלקאעדה נסעו לאיראן ולבקעת הלבנון לאימונים.עוד דווח שסגנו של בין-לאדן (וממשיכו), איימן א-זוואהירי פיתח מערכת יחסי עבודה קרובה עם אחמד וחידי, שר הביטחון הנוכחי של איראן. אחרי 2001, חלק ממנהיגות אלקאעדה תפסה מחסה באיראן. למרות המידע שהצטבר על שיתוף הפעולה בין אל-קאעידה לאיראן נשארה קהילת המודיעין האמריקאי במחלוקת לגבי עומק היחסים. בזיכרונותיו, מודה ראש סוכנות הביון האמריקאי לשעבר, ג'ורג' טנט, שמנהיגות אלקאעדה באיראן היתה כה דומיננטית עדי כך שסניפים אחרים בארגון התייעצו עמה בנוגע להצעה לרכוש שלושה פצצות גרעיניות שככל הנראה נגנבו מרוסיה.

ב-2003, המודיעים האמריקני יירט שיחות שלימדו כי אלקאעדה באיראן אחראי לתכנון פיגוע התאבדות משולש בריאד בערב הסעודית שבו נהרגו 34 אנשים, ביניהם 8 אמריקאים. דו"ח של ויקיליקס מ-2008 טען שצוות משותף של אלקאעדה ויחידת מודיעין של משמרות המהפכה פעל באפגניסטן ותכנן פיגועי התאבדות נגד כוחות נאט"ו. לגילויים החדשים מהשבוע שעבר לגבי רשת של אלקאעדה באיראן יש אמינות רבה במיוחד כשבוחנים אותם ע לרקע הדיווחים הרבים האחרים שהצטברו בעשור האחרון.

מדוע ארה"ב חושפת את המידע הזה עכשיו אחרי כל כך הרבה שנים? ממשל אובמה ממוקד כיום בסיום המעורבות הצבאית האמריקאית באפגניסטן. וושינגטון כבר איננה שוגה באשליות לגבי פנייה אל איראן כדי שזו תהיה שותפה ותסייע לנסיגת ארה"ב.  סיוע איראני לאלקאעדה ולטאליבן מאיים באופן ישיר על חייהם של חיילים אמריקאים.

לשיתוף הפעולה בין איראן ואלקאעדה ישנן השלכון גם לגבי ישראל. כשמדובר בזירה הפלסטינית, מערכת הביטחון הישראלית, מזה זמן רב, מודעת היטב לעובדה שטהרן מוכנה לעבוד עם ארגונים סונים קיצוניים כדוגמת חמאס והג'יהאד האסלאמי. כעת נראה שהנכונות האיראנית לעבוד עם גופים סונים רדיקליים מתפשטת, ואיראן כבר הושיטה יד לאחים המוסלמים במצרים.

לפני מספר ימים גזר בית משפט בירדן את דינו של המורה הרוחני של אבו מוסאב אל-זרקאווי שהיה מפקד אלקאעדה בעיראק ושהחל את הקריירה שלו כאורח של משמרות המהפיכה באיראן. הוא הוציא לפועל פיגועים בעמאן וניסה לגייס פלסטינים מהגדה המערבית.

במידה וסניפים נוספים של אלקאעדה יתבססו בגזרה זו, ישראל תצטרך לצאת מנקודת הנחה שאיראן תדע למצוא בהם שותפים, כדי להציב אתגרים חדשים בפני ישראל לאורך החזית המזרחית.