עבור לתוכן העמוד
Menu

לחמאס יש אינטרס בעסקת שליט

לאחרונה, שוב התחדשו הידיעות על ההתקדמות במגעים לגבי מימושה של עסקת שליט. המקורות הם ערביים ויש להיזהר מכיוון שבעבר ידיעות דומות הסתיימו במפח נפש. מבלי לפתח ציפיות, אפשר להבחין כי אולי עכשיו יש לחמאס אינטרס לבצע את העסקה, אבל כמובן בסופו של דבר העסקה תקום או תיפול ע"פ פרטיה, ואין אנו יודעים במה מדובר. ראשית, […]


לאחרונה, שוב התחדשו הידיעות על ההתקדמות במגעים לגבי מימושה של עסקת שליט. המקורות הם ערביים ויש להיזהר מכיוון שבעבר ידיעות דומות הסתיימו במפח נפש. מבלי לפתח ציפיות, אפשר להבחין כי אולי עכשיו יש לחמאס אינטרס לבצע את העסקה, אבל כמובן בסופו של דבר העסקה תקום או תיפול ע"פ פרטיה, ואין אנו יודעים במה מדובר.

ראשית, מעמדו של מנהיג חמאס, ח'לאד משעל, בדמשק איננו ברור, ויש ידיעות מהימנות שהוא מחפש כתובת חדשה. אין לו הרבה בחירה, וכתובת חדשה אלטרנטיבית יכולה להיות קהיר של אחרי המהפכה. מצרים מאוד מסויגת מפתיחת משרד חמאס בקהיר, אבל הסיכוי קיים ועל מנת לממש את הסיכוי הזה יש לח'לאד משעל עניין לתת משהו למצרים ולקבל בתמורה משרד בקהיר.

שנית, חמאס עוקב בדאגה אחר המהלכים הדיפלומטיים של הרשות הפלסטינית ברמאללה לקבל הכרה של מדינה. התפתחות כזאת תפגע במעמדו של חמאס מכיוון שהמשך הפילוג הפלסטיני יטיל על חמאס את אשמת חוסר היכולת לממש את חלום הגשמת המדינה.

לפיכך, ביצוע עסקה בשלב זה עשוי להאפיל על מהלכיה של רמאללה ולהעמיד אותם בצל. אם תתממש העסקה ובכירי חמאס יחזרו לגדה, הרי שמעמדו של חמאס לתקופה שלאחרי ספטמבר יתחזק מאוד והוא זה אשר יקטוף את פירות מהלך המדינה הפלסטינית, שכן בבחירות הצפויות סיכויו לזכות בהן גדולים מאי פעם.

אם כך, הפעם הזאת יש לחמאס אינטרס בביצוע העסקה, אבל היה לו אינטרס גם בפעמים קודמות וכאמור העסקה תתגשם או תיפול ע"פ פרטיה.