עבור לתוכן העמוד
Menu

התפטרות הפיקוד העליון של צבא טורקיה –מסקנות ראשוניות עבור ישראל

בסוף השבוע התפטר הפיקוד העליון של הצבא הטורקי. בכך, למעשה, הסתיים עידן המהפכה הכמאליסטית וטורקיה חוזרת לתקופתה האיסלאמית. הצבא הטורקי עומד לעבור שינוי מהפכני, כאשר דרגות הפיקוד הבינוניות והנמוכות, שכבר מושפעות מהאיסלאם, יגיעו לעמדות הפיקוד הבכירות ולמעשה יהפכו את הצבא הטורקי לצבא ניאו-עות'מאני. בכך אמור להסתיים הוויכוח בישראל בקשר לשאלה האם להתנצל לפני טורקיה על […]


בסוף השבוע התפטר הפיקוד העליון של הצבא הטורקי. בכך, למעשה, הסתיים עידן המהפכה הכמאליסטית וטורקיה חוזרת לתקופתה האיסלאמית. הצבא הטורקי עומד לעבור שינוי מהפכני, כאשר דרגות הפיקוד הבינוניות והנמוכות, שכבר מושפעות מהאיסלאם, יגיעו לעמדות הפיקוד הבכירות ולמעשה יהפכו את הצבא הטורקי לצבא ניאו-עות'מאני.

בכך אמור להסתיים הוויכוח בישראל בקשר לשאלה האם להתנצל לפני טורקיה על אירועי המרמרה. כזכור, ישראל החליטה להתנצל התנצלות חלקית, אבל זאת כבר נדחתה על ידי טורקיה. כעת, מן הנכון הוא להפסיק את ההתלבטויות, מכיוון שכל סוג של התנצלות רק יזיק לאינטרסים של ישראל ולאינטרסים של בעלות בריתה.

אחד השיקולים החשובים בהתנצלות היה עניין מימוש עסקאות הנשק בין ישראל לצבא טורקיה. כעת, כשברור שצבא טורקיה לא יהיה גורם ידידותי לישראל כפי שהיה הצבא הקודם, הטכנולוגיה הצבאית הישראלית שתועבר לטורקיה עלולה להיות מופנית נגד בעלות בריתה האפשריות של ישראל באזור, כמו יוון והבלקן, הכורדים וארמניה, שלא לדבר על הגרוע מכל – האפשרות שצבא ניאו-עות'מנאני יאיים איומים צבאיים אפילו על ישראל.

בשבוע שעבר התעוררה תקרית דיפלומטית בין טורקיה לבין ארמניה, כאשר ארדואן ניפח התבטאות אקראית של נשיא ארמניה וכעת הוא דורש גם מארמניה התנצלות. במהלך ביקור של נשיא ארמניה בבתי ספר תיכוניים, הוא נשאל בידי אחד התלמידים לגבי עתיד הר אררט, שנמצא כיום בתחומה של טורקיה. נשיא ארמניה אמר שזאת סוגיה שאיננה מצויה על שולחנה של הממשלה הנוכחית של ארמניה, אבל אולי בעתיד השאלה תתעורר. ארדואן דרש מיד התנצלות מארמניה ואפילו רמז רמיזות בלתי ישירות לגבי התערבות צבאית בחבל נגורנו-קרבאך.

לאור התאסלמותה הגוברת של טורקיה, כל קשת המדינות המקיפות אותה הן בעלות ברית פוטנציאליות של ישראל. טכנולוגיה צבאית ישראלית לטורקיה נוגדת אינטרסים עתידיים של ישראל באותו האזור

1. בעידן המודרני כשנשק מבוסס תוכנה אולי עדיף דווקא להיות הספק
אהוד ברק (10/08/2011 07:33:12)

2. האם בעלי ההשפעה בישראל
שרון ירושלים (10/08/2011 14:12:04)

3. תורכיה הינה מדינה מוסלמית
אלי ויטנברג חדרה (10/08/2011 20:22:37)

4.  איסטראטגי קצר וקולע. חזק(לת)
אמנון אשד תל אביב (11/08/2011 22:43:25)