עבור לתוכן העמוד
Menu

הפגיעה בישראל במאבקים שאינם שלה הופכת לנורמה

  בשולי ההתפתחויות לקראת הליכת הפלסטינים לאו"ם בספטמבר, מתפתחת דינאמיקה שאמנם איננה חדשה אבל מציבה לישראל אתגר אסטרטגי. תנועת החמאס בעזה איננה מעוניינת בהצלחתו של אבו-מאזן מכיוון שאם האו"ם יכיר במדינה פלסטינית תופנה אצבע מאשימה לחמאס כמי שמכשיל את הגשמת החלום של "קהילת האומות". הבעיה היא שתנועת החמאס איננה מנסה להכשיל את היוזמה של ראממלה […]

 

בשולי ההתפתחויות לקראת הליכת הפלסטינים לאו"ם בספטמבר, מתפתחת דינאמיקה שאמנם איננה חדשה אבל מציבה לישראל אתגר אסטרטגי. תנועת החמאס בעזה איננה מעוניינת בהצלחתו של אבו-מאזן מכיוון שאם האו"ם יכיר במדינה פלסטינית תופנה אצבע מאשימה לחמאס כמי שמכשיל את הגשמת החלום של "קהילת האומות". הבעיה היא שתנועת החמאס איננה מנסה להכשיל את היוזמה של ראממלה על ידי פגיעה בראמללה, אלא ע"י פגיעה בישראל. התופעה שהפלסטינים מתחרים אלה באלה לא ישירות אלא באמצעות פעולות טרור נגד ישראל, איננה חדשה.

ישראל לא השכילה למצוא דרכים כיצד לתעל את המאבקים הפלסטיניים אלה נגד אלה, ולא על חשבונה. לא ברור כיצד ניתן לעשות זאת עכשיו, אבל לתופעה זו יש השלכות אסטרטגיות חמורות עוד יותר לנוכח ההתפתחויות בעולם הערבי.

לאחרונה פורסם כי נשיא סוריה, בשאר אלאסד, איים על טורקיה כי אם היא תפלוש לסוריה הוא יפציץ את תל אביב בטילים. המנהג להכות בישראל במאבקים שאינם שלה הופך להיות לנורמה ביחסי הכוחות במזרח התיכון.

הרודנים הערביים, כמו קדאפי ואלאסד, מאיימים להשתמש בנשק להשמדה המונית על מנת לשמור על שרידותם. קדאפי למשל, מאיים להשתמש בנשק כימי נגד המשטר החדש בטריפולי. נאמניו עדיין מחזיקים בנשק זה והסכנה לכך גדולה. למזלה של ישראל, היא איננה בטווח השגתו של קדאפי ולפיכך הוא יאלץ להשליך את הנשק הכימי על אזרחיו. גם לאסד יש נשק כימי מתקדם ביותר אבל ישראל נמצאת בטווח פגיעתו, והוא אינו מהסס להשתמש בו נגד ישראל.

מכאן גם הסכנה המיוחדת, אם חלילה האייטולות בטהראן יצליחו להשיג נשק גרעיני. מן הסתם, הם לא ימהרו להשתמש בו נגד ישראל, אבל אם יגיע "אביב אריאני" לטהראן ומשטרם של האייטולות המצויידים בנשק גרעיני יתערער, הם בהחלט עלולים להתשמש בנשק זה או לאיים להשתמש בו, נגד ישראל.

מכאן שבעיה קטנה שלא שמנו לב אליה כל עוד הייתה מצטומצמת ליחסינו עם הפלסטינים הולכת ותופחת לנגד עינינו לסכנה אסטרטגית מן המעלה הראשונה.