עבור לתוכן העמוד
Menu

המשט לעזה: על הספינה "ג'וליאנו" והאינטרס המשותף של יוון וישראל בבלימת טורקיה

  פעילי המשט האירים החליטו לקרוא לספינתם בשם "ג'וליאנו". בחירה זאת מעידה על אחד מן השניים: או שהם לגמרי מנותקים ממה שקורה במזרח התיכון, או שששנאתם לישראל מעבירה אותם על דעתם. השם ג'וליאנו נבחר כדי להנציח את זכרו של ג'וליאנו מר-חמיס שנרצח בג'נין לפני כמה חודשים. הרשות הפלסטינית לא העזה לחקור את נסיבות הרצח ולתפוס את הרוצחים, […]

 

פעילי המשט האירים החליטו לקרוא לספינתם בשם "ג'וליאנו". בחירה זאת מעידה על אחד מן השניים: או שהם לגמרי מנותקים ממה שקורה במזרח התיכון, או שששנאתם לישראל מעבירה אותם על דעתם.

השם ג'וליאנו נבחר כדי להנציח את זכרו של ג'וליאנו מר-חמיס שנרצח בג'נין לפני כמה חודשים. הרשות הפלסטינית לא העזה לחקור את נסיבות הרצח ולתפוס את הרוצחים, אך ברור לכל על סמך הודעות האזהרה שקיבל הנרצח שמדובר בחוגים איסלאמיים בג'נין, בין אם חוגי הג'יהאד האיסלאמי או האגף האיסלאמיסטי של פתח. כלומר, את הרצח ביצעו שותפיהם למסע של "הליברלים" האירים. על מה נרצח ג'וליאנו מר: על כי ניסה להפעיל בג'נין תיאטרון, כלומר הוא ביקש לפגוע באופי האיסלאמי של ג'נין. היה מוטב לנושאי שמו לשווא של ג'וליאנו מר שיבדקו בעזה היכן נמצא התיאטרון המקומי.

הברית השמאלנית-איסלאמיסטית מטרידה גם את אירופה, ובשורה התחתונה יכולה להסביר את עמדתה הנחרצת של ממשלת יוון נגד המשט. מדינות הבלקן עוקבות בדאגה אחר תהליך התאסלמותה של טורקיה, המלווה בשאיפותיה לחדש את האימפריה העות'מאנית. מכאן שמדינות הבלקן וישראל מוצאות מכנה משותף בבלימתה של טורקיה.

יש לציין שגם טורקיה ביטלה את המשט מתחומה, אבל לעמדתה של טורקיה יש להתייחס בזהירות רבה. עדיין לא ברור אם זהו מהלך אסטרטגי שנועד להחזיר את היחסים עם ישראל לקדמותם, או מהלך טקטי – הרצון להימנע מהסתבכות עם ישראל בשעה שעיקר המאמצים מופנים כלפי סוריה.

ובעניין זה, טורקיה מפעילה לחצים על המשטר בדמשק לעשות רפורמות שמשמעותן הכנסת האחים המוסלמים לממשלה. ישראל ושכנותיה של טורקיה בבלקן לא יכולות לקבל מהלך זה בעין יפה, מכיוון שתנופתה האיסלאמית של טורקיה כלפי העולם הערבי יכולה בשלב מאוחר יותר להיות מופנית נגד ישראל ונגד מדינות הבלקן. ארגון ה-IHH כבר פעיל בבלקן והמדינות הנוצריות עוקבות אחר פעילותו בדאגה רבה.