עבור לתוכן העמוד
Menu

מרד הפלסטינים במחנה ירמוק

  מחנה הפליטים ירמוק השוכן בפאתי דמשק (קילומטרים ספורים ממרכז העיר) הפך ביום ב' לזירת מלחמה, כאשר אלפים מתושביו הפגינו בכעס ובאלימות נגד ניצול הנושא הפלסטיני על ידי אסד להסחת הדעת מהטבח שמבצעים כוחות הביטחון שלו באזרחיו. המחאה התפתחה במהלך הלוויה של תשעה מצעירי המחנה, שנהרגו בנסיון חדירה לישראל בגבול הגולן בהפגנה לציון 'יום הנכסה'- […]


 

מחנה הפליטים ירמוק השוכן בפאתי דמשק (קילומטרים ספורים ממרכז העיר) הפך ביום ב' לזירת מלחמה, כאשר אלפים מתושביו הפגינו בכעס ובאלימות נגד ניצול הנושא הפלסטיני על ידי אסד להסחת הדעת מהטבח שמבצעים כוחות הביטחון שלו באזרחיו. המחאה התפתחה במהלך הלוויה של תשעה מצעירי המחנה, שנהרגו בנסיון חדירה לישראל בגבול הגולן בהפגנה לציון 'יום הנכסה'-  תבוסתם של צבאות מדינות ערב במלחמת ששת הימים – שנערכה ביום ו' שעבר.

המפגינים תקפו את המטה של החזית העממית לשחרור פלסטין – המפקדה הכללית, ארגון פרו סורי, שבראשו עומד מיועדנו אחמד ג'יבריל. הם חדרו למשרדים, שברו את הרהיטים, שרפו את המקום ואף הרגו שניים מאנשי הביטחון. חבריהם לא היססו לפתוח באש חיה על התוקפים, הרגו 14 מהם ופצעו כמאה.

עוד בתחילת ההלוויה ההמונית שמנתה כ-100,000 איש, פתחו המשתתפים בקריאת תגר על בשאר אל אסד וקראו "יא בשאר, יא בשאר, איפה איפה אתה? שחטו אותנו מול עיניך, איפה איפה הצבא הסורי איפה הוא?" אחמד ג'בריל, שבא למקום עם כמה מעוזריו וראשי הארגונים הפלסטינים הקיצוניים שמפקדותיהם שוכנות בדמשק, ניסה לשאת נאום במטרה לשבח את אסד ולהמשיך בהסתה נגד ישראל, שוסע מיד על ידי הקהל. הוא נתבקש לעזוב את המקום כדי לאפשר את קבורתם של המתים בשקט. כאשר סרב, החל הקהל בזריקת אבנים והתפתח עימות אלים שנמשך עד שעות הלילה המאוחרות ושהביא לתוצאות החמורות המוזכרות לעיל. במהלך המהומה חזר הקהל וקרא "העם רוצה בהפלתם של הפלגים", על משקל קריאת המפגינים בקהיר "העם רוצה בהפלת השלטון," כאשר כאן המשמעות היא כי קצה נפשם של תושבי המחנות מניצולם על ידי  השלטון הסורי באמצעות עשרת הפלגים הפלסטינים הקיצונים הקשורים בו והמשמשים את מטרותיו. ח'אלד משעל, ראש חמאס, שנחפז להגיע למקום כדי להרגיע את ההמונים, נתקבל בצעקות בוז ובקללות וגורש בבושת פנים.

אחמד ג'יבריל נחשב כאישיות הבכירה בין מנהיגי הפלגים הפרו סוריים והוא משמש כסוכן מוכר של המשטר הסורי מזה ארבעים שנה. התברר שהוא היה המסית המרכזי לארגון ההפגנה בגולן אשר, כותבת התקשורת הערבית, היה ברור מלכתחילה כי לא תצלח, שהרי הישראלים לא יתירו את מעבר האנשים לשטחה.

למחרת, יום ג', התקיימו ההלויות של הרוגי העימות של היום הקודם ללא נוכחות ראשי הפלגים, אשר הבינו כי הגדישו את הסאה.

ההנהגה הפלסטינית ברמאללה פירסמה הודעת גינוי זהירה באמצעות סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא". עד עכשיו מחמוד עבאס, יו"ר הרשות, לא התייצב מול המצלמות כדי להפגין את מנהיגותו ואת אהדתו לפלסטינים שהתקוממו נגד צביעותו של נשיא סוריה. הודעת הגינוי מתרכזת ב"קבוצת אנשים חמושים" של החזית העממית – המפקדה הכללית שביצעה מעשי פשע, וכוללת הבטחה לנהל חקירה. בהודעה אין התייחסות למצב בסוריה, לנשיא אסד או לאחמד ג'יבריל. נראה שעל רקע המאבק הפלסטיני עם ישראל לקראת ההצבעה באו"ם בספטמבר הקרוב אין הרשות הפלסטינית מעוניינת להתעמת עם הפלגים הפלסטינים, ובוודאי שלא עם חמאס, עימו חתמה לאחרונה על הסכם פיוס.

תחושות תסכול הורגשה במחנה ירמוק עוד ביום ו', כאשר התבררו ממדי האסון ותושבי המחנה הבינו כי נפלו קורבן לתרגיל זול של משטרו של אסד המעדיף לשלם בדם פלסטיני להסחת הדעת מן המשבר הפנימי. התקשורת הערבית גם טוענת כי יש בקרב הפלסטינים בסוריה רגשות של סולידריות עם המפגינים הסורים הנטבחים בידי השלטון. נראה שתגובה חריפה זו של הפלסטינים הביאה את אסד לעצור את חזרת המפגינים לגולן ביום המחרת.

בסוריה נמצאים 13 מחנות של פליטים פלסטינים המנוהלים על ידי אונר"א ומונים כחצי מיליון איש. במשך הזמן שופרו שם התשתיות ותושבי המחנות קיבלו זכויות אזרח מלאות, כולל היתר לעבוד במקצועות אקדמיים ובמשרדי הממשלה, אף כי נמנעה מהם קבלת האזרחות הסורית במטרה להנציח את מעמד הפליטות מול ישראל.

לאסד במצבו הקשה אין שום אינטרס לפתוח בחזית נוספת עם הפלסטינים. הם מהווים כוח פוליטי בעל משקל שאין טעם להסתכסך עימו. להצטרפותם להפגנות נגדו עלולה להיות תוצאה הרת גורל. עוד לפני ההפגנה בגולן הייתה תחושה כי היחסים עם הפלסטינים מדרדרים. לפני מספר שבועות טענו הסורים כי פלסטינים ממחנה אלרמל בלאטקיה יצאו מן המחנה התפרעו, שרפו והחריבו מתקני ציבור. הפלגים הפלסטינים יצאו מיד בהודעת הכחשה בהדגישם כי הפלסטינים בסוריה נייטרלים ואינם מתערבים בענייניה הפנימיים. יוזכר גם כי נפוצו שמועות שעל רקע המצב המדרדר חמאס שוקל להעביר את מפקדתו לקטר.

יש על כן להניח כי אסד לא יחזור במהרה על תימרון שקוף זה של גיוס הפלסטינים להסחת הדעת ממצבו החמור, שכבר גונה על ידי ארה"ב ואף עורר אי נוחות בעולם הערבי.

מאידך גיסא גם מנהיגי הפלגים הפלסטינים נמצאים במצוקה. הם חוששים הן מהסתבכות של תושבי המחנות  בהפגנות והן מעלייתו של משטר חדש שיכול לפגוע במעמדם. בתקשורת נמסר שהנהגות כל הפלגים תתכנסנה בקרוב לישיבה משותפת לדון באירועים הקשים ובדרכים למנוע עימותים עם המשטר הסורי.

טארק אלחמיד, עורך היומון הבין-ערבי "א-שרק אלאווסט" היוצא לאור בלונדון, סיכם ב-8.6 את ניצול הבעיה הפלסטינית על ידי המשטרים הערביים ועל ידי איראן בכתבה הנושאת את הכותרת "המטבע האחיד למשברים". כוונתו שמשטרים ערבים נוהגים "לשלם את חשבונותיהם (הכוונה למשברים) הפנימיים והחיצוניים, או בהקרבת הפלסטינים, או באמצעות כתיבת צ'ק, כלומר נצול הבעייה הפלסטינית". הוא שואל, מדוע אסד לא שלח אזרחים סורים לגולן (שהיא בעיה סורית) ומדוע חיזבאללה לא השתתף בהפגנה זו. מדוע חמאס לא התיר הפגנות נגד ישראל ברצועת עזה. העורך גם לא שכח להזכיר את איראן, שמנצלת את הצהרותיה למען הפלסטינים ונגד ישראל כדי להתערב בענייניהם הפנימיים של מדינות ערב. הפלסטינים, הוא אומר, הפכו למטבע אחיד לניצול ותשלום לכל המשברים בעולם הערבי עד שמנהיג פלסטיני יקום ויאמר "מספיק לסחור בפלסטין ובפלסטינים". יש כאן רמז עבה למדינות ערב ולמחמוד עבאס כי הגיע הזמן לפתור את הבעיה הפלסטינית בצורה עניינית ולא לנצלה למטרות הישרדותם.

תגובות
1. האם באמת היה מעורב?
יובל (10/06/2011 18:04:58)

2. לישראל יש אינטרס ללבות עד כמה שניתן את האש במחנה ה-"פליטים".
אייל תל אביב-יפו (14/06/2011 14:00:59)