עבור לתוכן העמוד
Menu

מדוע האחים המוסלמים מבכים את הריגתו של אוסאמה בן לאדן?

תנועת האחים המוסלמים העולמית פרסמה (2 במאי 2011) הודעה רשמית בנוגע להתנקשות באוסאמה בן לאדן, מנהיג ארגון אל-קאעידה, בידי ארה"ב. ההודעה נוסחה בקפידה רבה בניסיון לטשטש את ההזדהות של התנועה עם אוסאמה בן לאדן ואסטרטגית העימות (להבדיל מהטקטיקה) בה דגל בעימות נגד הנצרות, המערב, העולם הדמוקרטי והכופרים. בתיאור האינפורמטיבי של הפעולה, נכתב בגרסה הערבית, כי "כוח אמריקני מיוחד של המארינס הצליח […]

תנועת האחים המוסלמים העולמית פרסמה (2 במאי 2011) הודעה רשמית בנוגע להתנקשות באוסאמה בן לאדן, מנהיג ארגון אל-קאעידה, בידי ארה"ב. ההודעה נוסחה בקפידה רבה בניסיון לטשטש את ההזדהות של התנועה עם אוסאמה בן לאדן ואסטרטגית העימות (להבדיל מהטקטיקה) בה דגל בעימות נגד הנצרות, המערב, העולם הדמוקרטי והכופרים.

בתיאור האינפורמטיבי של הפעולה, נכתב בגרסה הערבית, כי "כוח אמריקני מיוחד של המארינס הצליח לרצוח/ להתנקש (איר'תיאל اغتيال) בשיח' (כינוי כבוד الشيخ) אוסאמה בן לאדן," וההודעה ממשיכה בקו ביקורתי נגד הפעולה.

"האחים המוסלמים מכריזים, כי הם נגד השימוש באלימות באופן כללי, ונגד שיטות ההתנקשות, וכי הם תומכים בהעמדה לדין צדק של כל אדם המואשם בביצוע פשע כלשהו… האחים המוסלמים תובעים מארה"ב לחדול מביצוע פעילות מודיעינית נגד המתנגדים לה, ולחדול מלהתערב בעניינים הפנימיים של כל מדינה ערבית או אסלאמית."

נוסח הדברים אינו כולל גינוי לדרך הטרור של בן לאדן וארגון אל-קאעידה, ולשיטת האחים המוסלמים בן לאדן לא היה טרוריסט פעיל הנכלל בהגדרה של לוחם, אלא אך ורק "חשוד" שראוי להביאו למשפט. המבצע הצבאי של ארה"ב, בו נהרג בן לאדן, נתפס ע"י האחים המוסלמים כבלתי לגיטימי ביסודו, בדומה לכל פעולת איסוף מודיעיני של ארה"ב נגד יעדי טרור אסלאמיים. במילים אחרות, האחים המוסלמים סבורים, כי לארה"ב אין כל סמכות חוקית לפעול נגד הטרור במרחב הערבי והאסלאמי, ולמעשה, כך משתמע, הוא צריך לשמש מקום מוגן לג'יהאדיסטים, דוגמת בן לאדן.

יתר על כן, תנועת האחים המוסלמים מצדיקה בהודעתה את פעולות הטרור נגד הכוחות האמריקניים באפגניסטן, עיראק ובכל חבל ארץ ערבי ואסלאמי בהם הם מוצבים. להן קטעים נוספים מתוך ההודעה הרשמית של האחים המוסלמים:

"האחים המוסלמים מדגישים, כי ההתנגדות/ המאבק (מוקאוומה مقاومة) הלגיטימי נגד הכיבוש הזר של כל חבל ארץ הינו זכות לגיטימית המוקנית על ידי הדין האלוהי והאמנות הבינלאומית, וכי ערבוב היוצרות בין ההתנגדות הלגיטימית והאלימות נגד חפים מפשע נעשה בזדון על ידי האויב הציוני."

"כל עוד הכיבוש נשאר, ההתנגדות/ המאבק יישאר לגיטימי. על ארה"ב, ברית נאט"ו והאיחוד האירופי להכריז בהקדם על סיום הכיבוש של אפגניסטן ועיראק ולהכיר בזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני."

תנועת האחים המוסלמים מוסיפה לדבוק בקו התומך בגלוי בטרור. לדידה, כפי שעולה מהודעה זו, הטרור הפלסטיני, הכולל דפוסי פיגועים של ארגוני הטרור הפלסטיניים הדומים לאלה שביצע אל-קאעידה, הינם "התנגדות/ מאבק לגיטימי" ולא בגדר טרור. אותם דפוסי מאבק מזוין המתקיימים באפגניסטן ובעיראק, הכוללים בין היתר פיגועי התאבדות, זוכים להמשך לגיטימיות כל עוד חיילים אמריקניים מוצבים במדינות אלה. האחים המוסלמים שוללים במשתמע בהודעה אף את ההצדקה לסיבה המרכזית לנוכחות המערבית במדיניות אלה, שנועדה למלחמה בטרור ולסייע בהנחת יסודות למשטר דמוקרטי.

לאחר שהצדיקה את הטרור האסלאמי והערבי וכינתה אותו "התנגדות/ מאבק לגיטימי", מעלה תנועת האחים המוסלמים תביעה להימנע ליצור קשר כלשהו בין האסלאם לטרור. "האחים המוסלמים דורשים מהעולם בכלל והעמים והממשלות בעולם המערבי בפרט לחדול מליצור קשר בין האסלאם לטרור, ולתקן את הדימוי השגוי בזדון, אשר הופץ לפני מספר שנים."

גם תנועת האחים המוסלמים בירדן גינתה את הפעולה האמריקנית. ג'מיל אבו בכר, דובר התנועה, ציין (3 במאי 2011) כי "למרות המחלוקת שלנו בנוגע לדרך הפעולה של בן לאדן, [צריך להכיר בכך ש]הוא דבק עד הרגע האחרון בדרכו בעימות עם אמריקה ועם אויבי האומה, ובניסיון לשחרר את העולם האסלאמי מהאחיזה של ההשפעה הזרה, והוא נותר נאמן לרעיונותיו ואומתה ועמד איתן במערכה."

דבריו של אבו בכר משקפים נאמנה את עמדת תנועת האחים המוסלמים, שחלקה על טקטיקת הפעולה של ארגון אל-קאעידה, אך הייתה ועודנה שלמה עם מצעו הרעיוני ומלאת הערכה לפועלו של בן לאדן במאבק לסילוק כל השפעה או נוכחות מערבית במדיניות האסלאמיות.

תנועת חמאס, שהינה הזרוע הפלסטינית של האחים המוסלמים, הביעה צער על הריגתו של בן לאדן. איסמאעיל הניה, ראש ממשלת חמאס, אמר לכתבים כי "אנו מגנים את ההתנקשות ואת הריגתו של לוחם ג'יהאד ערבי… אנו רואים בכך את המשך המדיניות האמריקנית, המבוססת על דיכוי ושפיכת הדם הערבי והמוסלמי."

תנועת האחים המוסלמים וחמאס פרסמו בעזה מודעות אבל על מותו של "השהיד, השיח', לוחם הג'יהאד אוסאמה בן לאדן, אבו עבדאללה, אשר עלה לשמיים כשהיד לאחר שניהל מערכת גבורה נגד הכוחות הצלבניים על אדמת פקיסטן." בהודעת אבל אחרת של האחים המוסלמים וחמאס זכה בן לאדן לכינוי "השיח' האימאם".

התנועה האסלאמית בישראל, בראשותו של ראיד סלאח, שאף היא מזוהה אידאולוגית עם האחים המוסלמים, פרסמה (2 במאי 2011), הודעה המגנה את הפעולה בה נהרג בן לאדן, וכך נכתב בה:

"אנו בתנועה האסלאמית מגנים את פעולת הרצח/ התנקשות של השיח' השהיד אוסאמה בן לאדן… פעולת הרצח/ ההתנקשות… מוכיחה את הקנוניה של שכירי חרב שמכרו את נפשם לשטן… פעולת הריגת השיח' אוסאמה בן לאדן… לא תביא לקיצה את שנאת המוסלמים לעוול ולאסונות שגרמה ארה"ב."

יש לציין, כי גדודי חללי אל-אקצה, הזרוע הצבאית של ארגון פתח, בהנהגתו של מחמוד עבאס (אבו מאזן) הצטרפה לאחים המוסלמים, ולארגונים אסלאמיים אחרים שגינו את הריגתו של בן לאדן.

יחסם האוהד של האחים המוסלמים אינו מפתיע. מנהיג האחים המוסלמים, מהדי עאכף, שקדם למנהיג הנוכחי מוחמד בדיע, אמר בראיון לאתר "אילאף" (22 במאי 2008), כי אוסאמה בן לאדן היה לוחם ג'יהאד ראוי להערכה. בתשובה לשאלה אם הוא רואה באוסאמה בן לאדן "טרוריסט או לוחם ג'יהאדאסלאמי", השיב עאכף: "לוחם ג'יהאד, בהחלט, ואינני מטיל ספק בכנותו במאבק בכיבוש בניסיונו להתקרב לאללה." על שאלה אחרת אם הוא "תומך בפעילות אל-קאעידה ועד לאיזה היקף?", ענה עאכף: "כן, אני תומך בפעילותו נגד הכובש ולא נגד העמים."

מוחמד בדיע, המנהיג הנוכחי של תנועת האחים המוסלמים, הסביר באיגרתו השבועית (13 ינואר 2011), כי הסיבה למלחמות בעולם היא היעדר הצדק האסלאמי, שרק השתתתו יכולה להבטיח שלום גלובלי. לדברי בדיע: "האנושות זקוקה כיום באופן נואש לצדק אשר השתית האסלאם בארץ, כדי לשמח את העולם ולתקן את דרכם של בני האנוש. אין דרך ליציבות בעולם, זולת השיבה לצדק [האסלאמי] בכל המישורים, גלובלית, בינלאומית, אזורית, לאומית, אינדיבידואלית וקיבוצית באמצעות שוויון, חירות, צדק והכרה בזכויות של אלה הזכאים להן. האם המנהיגים, הפוליטיקאים והוגי הרוח הנבונים בעולמנו יטיבו להבין את הקריאה הזו להשבת הצדק [האסלאמי] האבוד ולהשתתתו ברחבי העולם?".

ארגון אל-קאעידה צמח על יסודות האחים המוסלמים. אוסאמה בן לאדן וסגנו, וכנראה יורשו איימן אל-זוואהירי, היו בתחילת דרכם פעילים באחים המוסלמים. האידאולוגיה של האחים המוסלמים אינה שונה במהותה מזו של ארגון אל-קאעידה, בחתירתה להקים מחדש את הח'ליפות האסלאמית ולנהל מערכה נגד המערב בדרך לכיבוש אירופה ושחרור רומא, בירת איטליה ומקום משכן הוותיקן, כיישום הצו האלוהי הנזכר בנבואתו של הנביא מוחמד. הן האחים המוסלמים והן ארגון אל-קאעידה רואים בציביליזציה המערבית על ערכיה הדמוקרטיים ובנצרות את האויב הראשון במעלה של האסלאם, ושניהם דוגלים ותומכים בג'יהאד כדרך הראויה לממש את היעדים האסלאמיים.

הריגתו של אוסאמה בן לאדן סגרה מעגל בנוגע לפיגועי ה-11 בספטמבר, אך היא לא חיסלה את ארגון אל-קאעידה או שורשיה בתנועת האחים המוסלמים העולמית, אשר סניפיה בעולם הערבי והמערבי ממשיכים לייצר דורות חדשים של מוסלמים האוחזים באידאולוגיה אסלאמית קיצונית, המהווה קרקע פוריה לגיוסם לטרור. הגינוי להריגתו של בן לאדן ממחיש פעם נוספת וביתר תוקף, כי התפיסה של גורמים במערב, ולפיה האחים המוסלמים הינם תנועה פרגמטית, אין לה על מה לסמוך.