עבור לתוכן העמוד
Menu

האם החמאס יכול לשמש פרטנר לגיטימי עבור המערב

ישנה סבירות גבוהה לכך שבחודשים הקרובים יפעלו גורמים שונים בבריטניה, אירופה ואפילו בארה"ב במשנה מרץ במאמץ להביא לשילובו של החמאס בתהליך המדיני. השלב הראשוני של יוזמה זו עשוי לבוא לידי ביטוי בקריאה לפתיחה בדו-שיח ישיר עם החמאס. הצהרה ברוח זו הושמעה כבר ביולי 2009, על ידי אישים בכירים בפרלמנט הבריטי. אלה המצדדים במתן לגיטימציה לחמאס, עוצמים עין נוכח […]


ישנה סבירות גבוהה לכך שבחודשים הקרובים יפעלו גורמים שונים בבריטניה, אירופה ואפילו בארה"ב במשנה מרץ במאמץ להביא לשילובו של החמאס בתהליך המדיני. השלב הראשוני של יוזמה זו עשוי לבוא לידי ביטוי בקריאה לפתיחה בדו-שיח ישיר עם החמאס. הצהרה ברוח זו הושמעה כבר ביולי 2009, על ידי אישים בכירים בפרלמנט הבריטי.

אלה המצדדים במתן לגיטימציה לחמאס, עוצמים עין נוכח קווי הדמיון האידיאולוגיים בין החמאס לאלקאעדה ומשיטות הפעולה הדומות, העושות שימוש בין היתר בפיגועי התאבדות. למעשה, תדמיתו של החמאס כארגון "פרגמטי" יותר התחזקה באוגוסט 2009, כאשר כוחותיו תקפו ברפיח את ארגון ג'ונד אנסאר אללה,  ארגון המזוהה עם אלקאעדה, והרגו חמישה עשר מפעיליו. שר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד נשא השנה נאום באוניברסיטת אוקספורד בו ניתן היה לזהות רמיזות ביחס לאלקאעדה והחמאס, כשקרא למעצבי מדיניות לעשות הבחנה בין שני סוגים של קבוצות אסלאמיות: "בין אלו המעורבים במאבקים לאומיים טריטוריאליים לבין המקדמים מטרות גלובאליות או פאן-אסלאמיות".

האומנם יש יסוד להנחה שחמאס נבדל מארגון אלקאעדה ויכול לשמש פרטנר לגיטימי ושותף מדיני של המערב?   העובדות ההיסטוריות מלמדות אחרת. החמאס הוקם בשנת 1987 כסניף הפלסטיני של תנועת האחים המוסלמים העולמית, כפי שנכתב בסעיף 2 באמנת החמאס. תפיסת עולמו של אוסאמה בן-לאדן הושפעה מהקשר הדוק בשנות ה-70 וה-80 עם מוחמד קוטוב, מבכירי האחים המוסלמים במצרים, והשיח' הפלסטיני עבדאללה עזאם, ממייסדי הטרור האסלאמי הבינלאומי במאה ה-20 אשר מזוהה עם האחים המוסלמים וחמאס. ח'אלד שיח' מוחמד, האדריכל של פיגועי ה-11 בספטמבר, צמח מתוך האחים המוסלמים בכוויית. חמאס ותנועת האם שלו האחים המוסלמים שותפים ביעדיהם האידיאולוגיים לארגון אלקאעדה. אלה וגם אלה חותרים במוצהר להביא למהפכה אסלאמית גלובלית, אשר השלב הראשון שלה יהיה בחידוש ימיה של הח'ליפות האסלאמית שתקרא תיגר על ההגמוניה של המערב ותצא לג'יהאד נגדו.

גם במישור המבצעי היו דיווחים על קשר בין החמאס ואלקאעדה. שני המחבלים המתאבדים הבריטיים ממוצא פקיסטאני שהגיעו לישראל בפקודת אלקאעדה והוציאו לפועל את הפיגוע ב"מייקס פלייס" בתל-אביב, ב-30 באפריל 2003, הצטלמו כאשר הם לבושים במדי חמאס. במרץ 2006, ערך השייך זינדאני, שפעל כמגייס מתנדבים עבור אלקאעדה, אירוע התרמה לחמאס בתימן. דייויד וולש, עוזר מזכיר המדינה האמריקני לענייני המזרח הקרוב, אמר לאל-חייאת באפריל 2006 שהחמאס הוציא לפועל פיגועים רבים בסיוע קשרים טרוריסטיים בינלאומיים. גם שר החוץ הצרפתי הודה ב-2007 שהארגונים חמאס ואלקאעדה נמצאים בקשר זה עם זה.

מספר ארגונים המזוהים עם אלקאעדה החלו פועלים ברצועת עזה מאז 2005 והם זוכים לחופש פעולה תחת משטר חמאס כל עוד אינם יוצאים נגד השלטונות. המפורסם שבהם הוא צבא האסלאם, שחבר לחמאס בחטיפת גלעד שליט ב-2006, פעולה שלימדה על שיתוף הפעולה המבצעי בין חמאס לשלוחות אלקאעדה בטרור נגד ישראל. במאי 2009, מסרהמצרים כי ארגון נוסף המזוהה עם אלקאעדה שלח לרצועת עזה שבשליטת חמאס טרוריסטים מוסלמים בעלי אזרחות בלגית, בריטית וצרפתית, על מנת להכשירם לפעילות טרור במצרים. העיתונות המצרית דיווחה ב-2007 שאחד מראשי אלקאעדה במצרים נמלט לעזה, שם מצא מקלט.

המחלוקת בין החמאס ואלקאעדה נסבה בשאלת הדרך ליישומה של המהפכה האסלאמית העולמית, אך לא ביעדים האסטרטגיים. חמאס נוקט במדיניות של הטעייה והונאה כלפי המערב בניסיון להצטייר כגורם מדיני "מתון", על מנת להסתייע בו לקדם את יעדיו נגד ישראל ואגב כך גם את המהפכה האסלאמית העולמית החותרת תחת יסודותיו. העובדות מדברות בפני עצמן. החמאס רואה במערב ובתרבות המערבית אויב ראשון במעלה וזו הסיבה שהוא מוסיף להעניק חסות, בדומה לשלטון הטליבאן, לכל הארגונים האסלאמיים הרדיקליים, כולל השלוחות השונות של אלקאעדה.