עבור לתוכן העמוד
Menu

השלכות משאל העם בשוויץ על המזרח התיכון

משאל העם בשוויץ, שאסר על הקמת צריחי מסגדים, חולל סערה באירופה, אבל היו לו גם השלכות על המזרח התיכון. מדאיגה במיוחד הייתה עמדת ממשלת טורקיה. בעוד כל ממשלות ערב נמנעו מהודעה רשמית, שרים טורקים יצאו בשורה של הכרזות מסלימות, שחייבות להטריד את אירופה, ולא רק אותה. כך למשל, שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטוגלו, הזהיר ממשבר […]


משאל העם בשוויץ, שאסר על הקמת צריחי מסגדים, חולל סערה באירופה, אבל היו לו גם השלכות על המזרח התיכון. מדאיגה במיוחד הייתה עמדת ממשלת טורקיה. בעוד כל ממשלות ערב נמנעו מהודעה רשמית, שרים טורקים יצאו בשורה של הכרזות מסלימות, שחייבות להטריד את אירופה, ולא רק אותה. כך למשל, שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטוגלו, הזהיר ממשבר עולמי, אם ממשלת שווייץ לא תבטל את תוצאות הממשל. השר הממונה על המשא ומתן על צירוף טורקיה לשוק המשותף, קרא למוסלמים להוציא את פיקדונותיהם מהבנקים של שוויץ ולהפקידם בבנקים של טורקיה.

כאמור, אף ממשלה ערבית לא פרסמה הודעה בקשר לעניין זה. חוץ מטורקיה, רק תנועת האחים המוסלמים העולמית פרסמה הודעות גינוי וקריאות לפעול נגד שווייץ.

תנועת האחים המוסלמים השגיחה בשתיקה הערבית לעומת העמדות של ממשלת טורקיה, ושיבחה את ממשלת טורקיה על עמדתה לעומת השתיקה הערבית.

לנוכח זאת, פרסם מזכיר הליגה הערבית, עמר מוסא, הודעה, המגנה את ממשלת שוויץ. הודעתו הבודדה של עמר מוסא רק מחדדת את השתיקה הערבית מול עמדתה הקולנית של טורקיה.

כזכור, אחד מציוני הדרך בשינוי מדיניותה של טורקיה התחולל בדבוס, עיר הנופש השווייצרית, המארחת את פורום דבוס, שנועד לקרב תרבויות באמצעות הכלכלה. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדוגאן, העליב את המארחים השוויצרים ואת נשיא מדינת ישראל, שמעון פרס, כאשר עזב את אולם הדיונים לעיני המצלמות באמתלה כי לא נתנו לו זמן דיבור כמו שנתנו לנשיא פרס. הוא פגע בנורמות האירופאיות בליבה של אירופה, במדינה נייטרלית כמו שווייץ. אז חשבו כי טורקיה היא הבעיה של ישראל, מכיוון שעניין כעסו של ארדואן היה המלחמה בעזה, אך כעת מתברר שהבעיה היא של שווייץ ושל אירופה כולה.