עבור לתוכן העמוד
Menu

על סיכוייו של ברגותי להשתחרר במסגרת עסקת שליט

אחת התופעות המאפיינות את המגעים סביב עסקת שליט הן החששות מצד ארגון פתח שחמאס לא כלל את מנהיג התנזים ברגותי בעסקה. דוברים של הפתח מרבים להביע את בטחונם שברגותי בעסקה, אבל דווקא ריבוי ההכרזות האלה מעיד על חשש שמא החמאס מעדיף שברגותי יישאר בכלא. הטעם פשוט: ברגותי נחשב למנהיג כריזמתי שעשוי ללכד את הגדה מאחורי […]


אחת התופעות המאפיינות את המגעים סביב עסקת שליט הן החששות מצד ארגון פתח שחמאס לא כלל את מנהיג התנזים ברגותי בעסקה. דוברים של הפתח מרבים להביע את בטחונם שברגותי בעסקה, אבל דווקא ריבוי ההכרזות האלה מעיד על חשש שמא החמאס מעדיף שברגותי יישאר בכלא. הטעם פשוט: ברגותי נחשב למנהיג כריזמתי שעשוי ללכד את הגדה מאחורי ארגון פתח ואין שום סיבה שחמאס יסייע למתחרהו הראשי לשחרר את מנהיגו.

אם יתברר שאכן מרואן ברגותי איננו כלול ברשימת החמאס, הרי הדבר יביא לנתק גמור בין שני התנועות וכידוע ברגותי עמד בראש יוזמת "מסמך האסירים", שבו לובנו יסודות שיתוף הפעולה בין התנועות וחתומים עליו גם מנהיגי החמאס בכלא. לפיכך, ברגותי היה חוט מקשר יחיד בין שתי התנועות ואם החמאס תפגע בו היא תאמר שאין לה שום עניין ורצון להגיע לפיוס עם חמאס.

עד לאחרונה רווחה ההערכה כי חמאס לא כלל את ברגותי ברשימה, והייתה גם דיעה בתוך הפתח שמוטב כך וכי עדיף שברגותי ישוחרר בנפרד כמחווה לאבו מאזן. בניגוד לפרסומים, לא ברגותי הוא אבן הנגף לפני סיכום העסקה, אלא סוגיות הקשורות באסירי חמאס עצמם. יש להעריך כי בשורה תחתונה חמאס יעדיף להשאיר את יריבו בכלא מאשר לאחד את שורות הפתח בגדה.

נראה שמנהיגי פתח מגששים באפילה והסיבה היא שמנהיגי החמאס בעזה ממדרים אפילו את הפוליטיקאים של החמאס בגדה מן המגעים. העובדה היא, שהמגעים מתנהלים רק בין החמאס בעזה להנהגת החמאס בדמשק ולהנהגת חמאס בגדה אין ייצוג כלל. חמאס רואה את העיקר בעזה ואיננו בוטח בהנהגת החמאס בגדה. אם קיים מאבק כוחות בתוך החמאס הרי הוא בתוך עזה או בין עזה לדמשק.

הסיכוי הגדול של ברגותי לצאת לחופשי בכל זאת נעוץ בלחץ אמריקני. תהליך השלום עם הפלסטינים יקר מאוד לליבו של הנשיא אובמה והרבה מאוד מיוקרתו האישית תלוייה בהצלחת התהליך. הגידול המשמעותי ביוקרה של חמאס כתוצאה מהעסקה תלווה ברצון אמריקני לעשות מחוות "מקזזות" עבור הרש"פ ושחרורו של ברגותי עשוי להיות אחד מהם.