עבור לתוכן העמוד
Menu

עופרת יצוקה: הקטין הפלסטיני התמים של בצלם היה מחבל של הג'יהאד האסלאמי

ב-9 בספטמבר 2009 פרסם ארגון בצלם הודעה רשמית הנושאת את הכותרת "דרוש חשבון נפש: בצלם מפרסם את מספרי ההרוגים במבצע עופרת יצוקה". בהודעתו פרט ארגון בצלם את תוצאות התחקיר שערך בנושא ההרוגים הפלסטינים במבצע עופרת יצוקה, ולהלן עיקרי ממצאיו: "מן התחקיר עולה כי כוחות הביטחון של ישראל הרגו 1,387 פלסטינים, בהם 773 שלא השתתפו בלחימה, […]


ב-9 בספטמבר 2009 פרסם ארגון בצלם הודעה רשמית הנושאת את הכותרת "דרוש חשבון נפש: בצלם מפרסם את מספרי ההרוגים במבצע עופרת יצוקה". בהודעתו פרט ארגון בצלם את תוצאות התחקיר שערך בנושא ההרוגים הפלסטינים במבצע עופרת יצוקה, ולהלן עיקרי ממצאיו:

"מן התחקיר עולה כי כוחות הביטחון של ישראל הרגו 1,387 פלסטינים, בהם 773 שלא השתתפו בלחימה, כולל 320 קטינים מתחת לגיל 18 ו-109 נשים מגיל 18 ומעלה. 330 מההרוגים השתתפו בלחימה ו- 248 היו שוטרים במשטרה הפלסטינית שנהרגו רובם ככולם בהפצצות אוויריות על תחנות משטרה ביומו הראשון של המבצע". בצלם מציין, כי הנתונים הנכללים בתחקיר "גובשו לאחר חודשים של תחקירים והצלבה בין מקורות רבים, והם עומדים בסתירה מובהקת לאלה שפרסם הצבא".[1]

מחקר מתמשך של מסד הנתונים של בצלם אודות ההרוגים הפלסטינים באינתיפאדה חשף ליקויים רבים בעבודת המחקר של בצלם הכוללים בין היתר הימנעות מציון מידע חיוני, אי דיוקים, טעויות והשמטת שמות של הרוגים.[2] ליקויים לא מעטים קיימים גם ברשימת בצלם של ההרוגים במבצע עופרת יצוקה, אשר מסיבות השמורות עימו, נמנע ארגון בצלם מפרסומה באתר הרשמי של הארגון.

כך, למשל, באחת הרשומות נכתב כדלהלן: "תאריך אירוע: 04/01/09, תאריך מוות: 05/01/09, שם: אדהם נעים מוחמד עבד אל-מאלכ (מטייר), מין: זכר, גיל: 16, השתתפות בלחימה? לא".

מנוסח הרשומה משתמע, כי בצלם הגיע למסקנה " לאחר חודשים של תחקירים והצלבה בין מקורות רבים" כלשונו, כי כוחות צה"ל הרגו במהלך המבצע נער פלסטיני תמים, אשר לא נטל חלק בפעולות לחימה כלשהן נגד ישראל, והוא נכלל על פי רישומי בצלם במסגרת קבוצת הקטינים שנהרגו במלחמה.

גרסת הג'יהאד האסלאמי שונה בתכלית מזו המוצגת על ידי ארגון בצלם. הביטאון הרשמי של הארגון "אל-איסתקלאל" מפרסם את קורות חייו ומותו של אדהם מוטייר כמובא בתמצית להלן.[3] אדהם נעים עבד אל-מאלכ מטייר נולד ב- 28 באוגוסט 1993בשכונת אל-איסרא באזור התאומים בצפון מערב העיר עזה. הוא התחנך בבית הספר היסודי והתיכון אל-פאח'ורה של אונר"א במחנה הפליטים ג'באליה. בשנת 2007 הצטרף לארגון התלמידים והסטודנטים של הג'יהאד האסלאמי "אל-ראביטה אל-איסלאמיה" ועבר אימונים צבאיים בשימוש בנשק ובמיומנויות לחימה. בנוגע לנסיבות המוות נמסר, כי אדהם נורה למוות על ידי  צלף של צה"ל כאשר הוא ביצע תצפית מגג בית משפחתו במשימת מעקב אחר תנועת כלי הרכב המשוריינים של צה"ל בעת שנעו לכיוון שכונת אל-איסרא.

אדהם מטייר, על פי גרסת הג'יהאד האסלאמי, העומדת אפוא בניגוד מוחלט לטענת ארגון בצלם, היה פעיל טרור במסגרת ארגון הג'יהאד האסלאמי ונהרג במשימת לחימה נגד צה"ל. סיפורו של אדהם אוגד בתוכו מספר משמעויות:

  • אי הכללתו של אדהם במסגרת הפלסטינים ש"השתתפו בלחימה" מגדיל באופן שגוי את יחס האזרחים התמימים לעומת ה"לוחמים" שנהרגו במלחמה.
  • המידע בעניינו של אדהם פורסם במקורות גלויים וזמינים זמן רב לפני פרסום התחקיר של בצלם על ההרוגים הפלסטינים במבצע עופרת יצוקה. לא ברור מדוע התעלם בצלם ממידע זה.
  • שוב מתברר, כי ארגוני הטרור הפלסטיניים מגייסים לשורותיהם ילדים ונערים בבתי הספר של אונר"א ברצועת עזה ושולחים אותם לאימונים צבאיים ולמשימות לחימה או טרור.
  • שילוב ילדים ונערים בלחימה מקשה על ההבחנה בין "אזרחים" ל"לוחמים".
  • ניהול לחימה בתוך השטח הבנוי ומתוך הבתים הפרטיים הופך אותם ליעדים צבאיים

ברשימת ארגון בצלם של ההרוגים הפלסטינים בעופרת יצוקה נפלו טעויות ואי דיוקים נוספים ועניינם ייחשף במאמרי תחקיר על המלחמה.